close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Vreemd LPG probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600

Hoi,

Ik heb een heel vreemd LPG probleem.
Het betreft een eas eurogas systeem.

Meestal rijdt de auto goed, maar soms raak ik het vermogen spontaan kwijt.
Dit kan tijdens het accelereren zijn of met constante snelheid rijden zijn.
Dit gebeurt alleen op lpg, niet op benzine.
Soms 5x per dag of 5 dagen niet.
Als de storing optreed, loopt de auto ook slecht stationair.

Dit heb ik inmiddels geprobeerd:

- Stappenmotors beide schoongemaakt en later vervangen.
- Alle contacten aan de kabelboom schoongemaakt.
- Sludge uit de verdamper verwijderd.
- Terwijl de auto op gas loopt: aan alle kabels en stekkers trekken en bewegen
of het probleem misschien optreed.
- Met uitlezen zijn er geen storingen opgeslagen.

Om het probleem te omzeilen, moet ik terug schakelen naar benzine en opnieuw
schakelen naar gas.
Soms helpt het ook als ik een aantal keer met het gaspendaal op en neer speel.

Het lijkt er sterk op dat de motor tijdens de storing heel weinig lpg krijgt.
Er zijn ook geen backfires.

Wel valt op met koude motor dat het toerental pendelt tussen 1100 en 1600 toeren.

Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

agony554 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien heb ik het euvel gevonden.
Ik denk dat de zekeringhouder een wiebelcontact veroorzaakt.
Wanneer ik deze aanpakte, en de auto liep op gas,
deed zich een aantal keer het zelfde euvel voor.
Het lijkt erop dat door deze de gascomputer van slag afraakt.

Maar eerst even een paar dagen aankijken, of het probleem wegblijft.

Ik laat het weten.

agony554 0

13 jaar

Helaas is het probleem niet opgelost.
Heeft er iemand suggesties?

agony554 0

13 jaar

kijken of er spanning op gasrelai cq tankrelai blijft staan verdenk computer

willyvan 15
badge

13 jaar

Als blijkt dat de tankafsluiter geen electrische storing heeft denk dan ook eens aan het volgende.

Heb je ook het zeefje in de verdamper schoongemaakt? En als de leiding toch los ligt, Laat (buiten de werkplaats ) gas ontsnappen door het ventiel in de tank open te zetten.. Dan is de leiding ook schoon. Er kan ook nog een hoeveel roest in de tank zitten die de gas toevoer tijdelijk belemmert.

Is het een idee wat extra tijdelijke kabels op alle spanningspunten te trekken,
deze dan constant blijven meten tot het euvel voor doet?

agony554 0

13 jaar

als je toch draden wil trekken? werk dan andersom gewoon een paar lampjes op het dasbord leggen die je op die plaatsen aangesloten hebt. Blijven die branden tijdens het euvel? is de sturing en de bedrading goed.. Zou natuurlijk nog kunnen dat die relais zelf stuk zij of slechte massa hebben.. een gasafsluiter is een electromagnetische schakelaar.. Van een spoeltje wordt de kern magnetisch en trekt de afsluiter dan open.. Als dat spoeltje een inwendige breuk(slecht contact) heeft werkt hij (af en toe) niet

Op de voorste afsluiter staat meestal alleen spanning als je contact aanzet en dan maar een paar tellen, tijdens het starten en tijdens het lopen. De achterste als je het contact aanzet.. Kan ook anders geschakeld zijn, Echter, tijdens het lopen van de motor op gas moeten beiden spanning hebben

als eas computer inwendig stuk is valt de spanning weg op afsluiters en fop kast gaat dan op benzine lopen heb er al vele gehad

willyvan 15
badge

13 jaar

De computer heb ik er ondertussen uitgehaalt. Ik kan zien dat deze al eens eerder gerepareerd is. Relay rechts boven.
Verder de rest van de print ziet er goed uit, geen breuken of scheurtjes op de soldeer-eilanden. Ik vermoed dat deze goed is.
Ook was er geen weerstand te meten op de print zover dit meetbaar was.

Tijdens de storing is er het volgende op te merken:

- De storing onstaat soms ook wanneer ik door een kuil rij.
- De auto schakelt niet terug naar benzine. Led blijft groen en het relay achter op de tank "klikt niet uit".
- Met een beetje gas geven is het merkbaar dat de motor toch nog een beetje gas krijgt.
- Meer gas geven resulteerd in een schokkende auto.
- Gas los en 2 tellen later vol gas, is er genoeg gasdruk om even vooruit te komen.

Ik ga zsm de voorste afsluiter testen. Misschien is deze bijna dood.
Is het mogelijk deze tijdelijk te verwijderen zonder groot gevaar?

Alvast bedankt.

agony554 0

13 jaar

Niet verwijderen,, Het gas stroomt dan door het stationaire deel van de verdamper tot de leiding leeg is.. Boem, als je in de buurt rookt.

eerst de lampjes op het dasbord proberen.. Uiteindelijk zul je wel uitkomen op wat jij de computer noemt denk ik..

Als je toch iets met de voorste afsluiter wilt doen? sluit er dan een draad op aan verbindt die, als de motor op gas loopt. is de storing weg?? (computer of draad ernaar toe stuk. Als de storing zich nlijft voordoen is de spoel van de voorste afsluiter de oorzaak of de massaverbinding van die spoel, of je moet de oorzaak elders zoeken.

Of de spoel of de massa ervan de oorzaak is kun je als volgt meten, sluit een pen van de (zelf instelbare) voltmeter aan op de + van de voorte afsluiter en de de andere op + na contact.. tijdens op gas lopen zal er een spanning gemeten worden tussen de 0,1 en 0,3 volt (spanningsverlies) Als tijdens de storing die spanning minder is? is de spoel of de massa ervan stuk. (het spanningsverlies is dan minder omdat er geen stroom is. Slaat de meter naar 12 volt of meer is de draad of de computer de oorzaak. Blijft de meter hetzelfde staan? geen electrische storing in dat gedeelte .

Beste mensen,

Het probleem is opgelost.
Het was de stekker aansluiting op de gas-afsluiter, deze was aardig geoxideerd aan de binnenkant.

Op een gegeven moment dat de auto verrot liep, nog maar eens onder de motorkap gegaan en hoorde de gasafsluiter
enorm snel klikken. Vervolgens heb ik de stekkertjes extra goed schoongemaakt en ingevet terug gezet.
Sinds dien geen dan ook probleem meer gehad.

Cor en Willy, heel erg bedankt voor de tips.

agony554 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.