Renault Clio: Versnellingsbak Uitbouwen

Bouwjaar: 1992

Mijn zoon heeft een Clio 1.8 16 Valve 1992
Het versnellingsbaksteun is van de bak afgebroken.
Het schroefdraad op de bak is totaal onbruikbaar.
Vraag 1 Is dit een veel voorkomend probleem ?
Vraag 2 Kan de bak alleen ( zonder motor ) uitgebouwd worden en zoja hoe ?

Dick

ickatd

Geplaatst door ickatd (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

1) Nee. Heeft de auto een schade verleden?
2) Motor met versnellingsbak naar boven toe eruit.

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hai,

Zelf heb ik ook zo'n auto en qua sleutelen is dat niet een prettig karretje. Veelvoorkomend lijkt me niet; typisch een geval van een hele slechte techneut. waarschijnlijk bouten erin willen draaien met een luchthamer.

Bak kan je niet los uitbouwen zonder het subframe te demonteren. Dus dat is een optie, of je haalt de motor er compleet uit. Kan je meteen kijken naar de koppeling en evt alvast de distributieriem vervangen.. dat zijn 2 superkl*terige klussen met de motor er nog in.

Maar kan je dan niet grotere gaten maken in de bak en andere bouten gaan gebruiken? op zich kan je daar goed bij als je het luchtfilterhuis en de accubak weghaalt.

Laat even weten hoe je dit gaat aanpakken; ben benieuwd en misschien weet ik nog wat handigheden.

@henkie; heb je in de praktijk écht een 16v bak eruit gekregen naar boven toe?? Is ff een vraag omdat het natuurkundig een onmogelijkheid lijkt te zijn

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Was niet een 16V, je zit natuurlijk met de spruitstukken en dynamo.

ickatd (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties,

De gaten in de bak zijn al een keer gerepareerd met Hexicon, of iets dergelijks en zijn totaal verwoest
Er zit dan niets anders op dan bak + motor uit te bouwen.
Mischien kunnen we de gaten dicht laten lassen en eventueel opnieuw tappen.
Ik heb wel wat sleutel ervaring , maar niet met een Clio 1.8 16V

Dick

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

@henkie; bak van een 16V is ook iets langer geloof ik.

@dick; je schijnt ook de auto over het blok heen te kunnen tillen bij demontage.. Waar je veel kennis over deze auto vindt is op http://www.renault-tuning.nl/ En als je inderdaad de motor eruithaalt, doe dan echt in ieder geval de distributie en als je nog wat geld en tijd over hebt ook de koppeling want die twee klussen zijn zóveel moeilijker te doen met alles in de auto..

ickatd (0), 18 jaar geleden

Bedankt, ik zoek die site even op en uiteraard doe ik dan ook gelijk de complete distributie en koppeling.
En ik zal eens vragen of mijn zoon nogwat geld overheeft voor de onderdelen.
De auto over het blok heen??? Dan zal ik zeker eerst het subframe moeten weghalen, ik vraag me af wat meer werk is.

Dick

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

dat laatste schijnt redelijk te doen te zijn.. weten ze op het forum zeker.

Neem alleen het iets met een korrel zout; er zitten veel jonge jongens met grote verhalen. Kern klopt dan wel, maar is aardig aangedikt.. Dus als ze zeggen dat je in een uurtje de motor eruit hebt op die manier.. ga er dan maar van uit dat het 3 uurtjes wordt :-)

Ik moet mijn riemen eigenlijk ook nog doen maar ik wil de auto zsm kwijt.. dus ik hoop dat dat snel lukt zodat de nieuwe baas daar wat werk in kan steken.. Koppeling heb ik al gedaan dus dat bespaar ik ze dan weer :-)

Succes

18-8 aanvulling
de en montage motor en koppeling vervangen is in een dag te doen hoor ik. iemand heeft het over een uur of 4 in of uitbouw

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.