Renault Mascott: Vermogen verlies

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 8140, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 78

Hallo

Ik heb een renault mascott 110dci uit 2002 ,sinds kort merk ik dat het vermogen minder is geworden , dit gebeurde vrij ineens . Bij 154 dkm de distributiesnaar , multiriem en olie , diesel en luchtfilter vervangen vlak voor ons reis naar frankrijk , daar zo'n 2500 km rondgereden ,bus deed het boven verwachting goed qua trekkracht en motorgeluid (110 pk is natuurlijk niet te veel) eenmaal thuis na een paar dagen merk ik dat de auto er veel langer over doet om snelheid te maken bij het invoegen en tevens valt me op dat het zachte turbo fluitje dat vooral bij lage toeren aanwezig was, ineens weg is .
Turbo slangen zijn nagekeken op scheuren en ook krijg ik geen enkele storings melding op het dashboard , wat mij wel het geval lijkt als de EGR vervuild of stuk is .
Misschien handig om te vermelden dat de wagen in NL een vrachtwagen is , en hier altijd netjes 80 wordt gereden , in belgie en frankrijk heb ik lekker met het verkeer meegereden tot de begrenzer bij 102 km/u ingrijpt . O ja , bij het controlleren van de slangen heb ik ook gekeken of de schoepen van de turbo nog draaien en zonder speling , dit was is wel het geval alleen weet ik niet hoe licht het schoepje dient te draaien , ook met stationair draaiende motor zie je het schoepenwieltje meedraaien .

Even alles op een rijtje
2500km geleden zijn riemen ,olie en filters vervangen .
-ineens verlies van vermogen
-geen storingsmelding op dashboard
-slangen gechecked op lekage
-turbo draait ,weet alleen niet of die te zwaar draait
-rijdt altijd 80 maar heeft nu lange rit gedaan bij 102km/u (roet en vuil los gekomen en in egr beland ?
-handrem en remmen lopen niet aan

Wie weet er iets ? Motor is een Sofim 8140 2.8 gelijk als in Iveco , en fiat ducato etc

bar

Geplaatst door bar (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mascott? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

bar (0), 5 jaar geleden

O ja , de wagen rookt niet , ook niet bij koude motor ,ook geen olie verbruik .wel vind ik dat ie iets meer stinkt dan vroeger

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Als je geen storingsmelding krijgt en er toch merkbaar iets fout is, zit de oorzaak in iets wat de computer niet meet met sensoren.
Dan kan je denken aan distributieriem een tandje versprongen, catalysator verstopt door een afgebroken stuk inhoud, lekke turboslang enz.
Een kwestie van goed kijken/luisteren/zoeken.

bar (0), 5 jaar geleden

Ik ga morgen nog ff verder zoeken . Ik vond ook nog een t stuk met regelschroef tussen het vacuum slangetje van de turbo naar de wastegate . Ik probeer ff foto te plaatsen , het ding lijkt me niet origineel renault , tevens is de middelste aansluiting nergens op aangesloten en bovendien komt er lucht naar binnen , zelfs met de regelschroef dicht gedraait. Ik heb m er tussenuit nu , zonder verbetering helaas .

bar (0), 5 jaar geleden

Ik ga morgen nog ff verder zoeken . Ik vond ook nog een t stuk met regelschroef tussen het vacuum slangetje van de turbo naar de wastegate . Ik probeer ff foto te plaatsen , het ding lijkt me niet origineel renault , tevens is de middelste aansluiting nergens op aangesloten en bovendien komt er lucht naar binnen , zelfs met de regelschroef dicht gedraait. Ik heb m er tussenuit nu , zonder verbetering helaas .

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Nee, dat is niet origineel. Hier is iemand aan het "tunen" geweest.

bar (0), 5 jaar geleden

Ik sluit de distributie (bijna) uit , als de pomp van timing af is zal de motor gaan roken en dit is niet het geval ,sterker nog : hij loopt als een naaimachientje .verder denk ik ook dat ik daar een storingsmelding van zou krijgen want ik denk dat de sensoren dit wel zouden oppikken . Ik denk dat ik het eerst ga zoeken in de turbo zelf , er was al aan "getuned" door de vorige eigenaar en het feit dat ik m ineens niet meer hoor fluiten doet me vermoeden dat ik het daar moet zoeken . Is er iemand die hetzelfde heeft voorgehad ? Kan ook bij fiat of iveco zijn , deze hebben dezelfde Sofim 8140 motor

bar (0), 5 jaar geleden

Gevonden , en wel zo netjes om het even te melden hier ..... het heveltje van de wastegate is afgebroken , de turbo moet ik nog van de motor halen , maar dit was duidelijk te zien vanaf de onderkant , als de wastegate open blijft staan , bouwt de turbo nooit de gewenste druk op , dat is dan ook waarom het fluitje ineens weg was

bar (0), 5 jaar geleden

Gevonden , en wel zo netjes om het even te melden hier ..... het heveltje van de wastegate is afgebroken , de turbo moet ik nog van de motor halen , maar dit was duidelijk te zien vanaf de onderkant , als de wastegate open blijft staan , bouwt de turbo nooit de gewenste druk op , dat is dan ook waarom het fluitje ineens weg was . Het stelschroef dingetje dat ze "boostcontroller "noemen in tuners jargon ,plaats ik weer terug om te zien of dat nog iets uithaalt . Weet iemand hoe je dat afstelt ?

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Ik zou het er tussenuit halen: het is niet origineel en het leidt tot een niet-originele verhoging van de turbodruk doordat de wastegate moeilijker wordt aangestuurd.
Probeer eerst eens hoe het rijdt zonder dat ding en kijk of de wijze waarop hij rijdt lijkt op hoe hij eerst reed. Daarna kan je alsnog beslissen of je het terugzet (en hoe je hem dan afstelt).

bar (0), 5 jaar geleden

Net even rondje gedaan met schroef helemaal dicht (dan is er nog wel een beetje luchtdoorlaat) en een rondje met de schroef op de meest open stand ,en er is niet een merkbaar verschil vind ik . Ik laat m weg of verkoop m aan iemand met een gepimpte honda of vw

bar (0), 5 jaar geleden

Net even rondje gedaan met schroef helemaal dicht (dan is er nog wel een beetje luchtdoorlaat) en een rondje met de schroef op de meest open stand ,en er is niet een merkbaar verschil vind ik . Ik laat m weg of verkoop m aan iemand met een gepimpte honda of vw

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mascott of stel zelf een nieuwe vraag.