Renault Megane: warmlopen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo allemaal,

De auto van mijn dochter loopt warm.
Koelvloeistof op peil.
Leek op Thermostaat stuk, thermostaat vervangen, geen verbetering.
Slangen naar radiateur worden warm.
Bovenste radiateur slang afgenomen, in onderste geknepen en uit de bovenste komt koelvloeistof zonder dat je hard moet knijpen.
Het lijkt alsof de radiateur doorloopt.

Koelvloeistof temp loopt nog steeds naar max.
Weet iemand raad?

Met vriendelijke groet, Kees

thundercat

Geplaatst door thundercat (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 9 jaar geleden

Wordt de motor echt heet?
wat wel kan voorkomen is een beschadigde draad van de koelvloeistof sensor, die dan sluiting maakt naar massa...hetgeen resulteerd in een volle uitslag van de meter.
Controleer de bedrading op beschadiging.

kaleido 1 (990) PRO, 9 jaar geleden

Maar is hij ook daadwerkelijk te warm ?
Systeem wel goed ontlucht , oa op de kachelslang bij het schutbord.
Koelventilator op de radiateur slaat wel aan ?

thundercat (0), 9 jaar geleden

Heren bedankt voor de snelle reacties en het meedenken.

Echt warm, tsja daar zeg je wat, ik zou maandag een infrarood temp meter van mijn collega kunnen lenen, nu moet ik het doen met de tempmeter op het dashboard en die geeft te heet aan.

Ontluchten kan nodig zijn na demontage, maar de auto is al een aantal jaren niet uit elkaar geweest op dat punt. en gaf toen dit probleem

koelventilator op de radiateur slaat aan.

Bedrading koelvloeistof sensor, de temperatuurmeter staat op koud, na starten loopt de meter normaal op zoals anders.
Echter na een tijdje rijden, ongeveer 5km loopt de temp meter verder op tot de plek waar de streepjes dicht bij elkaar staan.
en loopt daar een stukje in en ook wel weer terug. bij sluiting zou deze denk ik in een keer op max gaan.

Misschien een stom idee (niet lachen) zou de waaier van de waterpomp los kunnen gaan zitten, de waterpomp lekt niet en maakt geen lawaai.

Met vriendelijke groeten, Kees

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Is helemaal geen domme vraag Kees.
Het schoepenwieltje van een waterpomp kan zeker los komen..sommige typen auto's staan er zelfs bekend om.
Met name als het een kunstof blad is.
Pompje zou je kunnen vervangen..helaas moet er dan wel iets meer mee worden vervangen.

thundercat (0), 9 jaar geleden

bedankt C. Jonker,

Tsja distri riem mag dan verwijdert worden.
heb ik in 2011 voor haar gedaan en waterpomp toen OK, bij 123000km, auto staat nu op 158000km.

Is er een manier om zonder de distri riem te verwijderen . Te controleren of de waaier nog vastzit.

Met vriendelijke groet, Kees

kaleido 1 (990) PRO, 9 jaar geleden

Renault adviseerd om bij vervangen van distrib. ook de waterpomp mee te vervangen , vaak halen ze geen 2 periodes.
Controleren of de waaier los gelopen is , is eigenlijk onmogelijk zonder demontage.

thundercat (0), 9 jaar geleden

Bedankt Kaleido 1,

Ik vrees dat ik toch de waterpomp moet loshalen.
Ik verzamel moed en dan ga daar morgen toch aan beginnen.

Met groet en een goede wedstrijd voor vanavond, Kees

thundercat (0), 9 jaar geleden

Hallo allemaal,

Uiteindelijk wapo uitgebouwt.
Waaier afgescheurd van opgeklemd deel op asje!
Nieuwe wapo en distri riem set besteld en die gaan we inbouwen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Kees

kaleido 1 (990) PRO, 9 jaar geleden

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.