close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Grand Scenic: Wiel sensoren in de war??

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Dci

Hallo, mijn zoon heeft met de Scenic bij de plaatselijke bandenboer zijn achter banden laten vervangen. Nu geeft de sensor linksachter de melding "bandenspanning corrigeren" en de rechter sensor de melding "lekke band". De banden lopen absoluut niet leeg, ze blijven keurig op 2.3 bar staan. Kan het zijn dat de linker en rechter velg omgewisseld zijn? En dan als laatste, hoe kan ik de sensoren herkennen, waar zitten de kleurtjes?

Geplaatst door

zafira2.2dti (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eerst maar eens of er rubberen ventielen uit de velg steken of aluminium. Het kleur ringetje zit om het ventiel aan de buitenkant. Maar door vuil kan zijn dat hij zwart is.

Safrane10698 0

10 jaar

Er zitten aluminium ventielen in. Maakt dit verschil dan??

zafira2.2dti 0

10 jaar

[quote=zafira2.2dti]Nu geeft de sensor linksachter de melding "bandenspanning corrigeren"[/quote]
Dan heeft je auto ook een bandenspanningsbewakingsysteem.
In jouw wielen zitten speciale ventielen met daarin een luchtsrukmeetsensor, die op een batterijtje werkt. Die batterij is niet te vervangen en gaat een jaar of 8 mee. Elke sensor geeft een radiosignaal af met daarin een code voor de gemeten bandenspanning én een nummer. Dat nummer wordt door de dealer éénmalig ingelezen in de computer en toegekend aan een positie onder de auto (bv. "linksvoor"). Het radiosignaal wordt opgevangen door één radioontvanger die onder de auto zit, onder de bestuurdersstoel.
De ventielen zijn voorzien van rubber O-ringetjes (zwart, groen, geel en rood) die op de schacht van de ventieldop zitten: als je de wieldeksels verwijderd, haal je het rubberdopje van het ventiel af en veeg je met je natgemaakte vingers cirkelvormig zo diep mogelijk de buitenkant van het ventiel schoon. Dan voel je de rubberring en zie je de kleur tevoorschijn komen.
In de zijkant van het bestuurdersportier staat een tabel met welke (kleur) ventiel op welke plaats op de auto hoort.

Nou kan het zijn dat je een slordige bandenboer hebt, die de wielen op een willekeurige plaats op de auto terug heeft gezet. Dat geeft niets.
Allereerst maak je de kleur-oringen op de ventielen schoon, zodat je kunt zien welke kleur waar zit.
Dan kijk je in het display welke band te weinig luchtdruk zou hebben (bv. links voor).
Je kijkt dan in je bestuurdersportier welke kleur bij "links voor" hoort (bv Rood).
Je zoekt dan het wiel op met de rode O-ring en DAT wiel meldt zich aan de auto met de mededeling dat de bandenspanning te laag is.

Ga dus geen O-ringetjes wisselen over de velgen of velgen verplaatsen over de auto: met het door mij hierboven genoemde systeem weet je snel en trefzeker aan welk wiel je moet werken.

Hou rekening met het volgende:
- "bandenspanning corrigeren" betekent meestal da de bandenspanning in dat wiel te hoog is
- "lekke band" betekent dat de bandenspanning te laag is
- ga nooit uit van de bandenspanning die je zelf meet, maar van de bandenspanning die de auto aangeeft
- de auto verwerkt een aangepaste bandenspanning pas nadat je er enkele kn's mee hebt gereden. Als je de band hebt opgepompt/leeggelaten, merkt de auto dit dus pas als je er een tijdje mee rijdt
- de bandenspanning tussen de voor- en achterwielen mag niet meer dan 0,5 Bar verschillen, anders begint de auto te zeuren
- als de bandenspanning bij normaal rijden okee is (dus de auto zeurt niet), kan je bij hard rijden (bv. 180 km/h) en/of zware belading de melding krijgen dat je de bandenspanning moet aanpassen aan de snelheid (of zoiets dergelijks). Dat betekent dat de bandenspanning te laag is om met die snelheden te rijden.
- als de temperatuur ineens fors stijgt of zakt, kan de bandenspanning tot boven/onder de toegelaten marges stijgen/zakken, waardoor de auto begint te zeuren. je moet dan de bandenspanning aan die temperaturen aanpassen.

Heino4267 655

10 jaar

Ik ga er mee aan de gang en je hoort nog hoe of wat.

zafira2.2dti 0

10 jaar

Nou, hier even een update hoe het is afgelopen. Mijn zoon is verschillende keren terug geweest bij de lokale bandenboer, en elke keer met een kluitje in het riet gestuurd. Ik ben dus maandag zelf maar naar de dealer geweest en wat blijkt?? Voorwielen op de achteras en achterwielen op de vooras. Alles omgedraaid, en ja hoor het werkt weer als van ouds. Wat een drama. Lokale bandenboer weer 3 klanten kwijt. Ik zelf, vrouw en zoon. Bedankt iedereen voor jullie bijdrage in ieder geval.

zafira2.2dti 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.