Hoi,
ik heb een adapter gekocht om aux/sd/usb op mijn tuner list radio aan te sluiten.
deze heb ik tegelijk met een carkit ingebouwd en
sindsdien moet ik bij iedere start mijn radio code ingeven....
ik heb me rot gezocht naar een mogelijke draadbreuk, in de radio of
de carkit en snapte niet dat als ik alles uit bouwde de radio het prima
deed en als ik alles inbouwde de radio bij elke start om een code vroeg...
vandaag weer alles uitgebouwd en dingen 1 voor 1 ingeplugd blijkt
dat als ik de mp3 adapter erop zet de radio telkens om een code vraagt
bij opstart, voer ik de code in werkt de carkit en de adapter prima !.... tot ik opnieuw moet
starten...
even ter verduidelijking ik heb de code, dat werkt alleen onthoud hij die niet...
voer ik de code in dan werkt de radio prima met de adapter en de carkit maar is elke keer die code
invoeren is wel lastig dus vandaar
mijn vraag of er draden van de adapter omgewisseld kunnen zijn en of het probleem iemand bekend in de
oren klinkt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je radio heeft drie 12 Volt voedingen:
- eentje voor voeding van de radio en zijn versterkers
- eentje voor de verlichting van het frontje (die spanning krijgt als je de koplampen aan zet)
- eentje voor voeding van het geheugen, zodat hij zijn instellingen niet verliest
Blijkbaar onderbreek of overbelast jij met de adapter de laatste voeding, zodat de radio zijn geheugen kwijt is.
Daar moet je naar zoeken (naar die draad dus) en meten of daar "na de adapter" nog 12 Volt op blijft staan.
Aanvulling op het bovenstaande:
- de eerste komt van het contactslot, dus je meet 12V op het moment dat je sleutel op ACC-stand of op contact staat.
- de derde is een constante plus, oftewel hier moet altijd 12V op staan.
Heb je alle zekeringen al eens nagekeken?
11 jaar
Hoi Heino en Rob,
dank voor je reactie, ja alle zekeringen zijn goed, kan ook bijna niet anders want als ik de code intoets dat werkt alles gewoon prima, de carkit, de radio en ook de mp3 via de adapter, maar als ik 1x het contact uit en daarna
weer aan zet vraagt de radio om de code, typ ik die in en alles werkt weer....
haal ik de adapter los dan werkt de radio en carkit en hoef ik niet telkens de code in te voeren... vaag probleem
als er ergens een sluiting was zou de adapter geheel niet werken en als er ergens een zekering uit was doet ie het ook niet lijkt me.
zodra ik even kan ga ik meten of er een dip in de constante plus zit helaas sta ik buiten op straat te sleutelen... zucht
11 jaar
Lijkt erop dat constante en geschakelde plus door je adapter omgewisseld worden. Zit dat ding met twee stekkertjes tussen de voedingsstekker die normaal de radio ingaat en de radio?
11 jaar
Hoi,
nee de adapter (Xcar Link) zit met 1 blauwe iso stekker achter in de radio geplugd
haal ik die los is er geen probleem, plug ik die in dan vraagt de radio telkens om de code
verder zitten er geen aansluit snoertjes op, eigenlijk kan elke dummy die installeren...
de carkit (parrot 3200) zit wel tussen het boordnet en de radio in maar ook met iso stekkers
kan eigenlijk niets mee fout gaan... dacht ik.. hahaha
blijf het vreemd vinden dat als ik alles aansluit elk apparaat prima werkt, buiten het feit
dat ik dan telkens de radiocode moet invoeren...
ik heb gemeten vanmiddag de vaste 12V+ dropt een heel klein beetje, koude start bij +1 buitentemp
de startmotor draait als een tierelier maar om het het probleem te veroorzaken hoef ik niet eens te starten gewoon contact uit en weer aan zorgt er al voor dat de code weg is..
dan is de spanningsdip nihil....
11 jaar
Is de MP3 adapter niet defect zòdat hij de voedingslijn in de autoradio omlaag trekt? Voor proef even omwisselen met een andere?
11 jaar
Hoi,
ik heb nog mail contact met de verkoper, volgens hem had hij geen enkel probleem,
is het ding werkend uit zijn auto gekomen, wat ik raar vind is dat hij het idd prima doet,
alleen trekt ie spanning weg of doet iets dat de radio even een oplawaai geeft ;-(
helaas heb ik ze niet op de plank liggen om uit te wisselen... ik ben geen profi maar een hobby bob... hahaha
11 jaar
Meten is weten! Haal de adapter er even tussenuit en meet op je originele ISO-stekker of je een geschakelde 12V en een constante 12V hebt. Schrijf even op op welke pennen je dit meet. Plug nu je adapter erin en meet dan op de ISO-stekker daarvan (dus degene die in de radio gaat) of je op dezelfde pennen de geschakelde en constante 12V hebt. Ik durf te wedden, zoals men al eerder aangaf, dat de 2 omgewisseld zijn.
11 jaar
okee..
als de temp iets stijgt en ik de auto uitgegraven heb ga ik weer een poging wagen...
mocht het zo zijn dat de geschakelde en de constante + zouden omgedraaid zijn
wat is wijsheid, knip en een nieuwe stekker op ebay scoren en monteren of pielen
om de connector uit het blokje te krijgen?...
11 jaar
Die connector kan je uit het blokje krijgen met een speld of kleinste maat horlogemakers schroevendraaiertje.
11 jaar
Ik lees dat je ook gelijk een Parrot ingebouwd hebt, dan zou daar de oplossing wel is kunnen liggen.
De twee zekeringhouders (Oranje en Rood) in de bedrading bij de Parrot moet je bij een Renault altijd omdraaien i.v.m. omgekeerde polariteit.
Ik hoop voor je dat dat de oplossing is.
m.v.g. Ton
11 jaar
laatste bericht was idd de oplossing ! twee draadjes omgewisseld en voila!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Modus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar