Renault Twingo 2003: uitvallen motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D7F F7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 43

De motor hielt af en toe een beetje in, maar op de snelweg gaf die een "hikje" na gas bij gegeven te hebben om vervolgens geheel uit te vallen.

Uitlezen met Autolink AL629 levert 0 foutcodes op. Distributieriem is niet geknapt en de motor heeft compressie tijdens het starten.

Wat is jullie advies om te beginnen met zoeken?

Burgie

Geplaatst door Burgie , lid sinds 3 jaar geleden

15 Reacties

oldford PRO, 3 weken geleden

Krijg je wel vonk op de bougies?
Testen met een losse bougie in de bougiekables (bougie tegen massa houden en motor starten).
Krijg je wel benzine in de cylinders?
Testen door injectoren met brandstofrail los te maken en teiltje eronder. Dan starten en kijken of ze spuiten.

Burgie, 3 weken geleden

Bedankt voor je reactie Oldford. Het probleem kan inmiddels iets duidelijker omschreven worden. De koude motor kon ineens weer starten, maar na 5 kilometer weer exact hetzelfde probleem. Slaat af en doet vervolgens niks meer. Geen idee waar ik dit in zou moeten zoeken

oldford PRO, 3 weken geleden

Krukaspositiesensor. De symptomen wijzen daarop.
Testen kan door b.v. koudspray of perslucht op de sensor te richten na afsllaan.

Burgie, 3 weken geleden

Wederom bedankt voor je reactie Oldford. Ik ga het testen en laat het weten!

Burgie, 3 weken geleden

Nieuwe sensor vanochtend geplaatst en de motor valt niet meer uit. Oldford bedankt voor je hulp!!

Enige wat die nu doet is behoorlijk blijven stoten bij accelereren. Constante snelheid stoot die af en toe en stationair draait de motor goed. Mocht iemand hier nog suggesties voor hebben om dit probleem op te lossen dan rijdt er weer een Twingo op en top rond.

oldford PRO, 3 weken geleden

Tja, dit stoten kan meerdere oorzaken hebben, helaas.
Heb je al rijdend naar de zogenaamde fuel trims gekeken met die Autolink van je?
Ideaal moeten deze rond de 0% zitten. Bij grote afwijkingen (meer dan 10%) van vooral de Long Term Fuel Trim is verder onderzoek gewenst. Dan is er een mengsel probleem om de 1 of andere reden.

Burgie, 3 weken geleden

Oké, ik heb m'n autolink nog nooit gebruikt voor zoiets. Zal het eens proberen en laat je de uitkomst weten.

Burgie, 3 weken geleden

Is dit wat je bedoeld Oldford. Zijn foto’s van een rit waarbij de snelheid 50-80 km was

. . . . . . . . .

oldford PRO, 3 weken geleden

Ja, dat is wat ik bedoel.
Ik zie verschillende uitschieters in de Short Term Fuel Trim (tot wel 38%) die veel te veel zijn.
Op dat moment is het mengsel in de basis bijna 50% te weinig.
38% via de Short Term fuel trim en dan daar bovenop nog eens 8% via de Long Term Fuel trim.

Oorzaken: haperende brandstofpomp, defecte Lambdasonde, lekkage in de uitlaat, vreemde storingen mogelijk in de kabelboom waardoor de map sensor en/of lucht temperatuur sensor verkeerd aan geeft.

Verder blijft de motor een beetje aan de koude kant (74 - 76 graden Celsius) of geeft de koelvloeistof temperatuur sensor te weinig aan.

Burgie, 3 weken geleden

Dan ga ik maandag een gebruikte brandstofpomp regelen. Op de lambda komt geen storing naar boven, en de uitlaat lijkt me in orde te zijn. Hopelijk is het met de pomp opgelost........

oldford PRO, 3 weken geleden

Wat dacht je van de brandstofpomp (laten) testen? Even rijdend brandstofdruk meten en je weet meer.
Op de gok onderdelen vervangen kan duur uitvallen.

Ik vertrouw het signaal van de voorste lambda sonde niet zonder meer, ook al komt er op jouw apparaat geen foutcode. Ik vindt het vreemd dat de Long Term Fuel Trim niet veranderd ondanks de enorme afwijking in de Short Term Fuel trim. Mogelijk is er wel een foutcode te lezen met dealer apparatuur.

Burgie, 3 weken geleden

Bedankt voor je advies. Maandag eens kijken wie er gespecificeerder uit kan lezen

Burgie, 3 weken geleden

Vanochtend de motor een tijd laten draaien en merk nu ook dat de koelventilator niet aan gaat. De vloeistoftemperatuur komt niet boven de 70 graden en uiteindelijk was er overslag dat die stationair op 3 cilinders ging lopen. De stft is op dat moment 50% positief. Zou het kunnen dat de vloeistoftemperatuursensor al deze problemen veroorzaakt?

    Nee. Stel dat de temperatuur veel te laag is, dan wordt er warmdraaiverrrijking toegevoegd en zou het mengsel te rijk worden. De STFT wordt dan Negatief. Dit is gewoon een losstaand probleem. - oldford PRO, 3 weken geleden

Burgie, 3 weken geleden

Foutcodes worden nog steeds niet vermeld

Burgie, 3 weken geleden

Oorzaak was gelukkig snel gevonden bij de Renault specialist. Cilinder 3 had overslag en daar bleek de bougie de boosdoener te zijn. Vier nieuwe bougies geplaatst en de auto rijdt weer super!

Oldford mijn dank voor je ondersteuning 👌

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.