close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Vreemd gedrag airco Laguna II

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Ik heb een Laguna II 2.0 16v uit 2006 met climat control. Pas geleden gekocht maar airco werkte onvoldoende naar mijn zin. Ik heb deze laten afvullen maar wat bleek was dat er ruim voldoende koelmiddel in het systeen zat. Er bleek 620gr in te zitten terwijl het systeem met 650gr wordt afgevuld.

Het systeem heeft het volgende gedrag: Vandaag heeft het systeem zonder probleem gewerkt, het koelsysteem haalde zijn koelvermogen met gemak. Zojuist merkte ik weer dat de airco minder goed werkte. Je voelt dat het nog wel iets doet maar niet zo zoals het zou moeten. Wanneer de motor stationair draait en je schakelt de airco in dan wordt de motor kortstondig zwaar belast en zal de motor bijna afslaan na zo 5 sec na inschakelen. Uitleven met de clip laat zien dat de airco op een gegeven moment geen koelvermogen levert. Maar Clip laat ook geen foutcodes zien. Als de motor wordt uitgeschakeld hoor je iets sissen alsof het koelsysteem leegloopt maar dat is niet het geval. Naast het kortstondig belasten van de motor door de aircocompressor hoor je soms ook een trilling/rammel uit de airocompressor komen (net of die resoneert).

Normaal gesproken wanneer de auto gestart is en de airco ingeschakeld wordt (ECC) dan zal de blower pas gaan draaien wanneer de airco voldoende koelt. Bij mij gebeurt dat niet altijd meteen en wanneer deze een handje mee help door de blower aan te zetten zal begint deze idd te koelen.

Weet iemand in hoeverre er nog intelligentie in het bediening paneel van de ECC zit naast het inschakelen van de airco ? Dat bijvoorbeeld de motor korstondig zeer zwaar belast wordt door de aircocompressor bij stationair, zou dat kunnen komen door een defect bedieningspaneel? Of is dit volledig geregeld bij de compressor zelf?

Herkent iemand deze klachten? Ik wil voorkomen dat het ene na het andere onderdeel verwisseld gaat worden. Is het de pomp die defect is wat ik ook raar zou vinden omdat deze zo nu en dan uitstekend werkt? Het is ook niet gezegd dat ik te maken heb met maar 1 probleem. Wie kan me voorzien van tips en advies?

Alvast bedankt.

Grt, Twan

Geplaatst door

Twan-e (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

laat met de clip de verschillende temperaturen eens controleren, bvb buitentemperatuur.
Ik weet dat als deze parameter niet klopt (met automatische airco) het koelen of warmen kan verstoord zijn.

't garagistje 0
badge

13 jaar

Temperaturen zijn opnieuw uitgelezen en sensoren lijken goede waarde te laten zien.

Herkend niemand dit probleem ?

Twan-e 0

13 jaar

Niet naar de dealer gaan, maar naar een goede aircospecialist....

Heino4267 660

13 jaar

Ben stapje dichterbij in analyse. Airco schakelt uit bij +/-2200 toeren maar zal onder het rijden automatisch weer inschakelen(ook boven de 2200 toeren). Clip laat geen foutmeldingen zien. Dus ook niet de beruchte DF030 die een kortsluiting of open contact van de sensor op airco. Werkdrukken zijn goed, orifice is vervangen. Ik vermoed een defect Airco display. Kan iemand dit bevestigen?

Twan-e 0

13 jaar

en toch deaze doorlezen :-) http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.