Heb de betreffende auto gekocht in juni 2010. Bij aanschaf reed de auto vlekkeloos. Maakte wel een bijgeluid maar dat is opgelost door een nieuwe dynamo te plaatsen.
Er werd 900 km per week met de auto gereden. De auto heeft ondertussen veel onderhoud gehad. Na ongeveer 13000km gereden te hebben op voornamelijk lpg middels een G3 installatie van eurogas begon de motor eerst onregelmatig te draaien op lpg bij stilstand of langzaam rijdend bij file (stond daar dagelijks in). Met normaal rijden was er nauwelijks iets waarneembaar. Behalve dat de auto niet vlot wilde doortrekken in de toeren. Maar 75 pk op zo,n gewicht maakte het bij voorbaat al geen vlotte auto.
Vervolgens wilde de motor niet meer stationair blijven draaien op lpg ,op benzine prima , ook niet onregelmatig. Dus zodra er stilstand of langzaam rijdend verkeer in aantocht kwam werd er overgeschakeld op benzine. Dat ging een week goed. Daarna wilde de motor ook niet meer netjes op benzine lopen. Dus kleppen gesteld. Het leek wel steeds slechter te worden met de motorloop. Kreeg de kleppen niet goed gesteld , zo leek het , terwijl ik zeker wist dat het op de juiste wijze was gedaan. Ging aan mezelf twijfelen en heb de auto naar een garagebedrijf gebracht. Met de opdracht kleppen stellen en daarna een compressietest. Uitslag van de test loog er niet om. Op 3 van de 4 cilinders was slechts nog 3 Bar druk in de cilinders. De vierde cilinder had nog iets van 9,.. Bar. Dus de reden van het beroerde rijden was nu bekend . Lekke kleppen. Geen wonder dat ik dacht dat ik wellicht iets fout had gedaan maar na overleg met de monteur bleek dat ik de afstelling van de kleppen correct had uitgevoerd.
Gezien de dagwaarde van de auto in deze staat ben ik van plan om er een andere , gebruikte cilinderkop op te zetten. Heb in de 3 maanden dat de auto goed reed toch ff 1200 euro eraan verspijkerd,veelal De auto ziet er dan ook zeer netjes uit voor zijn leeftijd. Echter de motor heeft ook al 260000 km gelopen. Dus ga geen (te) dure vervangende onderdelen vervangen. Maar hij is nog wel een gebruikte cilinderkop waard incl nieuwe distributieriem, nieuwe kopbouten, kop-in/uitlaatpakking en nieuwe olie en vloeistoffen , de waterpomp zit er 20000 km erop. Maar het is de bedoeling dan wel dat ik het zelf ga doen. Heb het vaker gedaan in het verleden. Zijn er nog speciale aandachtspunten waarop te letten en zijn er ook speciale tools benodigd voor de distributie/timing? Wellicht kan ik de auto dan als 2 e auto gebruiken voor mijn vrouw. Heb zelf al een andere auto gekocht voor woon-werk verkeer. Maar ik zou dus zeer geholpen zijn met relevante tips.
mvg Jacques
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is een vrij simpel motortje. Het wijst zich bijna vanzelf. Distributie op tekens zetten ( krukas op 6 uur, nokkenas op 12 uur ). Verder geen aparte dingen nodig.
Waarom laat je de kop niet reviseren?.
Heb je alles gelijk weer goed.
Zo'n ding van de sloop,weet je ook niet wat je hebt.
13 jaar
Jacques vraag om een gasruilkop van dat bedrijf uit het zuiden des lands. Houd er ook rekening mee dat de nokkenas ook slijt zodat je de speling groter moet stellen dan dat is voorgeschreven. (als die mogelijkheid er nog is) .Heb je de site Nieuwe renault motoren al eens geprobeerd? Een bedrijf in Rotterdam heeft nog wat liggen. Succes.
Auto bleek ook problemen te hebben met computer en immobilisatie, bovenop de problemen met de cilinderkop.n Dus helaas pindakaas , auto doorgeschoven naar sloop uit frustratie.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar