Laatst ben ik een topic gestart over het bonken/kloppen van mijn motor tussen 2000 en 2200 tpm.
Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Nu ik weer enkele duizenden km's heb gereden (nu 190.000 op de klok) sinds het sluiten van het topic, waarbij ik erg ben gaan letten op eventuele variabelen, begin ik gevoelsmatig toch te twijfelen of het vliegwiel wel de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik baseer dit op de volgende constateringen:
(het is een hele waslijst, maar misschien kunnen jullie de sleutel van het probleem hierin indekken, hoe moeilijk dit op afstand ook is)
- Ik voel het bonken niet in het stuur, wel in de pedalen en de bodem.
- Het treed alleen op bij volledig warme motor; vanaf >30 km rijden. (niet bij koude motor)
- Vaak maak ik ritten van >200 km in 1 stuk. Als de auto bonkt hoeft het niet persé heel de rit te zijn. Het kan na 100 km rijden bijvoorbeeld gewoon 40 km lang wegblijven o.i.d. en weer net zo makkelijk terugkomen. Er zijn ook momenten dat het gebonk dagen lang niet voorkomt.
- De auto rookt behoorlijk; 's ochtends zie ik in de koplampen van de auto achter mij een flinke rookwolk als ik redelijk
hard doortrek in 2, 3 en 4, toerengebied 1700-2800. -> Auto trekt op -> rook -> vermogen wordt (vrij) snel teruggeschroefd (ik denk door EGR/ERG klep) -> rook is weg. Vooral in 2e versnelling is de korte rookwolk enorm!
Ook bij normale acceleratie is er enige rookontwikkeling te zien in de koplampen van de achter mij rijdende auto als het donker is, maar dit is voor een diesel uit 2001 denk ik redelijk normaal.
- Het bonken wordt erger als ik meer vermogen vraag of als ik tegen de wind in rijd.
- Als de auto weer zo'n 'bonkdag' of 'bonkfase' heeft trekt de auto wel goed, maar de reactie op gasgeven is beduidend minder.
Tijdens de bonkfase moet ik het gaspedaal dieper intrappen voor een gelijkwaardige acceleratie dan normaal en is het vermogen absoluut niet constant. Ook maakt de motor iets meer lawaai dan normaal; het is dan qua geluid net of hij nog niet helemaal warm is.
- Normaal gesproken (dus als hij niet bonkt) reageert het gaspedaal al behoorlijk fel bij +- 1,5 cm intrappen heb ik vol vermogen en is het vermogen constant.
- Motorsteunen zijn volgens mij nog goed; ik heb geprobeerd de (stilstaande) motor heen en weer te bewegen/schudden, maar meer dan enkele millimeters beweging aan de bovenkant krijg ik niet voor elkaar.
- Verschillende merken diesel maakt niet uit.
- Bij uit laten rijden op de motor in 5 en 6 in toerengebied blijft de bonk aanwezig, zij het in mindere mate.
Bijvoorbeeld bij 130 in 6 gas los en op de motor af laten remmmen naar 110.
- Turbo klinkt normaal (is half 2005 vervangen)
- LAST BUT NOT LEAST.......misschien ligt hier de sleutel van het probleem.......het gebonk is erg afhankelijk van het weer.....!!
* bij hoge luchtvochtigheid en/of regen: bonken is bijna constant aanwezig.
* bij lage luchtvochtigheid: joepie....ik heb een bonkvrije rit....maar...
* bij bijvoorbeeld 14 graden als ik 's middags naar huis rijd zal het kloppen eerder ontstaan door de hogere temperatuur.
's ochtends heb ik er dan bijvoorbeeld geen last van gehad omdat het bijna vroor.
* bij vorst tot een graadje of 2 is het gebonk bij nooit, ook niet bij warme motor.
Op bovenstaande klimaat-variabelen heb ik duizenden kilometers gelet en het kan eigenlijk geen toeval meer zijn.
Zouden jullie nog eens jullie mening/mogelijke oorzaken willen geven over bovenstaande?
Meerdere meningen zijn welkom!
Zomaar even het vliegwiel laten vervangen (+ koppeling) kost bijna E 2000,-......stel dat dit niet het probleem is....
Wellicht is er een klein, stom, goedkoop sensortje wat iets doet met de buitentemperatuur of zoiets.
Of misschien lees je nu iets in het bovenstaande rijtje wat bij het vorige topic niet helemaal duidelijk was.
O ja:
Verbruik van de auto is goed te noemen gemiddeld 1:16-17.
15000 km geleden kleine beurt gehad: Er is nog steeds geen 1 olieblokje weg. (5W40 Castrol magnetic)
Olieverbruik is dus nagenoeg nihil (nooit problemen mee gehad trouwens)
Laatst heb ik een flesje Wynns door de diesel gegooid dat 3 zaken zou reinigen, waaronder de verstuivers.
Was speciaal voor common rail diesels, maar heeft geen moer geholpen.
Ik had beter een fles cognac voor dat geld kunnen kopen.
Koppeling ook nog goed.
Auto stink best vaak naar afgelopen olie na een lange rit. Hoe harder ik gereden heb, hoe erger dit is.
Om af te sluiten heb ik wel een vriendelijk verzoek;
Dames en heren, blijf a.u.b. ON topic en ga bijvoorbeeld niet discussies voeren over de vakbekwaamheid van een ranaultmonteur t.o.v. de monteur van een vakgarage, of iets dergelijks.
Dit is voor de topicstarter niet interessant en vaak zijn het discussies waar niemand uitkomt.
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking en inbreng!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog niemand die uitkomst zou kunnen bieden?
Heren, graag jullie reactie.
........ik heb zo m'n best gedaan alles goed te omschrijven......
16 jaar
[quote=goldtop]Heren, graag jullie reactie.
........ik heb zo m'n best gedaan alles goed te omschrijven......[/quote]
Ongetwijfeld is jou verhaal gelezen waarschijnlijk heeft men zo geen oplossing of suggestie. Vaak bemoeilijkt het zonder iets te horen of gevoeld te hebben en zonder auto op afstand een diagnose te stellen, vaak lukt het soms ook niet........
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar