Renault MEGANE: Verwijderen kachelweerstand

Bouwjaar: 2007, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

2 dagen geleden is de ventilator van de verwarming er opeens mee gestopt. Het betreft een uitvoering met Climate Control. De aansturing van de diverse kleppen werken nog gewoon als ik de luchtstroom aanpas, maar de ventilatie wil in geen van de standen blazen.

Na het nodige rondgelezen te hebben eerst besloten de paravan schoon te maken om uit te sluiten dat er via deze weg vocht naar binnen is gekomen. Deze bleek echter redelijk schoon te zijn.

Daarna geprobeert om de kachelweerstand te verwijderen. Hiervoor me primair gebaseerd op de volgende pagina uit de handleiding: [url=http://postimg.org/image/h71q8ibnp/][img]http://s18.postimg.org/h71q8ibnp/MR364_M...[/img][/url]

Op de een of andere manier blijkt nu dat er bij mijn niet 1 maar 2 torxschroeven in deze module zitten (in tegenstelling tot wat er in de handleiding staat). De ene (die je ziet zitten) is met een klein beetje moeite nog te verwijderen, de andere kan ik alleen voelen, danwel met een spiegeltje zien, echter ik zie geen manier om hierop een schroevendraaier te zetten. Iemand een idee hoe ik deze ook loskrijg? Want ik vermoed dat ik zelfs als ik mijn pedalenset verwijder er niet bijkan.

awisse

Geplaatst door awisse (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 8 jaar geleden

Geen schroevendraaier maar een torxdopje met een klein rateltje.

awisse (0), 8 jaar geleden

Ik bedoelde met schroevendraaier ook een torxschroevendraaier, maar een rateltje is nog het proberen waard. Snap niet dat in de handleiding staat dat er maar 1 schroef inzit maar in de praktijk het er 2 zijn op een werkelijk onmogelijke plaats

hellbat (0) PRO, 8 jaar geleden

Welkom bij Renault. De contructeurs hebben er volgens mij een sport van gemaakt om bouten schroeven en moeren op de meest onmogelijke plaatsen te verbergen.

Punt 2, ik denk niet dat het je kachelweerstand is. Deze verbind bij een defect in 99 van de 100 gevallen nog de hoogste stand door. Dus zou je deze nog gewoon kunnen gebruiken. Ik denk eerder aan de kachelmotor zelf. Meet hier eens op de kabels/stekker.

awisse (0), 8 jaar geleden

:-)

Het is me gelukt de weerstand er met een haakse inbussleutel uit te krijgen. Hij ziet er zo op het eerste oog ook nog prima uit. Connectoren zijn ook prima. Dan maar voor de kachelmotor gaan.

Ik heb inmiddels een poging gedaan om daarvoor het gas- en rempedaal te verwijderen. Daarvoor eerst 4 M13 moeren losgedraait. Echter nu zit het rempedaal nog verbonden aan vermoedelijk iets van de remservo. Hoe krijg ik dit het beste los?

awisse (0), 8 jaar geleden

Het is inmiddels gelukt om de ventilator uit te bouwen.

Afhankelijk van de snelheid die ik instel meet ik keurig verschillende voltages uiteenlopend tussen de 8 en en 12.2 volt op de aansluiting van de ventilator. Na een paar klappen op de ventilator gegeven te hebben doet deze het ook weer...

Auto heeft 265000 km gelopen. Toch tijd voor een nieuwe ventilator? Zal koolborstels eens even controleren.

awisse (0), 8 jaar geleden

Ventilator weer terug weten in te bouwen evenals de kachelweerstand.
Daarna gecontroleerd of het nog werkte en dit is het geval. Dus ik de rest weer monteren en nu opeens doet heel de aansturing het niet meer.

Dus de kleppen worden niet meer versteld als ik de luchtstromen verander en ook het voltage op de uitgang naar de ventilator verandert niet meer in voltage. Het Climate Control display zelf toont wel gewoon informatie. Heb ik een kabel beschadigd?

Heino4267 (110), 8 jaar geleden

Ik lees niets over de stekker waarmee de ventilatormotor zit aangesloten: heb je die gecontroleerd en is die niet uitgefikt?

awisse (0), 8 jaar geleden

Die stekker is prima in orde.

Maar daar zit het probleem nu dus niet meer. Er komt uberhaupt geen goede spanning meer op te staan doordat er een ander probleem lijkt te zijn. Zie mijn vorige bericht.

Heino4267 (110), 8 jaar geleden

Het hele systeem is niet + geschakeld, maar wordt gestuurd over de min draad.
Dat wil zeggen dat er altijd de volle +12 Volt is te meten tussen de ventilatormotor en de auto-massa.
De ECC varieert dus de min-pool van de ventilatormotor van spanning: een spanning dichtbij 12 Volt is zacht draaien, een spanning die meer bij de 0 Volt ligt is hard draaien.

In de "voluit-stand" (dus de hardste stand) moet de ventilator de volle accuspanning krijgen.
Als de "kachelweerstand" kapot is, werkt altijd de hardste stand nog.
Als de kachelmotor helemaal niets meer doet, ligt het dus niet aan de "kachelweerstand".

Afgaande op het bovenstaande verhaal ("klappen" e.d.) zou ik zeggen dat de koolborstels versleten zijn en dat die momenteel geen contact meer maken. Dat kan je controleren door de connector op de ventilatormotor los te maken en er zelf even handmatig 12 Volt op te zetten: gaat hij draaien dan mis je inderdaad ergens een spanning, gaat hij niet draaien dan maken je koolborstels geen contact meer.

Koolborstels zijn als je zoekt nog wel ergens los te krijgen.
Van de ventilatormotor lees ik dat een originele erg duur is, maar dat er via ebay.de goedkope alternatieven zijn.

Safrane10698 (0), 8 jaar geleden

De climat controle versies hebben eigenlijk geen kachelweerstand. Ze worden geregeld door een mosfet. Dit is een soort schakelaartje zonder bewegende delen. De ventilator krijgt in elke stand altijd 12v. Echter hij schakeld zo vaak per seconde aan/uit dat hij soepel het toerental kan regelen. Dit heet PWM. Echter jou multimeter kan dit niet meten en laat dat 8v bijvoorbeeld zien. Doet niks af aan de oplossing maar even ter info.

awisse (0), 8 jaar geleden

De reden dat het gehele systeem niet meer werkte bleek een te lage accuspanning.

Ik heb nu een compleet nieuwe ventilator in besteld via amazon.de.
Issue is dus opgelost (los van het feit dat ik deze nog moet monteren)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.