Renault Master: slecht starten master

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci 90 pk

hallo,kreeg vandaag een master binnen die koud slecht wil starten.
gloeibougie,s zijn vervangen evenals brandstoffilter.
heb een lektest gedaan voor de verstuivers en daarin zat nog wat verschil in.
cil 1 was 50ml cil 2 was 80ml 3 was 90ml en 4 ook 80ml.
nou is mijn vraag: zijn deze verscillen acceptabel of zijn de laatste drie verstuivers gewoon niet ok?
heb al div. er over gesproken en de meningen zijn nogal verdeeld


mvg marcel

marcel6979

Geplaatst door marcel6979 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Master? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

Denk dat dit geen probleem is. Onder welke omstandigheden heb je deze gegevens verkregen? Hoeveel lekretour deze verstuivers mogen hebben, word niet aangegeven, renault zegt dat de retour niet de vorm mag hebben van een straal, rekbaar begrip dus. Als deze verstuivers defect raken, is de retourhoeveelheid meestal erg hoog. Al eens uitgelezen? Probeer de druk tijdens starten te meten, op het moment dat hij niet aanslaat, deze moet ongeveer 250 - 300 bar zijn. BDP sensor kan ook de oorzaak zijn.

marcel6979 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb de motor ongeveer 4 minuten stationair laten lopen voor de lektest,nee hoeveel lekretour is ook niet echt bekend.
alleen vond ik zelf het verschil onderling nogal groot dus vandaar eigenlijk.
en ik had hem ook uitgelezen,(vergeten erbij te vermelden) met 1 foutcode namelijk van de raildruksensor maar deze werkt naar mijn idee goed.
maar deze storing kan hij natuurlijk ook geven omdat de druk in de rail te laag is op dat moment. ook werd nog geopperd dedrukbewakingssensor in de brandstofpomp.
die geven ook nog wel eens de geest.
alleen het probleem is dat het niet altijd voorkomt dat hij slecht start....
dus even een nieuwe erin voor dik geld en dan maar hopen zag ik eigenlijk ook niet zo zitten....


mvg marcel

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor de lektest is een formule, heb het nu niet paraat, maandag even opzoeken.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij is dit de procedure
– De retourslangen van de verstuivers moeten op de verstuivers gemonteerd zijn.
– Start de motor.
– Plaats het diagnoseapparaat CLIP om de parameters te lezen.
– Laat de temperatuur van de koelvloeistof in de motor omhoog gaan.
– Lees de brandstoftemperatuur met PR001 "Brandstoftemperatuur"
* als de temperatuur snel verandert: ga naar een brandstoftemperatuur hoger dan 50 °C,
* als de temperatuur niet verandert op het diagnoseapparaat CLIP of te langzaam verandert: maak een
proefrit (op de weg) van 15 min.
– Zet de motor af.
– Monteer de MOT 1760 zoals aangegeven in de installatieprocedure (zie deel 2).
– Plaats het diagnoseapparaat CLIP om de parameters te lezen en controleer de PR083 "Druk in de
hoofdinspuitbuis".
– Vraag een andere Cotech naar het omhoog gaan van de dieselbrandstof in de bidons te kijken tijdens het
draaien van de motor, want een van de bidons kan zich sneller vullen als een van de verstuivers lekt.
– Start de motor.
– Accelereer tot de druk in de rail 550 bar is:
* als het toerental van de motor lager is dan 3000 tr/min is, houd deze druk dan vast.
* als het toerental van de motor hoger is dan 3000 tr/min, laat dan het toerental zakken tot een druk in de rail
van 500 bar en houd deze druk vast.
– Houd deze omstandigheden vast gedurende 1 minuut.
– Laat het gaspedaal los en houd het stationair toerental gedurende 10 secondes vast.
– Zet de motor af.
– Meet de hoeveelheid dieselbrandstof in elke maatbeker.
– Vervang de verstuiver waarvan de hoeveelheid dieselbrandstof meer dan 50 ml is.
– Verwijder de Mot. 1760 zoals aangegeven in de procedure van het gereedschap (zie deel 3)

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

De methode van abc is helemaal correct. Als ik deze test uitvoer sluit ik ook gelijk even een maatbeker aan op de overdrukklep van de drukrail. Deze mag bij bovengenoemde procedure maximaal 5 ml lekken. Is het meer dan moet de rail vervangen worden.

marcel1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waar staat deze procedure beschreven? Ik kan op Dialogys dit nergens vinden. Weet je toevallig welke MR of SM dit is ? Marcel

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Opel (Movano=Master) stelt in de technische gegevens het onderstaande, maar ik denk dat de Renault manier een betere is om een slechte verstuiver te vinden.

Retourhoeveelheid dieselverstuivers meten

• Motor starten

• Motor laten draaien totdat één van de meetcilinders volledig gevuld is

• Motor uitschakelen

• De maximaal toegestane retourhoeveelheid is 3x zo groot als de laagst gemeten retourhoeveelheid


Voorbeeld meting retourhoeveelheid OK

Meetcilinder van verstuiver

Inhoud

1
41 ml

2
44 ml

3
50 ml

4
46 ml


Maximaal toegestane retourhoeveelheid:
41 ml x 3 = 123 ml

Alle verstuivers werken correct.


Voorbeeld meting retourhoeveelheid niet OK

Meetcilinder van verstuiver
Inhoud

1
50 ml

2
18 ml

3
18 ml

4
10 ml


Maximaal toegestane retourhoeveelheid:
10 ml x 3 = 30 ml

Verstuiver 1 heeft een te grote retourhoeveelheid en moet worden vervangen

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=marcel1]Waar staat deze procedure beschreven? Ik kan op Dialogys dit nergens vinden. Weet je toevallig welke MR of SM dit is ? Marcel[/quote]
sm 3919 test 10 geloof ik

stranger (0) PRO, 17 jaar geleden

bel maar eens met 073-6240400, waarschijnlijk te veel retour obrengst van verstuivers wij kunnen deze testen tot 1500bar in een speciale cr-verstuiver testbank.opv.pomp in orde in tank.mogelijk opbrengst te weinig cr-pomp.

marcel6979 (0) PRO, 17 jaar geleden

ok bedankt! dat ga ik ook nog even proberen allemaal,
ik houd jullie op de hoogte!

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

En nog nieuws Marcel?

marcel6979 (0) PRO, 17 jaar geleden

nee nog niet,klant kan de auto slecht missen .
alleen op sommige zaterdagen dus als ik wat weet reageer ik zeker
groet mars

hanskaazan (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb zelf al 2x gehad dat op de raildruk regelaar de oring was gescheurd of licht beschadigd daardoor te veel lek naar de retour tijdens starten duurt erg lang voor dat de rail op druk is na van loop van tijd slaat de motor dan aan ( zit achter op de pomp)

marcel6979 (0) PRO, 16 jaar geleden

ja klopt,maar we zijn erachter gekomen!
het heeft een tijd geduurd door het een en ander maar vorige week zijn we er achter gekomen.
de beste man had zelf zijn brandstoffilter vervangen maar ja:
bij deze auto,s is de montage van zo,n filter nog even een kunstje blijkbaar.
de rubberen ring sloot niet helemaal goed af waardoor er lucht werd aangezogen!
maar evengoed bedankt voor alle tips


mvg: marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.