Renault Megane: Weinig vermogen in 4e/5e versnelling, afslaan bij remmen, statio

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Ik heb vorige week een Mégane Coupé 2.0 8v uit '98 gekocht die 1,5 jaar bijna volledig heeft stilgestaan (bij een handelaar). De auto was in goede staat (nieuwe banden, remleidingen enzovoorts) maar liep totaal niet lekker, verwachtte ik ook niet na zo lang stilstaan. De auto is intussen APK gekeurd dus ik rijd er mee, maar ik heb het volgende (problemen vrijwel identiek op LPG én Benzine!!):


- Motor schudt vaak, maar niet altijd, bij bijvoorbeeld wegrijden in 3e versnelling als ik een bocht uit kom, maar ook regelmatig bij stationair
- Motor blijft stationair vaak hangen op 1500 toeren, maar soms ook 2000 toeren. Soms loopt 'ie 700-900 toeren maar dan schudt de motor (en pook) vaak hevig en loopt 'ie onregelmatig
- Ik heb vaak vermogen te weinig. Optrekken gaat niet van harte maar kom niet echt kracht te kort, en ook 2e en 3e gaan vaak prima. 4e en 5e versnelling zijn lastig: ik moet flink doortrekken in 4 maar bij 120km/h is alle puf er uit
- Bij afremmen, vooral bij koude motor maar soms ook bij warme motor, kan het maar zo gebeuren dat de motor helemaal uitvalt. Bij herstarten slaat 'ie dan na een paar zwengels weer aan maar moet 'm dan op toeren houden.


Wat is er al gebeurd?


- Bougies vervangen (Gewoon NGK, geen LPG bougies maar op kenteken uitgezocht bij Record autoparts)
- Bougiekabels vervangen
- Bobines gecontroleerd (alle 4 bougies vonken dus lijkt me dat ze goed zijn)
- Stappenmotor gereinigd
- Lucht temperatuur sensor geplaatst (bleek er niet eens op te zitten, vorige eigenaar heeft andere slang + open luchtfilter geplaatst)
- Open luchtfilter schoongeblazen
- Olie + filter ververst


Verder heb ik één vacuüm slang gevonden die niet helemaal lekker leek te zijn. Deze flink ingetaped maar heeft niet mogen baten. Deze maar helemaal vervangen denken jullie?
Is er een makkelijke manier om te controleren op nog meer lekke vacuümslangen of moet ik gewoon met remmenreiniger gaan spuiten?

Is het misschien verstandig alle slangen helemaal los te halen en eventueel te vervangen?

Ik kan alle hulp/inzichten gebruiken!

musje83

Geplaatst door musje83 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Zit de uitlaat niet verstopt ??

Gr. paul

musje83 (0), 11 jaar geleden

Hoi Paul,

Kunnen deze problemen echt veroorzaakt worden door een verstopte uitlaat? Ik ben nog vrij nieuw in het wereldje van auto techniek dus ik zie nog lang niet alle verbanden/mogelijkheden.

Kan anders de lambda-sonde defect zijn (of de bedrading ervan) waardoor het mengsel niet goed is? Of veroorzaakt dat niet (al) deze problemen?
Omdat er zo lang geen luchtsensor in heeft gezeten (schijnt in de slang achter het luchtfilter thuis te horen) kan ik me enigszins voorstellen dat de lambda daardoor problemen is gaan geven. Als de ECU waardes van -40 krijgt (absolute nulwaarde bij die sensoren, bij defect of ontbreken ervan) gaat er toch van alles mis, wat volgens mij weer weerslag kan hebben op de lambda?

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Marius

Je hebt al veel zelf gedaan, sluit ook uit dat de uitlaat niet verstopt is.
Je zult niet de eerste zijn die dit over het hoofd ziet.

Gr. paul

musje83 (0), 11 jaar geleden

Paul,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik veel dingen 'laat' doen door een goede vriend van me die bij de kwik-fit werkt. Ik help wel mee en kijk/luister goed maar kan helaas nog weinig zelf doen.

Hoe controleer ik het best of de uitlaat verstopt zit? Moet ik 'm van de kat tot de einddemper demonteren en leegschudden of hoe moet ik dat zien?
Dan controleer ik meteen even de lambda.

musje83 (0), 11 jaar geleden

Nou, het is gister avond en vanmorgen erger geworden: De auto kan stationair nauwelijks meer lopen (slaat gewoon dood zodra 'ie naar de 900 toeren wil zakken) en bij afremmen onder de 30 á 40km/h (stoplichten, rotondes) slaat hij ook volledig dood. Onderweg naar mijn werk, zo'n 13km, heb ik minstens 8 stoplichten en 3 rotondes dus je kunt je voorstellen dat ik vanmorgen flink heb zitten vloeken in de auto.

Waar moet ik op letten als ik zometeen even onder de motorkap kruip?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Is het slangetje van de MAP-sensor nog goed? Bij de minste twijfel> vervangen! Kost bijna niets.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Klepspeling in orde?
Bij auto's op gas iedere 30000 km stellen.

musje83 (0), 11 jaar geleden

Na een tijdje aanklooien toch maar weer even een update.

Kleine week geleden in Amsterdam een forse backfire gehad op LPG waarna de auto niet meer vooruit komt (op LPG). Starten en stationair draaien doet 'ie nog wel, maar zodra ik gas geef voel ik dat hij 'stikt' en op bijvoorbeeld de snelweg als ik schakel van benzine naar gas houdt de auto enorm in en rem ik alleen maar af.

Op benzine loopt de auto gelukkig wel, al is het kantje boord. Omdat ik nu eerst de problemen op benzine wil oplossen laat ik LPG even voor wat het is.
Presteren doet 'ie meestal fantastisch (zeker als hij warm is) dus ik heb weinig last van inhouden, en ook het schudden en stotteren is veel minder geworden. Ga ik richting de 120 dan begint hij wel in te houden, maar tot die tijd (met name in 1, 2, 3 en 4) gaat het prima.

Mijn grootste probleem is echter dat hij constant, echt 8 op de 10 keer, volledig uitvalt als ik moet (af)remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, rotonde of scherpe bocht. Als ik rustig afrem wil hij nog wel eens blijven lopen, maar meestal geen geluk
Starten gaat dan nog wel en hij slaat meteen aan, maar dan moet ik even een paar seconden wat gas bijgeven om te voorkomen dat hij meteen weer uitvalt, en dan blijft hij meestal wel hangen op een 1500-2000 toeren. Als hij netjes onder de 1000 toeren gaat draaien, dan schudt de motor wel wat en heeft hij zichtbaar moeite dat toerental vast te houden.

Wat kan mijn volgende stap zijn? Uitlezen geeft geen soelaas en de dealer weet ook niet direct waar het aan zou kunnen liggen.

Korte opsomming:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe bougie-kabels
- Nieuwe luchttemperatuur meter
- Stappenmotor gereinigd (maar geen pakking meer tussen stappenmotor en blok, dit ook maar eens doen)

Alle input is welkom, heren (en dames)!

richard9712 (0), 11 jaar geleden

De problemen zoals jij die beschrijft klinken herkenbaar.
Check eens of je luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk niet gescheurd zijn!
En of er eventueel op andere plekken valse lucht word aangezogen.

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

volgende stap is om de dingen die hier aangedragen worden te controleren en dan weer een update geven

musje83 (0), 11 jaar geleden

@richard9712 : Ik heb geen luchtfilterhuis, er zit een open luchtfilter op. Kan dit (een deel van) het probleem zijn? Ding zat er al op toen ik 'm kocht maar gaat er binnenkort toch uit. Valse lucht heb ik tot nu toe nog niet kunnen ontdekken, toch maar eens controleren.


Ik heb gisteren wel ontdekt dat er in de grote stekker links achter de koplamp (r.v.) stukjes hout zaten, alsof er iemand een paar klemmetjes in die stekker heeft geprobeerd recht te buigen met tandestokers. Ik heb alle houtjes er uit gewipt en de eerste paar ritten daarna sloeg de auto niet meer af bij de stoplichten, maar nu is het probleem net zo hard weer terug. Het inhouden en stationair blijven hangen is overigens gewoon gebleven.

Ik ga morgen de bobines maar eens vervangen en kijken of dat iets uithaalt. Echt heel vervelend om te zoeken naar een oorzaak door onderdelen op goed geluk te vervangen, maar er zit weinig anders op.


Hoe herken ik trouwens een verstopte/kapotte katalysator? M'n uitlaat rammelt bij inspanning (vanuit 30-50km/h optrekken in z'n 3).

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Een open luchtfilter gaat meestal niet goed samen met LPG.

Of je katalysator kapot is kan je controleren door er tegenaan te slaan en als je dan rammelen hoort is het binnenwerk waarschijnlijk kapot.

musje83 (0), 11 jaar geleden

Ik rijd nu niet op LPG (na de backfire loopt hij daar niet meer op), maar toen de auto nog wel op LPG liep waren de problemen identiek bij zowel benzine als LPG.

Bij het starten ruik ik trouwens vaak een flinke benzine-lucht, bij welk probleem past dat?

musje83 (0), 11 jaar geleden

Nog even een toevoeging:

Mijn koelvloeistof metertje op het dashboard doet niets. Ik weet dat er 2 sensoren onder de kap zitten: 1 op de radiator(?) en 1 op het motorblok zelf (onder het gasklephuis). Klopt het dat die op de radiator enkel de radiator koeler aanstuurt en de ander zowel het metertje op de dash als de ECU aanstuurt?

In het laatste geval kan dat dus betekenen dat een defecte sensor waardes van bijvoorbeeld -40 aan de ECU geeft, waardoor het mengsel compleet verkeerd is. Of denk ik nu te makkelijk?

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Heb ff gekeken via carpartsdirect.nl en de sensor op de radiator heet daar temperatuurschakelaar radiateurventilator en de andere koelmiddeltemperatuursensor dus van daaruit zou je kunnen concluderen dat je gelijk hebt.
Maar de sensoren kunnen uitgelezen en/of doorgemeten worden op werking.

musje83 (0), 11 jaar geleden

Richard, kun je me kort uitleggen hoe ik 'm kan doormeten? Multimeter er op en dan? Ben he-le-maal niet thuis in electronica namelijk, al zal het ongetwijfeld erg makkelijk zijn :)

Oh ja nog iets; stel de sensor is defect en ik vervang hem. Wat dan? Moet de ECU inleren? Moet ik 'm resetten? Als ik moet resetten, hoe doe ik dat?

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Zover reikt mijn kennis helaas ook niet.
Vraag anders eens aan iemand die een can clip tot zijn beschikking heeft of hij de waardes van die sensoren eens uit wil lezen.
Of schaf zelf een can clip of een soortgelijk apparaat aan zodat je ze zelf uit kan lezen. (komt eigenlijk altijd van pas)
Resetten doe je door de accu voor 15 minuten los te koppelen en de polen even tegen elkaar te houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.