Beste Forumleden,
In andere topics heb ik het al wel eens benoemd. Mijn Laguna heeft wisselende prestaties. Bij voluit accellereren geen problemen, trekt de auto goed. Maar bij rijden op kruissnelheid, bijv. 85 of 120 en dan doortrekken, is telkenmale anders. Het is dan net alsof hij "wakker" moet worden maar het schiet niet echt op. Vanuit laag toerental komt hij zowiezo niet op gang. Soms houdt hij daadwerkelijk even in. En soms gaat hij als de brandweer, is ie echt alert op het gas. Topsnelheid bedraagt zo'n 190 op de teller, al wordt die moeizaam bereikt, maar het lijkt me op zich wel goed.
Wat is er al gedaan:
EGR gereinigd
EGR afgekoppeld, maar zorgt voor foutcode en noodloop van het MM.
Turbo is nog geen 50.000 km "oud"
Idem intercooler
Zelf tank ik inmiddels zo'n 20.000 km V-power in de hoop dat de reinigende werking daarvan iets uithaald, maar ik merk geen verbetering.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Herken me in je klachten. Ook een 1.9 dci uit 2001. Ook dat even inhouden. Dat heb ik als je gas gegeven hebt, even je voet los van het gas en dan weer indrukken.
Als je 100 rijdt in z'n 6 en denkt even een auto op een autoweg te kunnen inhalen, kan je beter even naar z'n 5 gaan. Heb je ook last van een dip in turbo als je fors optrekt? Dus je trekt op, in z'n 3, turbo komt op toeren en rond de 2600-2800 dipt de turbo even helemaal in om vervolgens weer op te komen heel snel. waarna ik voel dat ie opnieuw afgeregeld wordt (schommelt een beetje)
Een EGR-klep die niet goed reageert of soms deels open blijft.
17 jaar
@Erik De EGR-klep is onlangs gereinigd door de garage. Verder zie ik geen noemenswaardige rookwolk achter de auto, voor zover je dat zelf al kunt waarnemen natuurlijk. Ik denk daarom dat het niet de EGR-regeling is, maar wellicht zit ik er toch naast.
@ Speerpunt. Ik volg jouw topic ook met interesse. De klachten komen deels overeen, met het verschil dat die van jou constant slecht trekt en een lage topsnelheid heeft. Ik herken me in het beeld van de turbo. Rond de 2800 toeren dan komt er een dip in de trekkracht. Bij volgas heb ik daar geen lof weinig ast van, wel als ik met weinig gas hoger in toeren ga rijden. Dit fenomeen was overigens duidelijker waarneembaar toen ik zonder EGR reed.
Ik vraag me af of het te maken kan hebben met verouderde software, wellicht is na 2001 een aanpassing van het motormanagement geweest?
Verder is het mogelijk de luchtmassameter? Hoe weet je wanneer die kapot is en gaat ie dan ineens helemaal "uit" of kan die ook verkeerde signalen gaan geven?
17 jaar
Nee hoor, Ik heb exact hetzelfde beeld als jij. Vol optrekken gaat ie als een beest, bij hoge snelheid rijdt ie ook superlekker. Alleen als je al een snelheid hebt en je wil gas bijgeven, heb je het idee dat er een zware caravan achter hangt.
Dat met die turbo: Heb je na die dip dan ook het gevoel alsof die in eens een "Knight rider" turbo boost krijgt?
Het verbruik is ook aardig omhoog gegaan. reed ik eerst 6.2 op 100, nu zit ik op 7 - 7,5 op 100.
Ik zit aan meerdere dingen te denken. Ik heb de LMM al eens gewisseld, turbosolenoid (vacuumsysteem) en die sensor op de intercoolerslang naar inlaatspruitstuk. Maakte niks uit.
Ik zit te denken aan het vacuum systeem, verstopte katalysator?
Ik heb wel eens gelezen over schoonmaken BDP sensor. Waar zit deze en wat kan er vies aan zijn?
17 jaar
Inderdaad, dezelfde kwaal. Ik heb geen iverstand van het vacuumsysteem, katalysator en BDP sensor, maar de laatste lijkt me meer van toepassing bij benzineauto's? Het verbruik van mijn auto ligt rond de 6.0 a 6.2 l/100. Zonder EGR was dat 5.0 a 5.5. Ik rijd voornamelijk snelweg.Is het verbuik dat jij opgeeft ook voornamelijk snelweg? De EGR kost dus brandstof, dat is zeker. Echter lijkt het me niet de boosdoener van dit probleem.
Een "knight rider" turbo boost heb ik nooit. De auto pakt of traag of normaal op bij meer gas, met soms een dipje bij de 2800 tpm. Wel trekt hij onder de 2000 tpm ronduit slecht. Inderdaad, alsof er een caravan achter hangt. Hij maakt dan ook zo'n geluid alsof ie wel wil maar niet kan ofzo.
Maar als ik jouw verhaal lees, dan hoef ik niet te beginnen aan het vervangen van de LMM, dat heb jij al zonder resultaat gedaan.
Ik heb bij mijn auto de stekkers boven de pendalen gecontroleerd, zitten nog goed. Overigens merk ik geen verband tussen iets ingedrukt koppelingspendaal (niet slippend) en trekkracht. De functie van die schakelaars ontgaat mij daarom een beetje. Boven elk pedaal zit er eentje.
Wellicht is het toch een turbo probleem. Voor zover ik weet doet deze niet zo heel veel op kruissnelheden waardoor die wellicht weer op gang moet komen bij tussentijdse sprints en zit daar het probleem dat ie dat niet goed doet?
17 jaar
"Hij maakt dan ook zo'n geluid alsof ie wel wil maar niet kan ofzo." Dat gevoel heb ik dus ook. Ook hoor je het in de uitlaat een beetje. Als je de uitlaatgassen ruikt, ruik ik geen diesel, maar een zoetige lucht. Best vreemd.
Hij rookt verders niet, olieverbruik is minimaal.
Met de turbo boost bedoel ik dat je dan op toeren komt en dat je het idee hebt dat ie opeens onder je uit schiet. Alsof die caravan opeens eraf valt.
17 jaar
Ik heb de uitlaatgassen nooit geroken, kan dus niet zeggen of het "zoetig"ruikt (is het verslavend ? :-)
Mischien horen onze klachten wel gewoon bij het type motor en is er geen probleem, behalve dan dat wij meer prestaties verwachten dan de motor kan leveren. Op een Belgische site las ik ook wat over de solenoid. Die regelt de turbodruk. E.e.a. is aan te passen met chiptuning. Mogelijk is dan het probleem opgelost. Indien geen solenoid maar turbodruk geregeld met zgn. vacuumsysteem, dan zou e.e.a. zijn aan te passen door een stelschroef naar binnen of juist naar buiten te draaien. Komt me wat vreemd voor allemaal, maar wellicht dat iemand hierover iets meer kan vertellen? Ik voel er weinig voor hier zelf mee te gaan prutsen.
Wellicht kan Erik 2804 over het chippen wat meer info geven? Met name het rijgedrag voor- en na het chippen?
17 jaar
Niet dat ik aan de uitlaat hang, maar als je de motor hebt draaien en je pakt wat uit de achterbak, dat viel mij toen op.
17 jaar
Nog een suggestie van mijn keyboard.
Misschien toch de LMM. Deze meet de afkoeling langs een hittedraad en de instroomtemperatuur. Kleine afwijkingen in deze sensor kunnen grote gevolgen hebben voor de prestaties. Is het luchtfilter goed schoon? Als het luchtfilter vervuild is moet de turbo meer toeren maken om dezelfde hoeveelheid lucht aan te zuigen.
Heb bij mij ook de EGR afgekoppeld en rijd er al een poosje zo mee rond. De motor pakt beter op, is zuiniger en "hoest" niet meer bij wat zwaarder op het gas leunen. Ik merk nu alleen maar voordelen van een afgekoppelde EGR.
Samen met de tuning is het resultaat erg prettig te noemen. Met name de tussensprintjes in 3de, 4de, 5de of zelf 6de gang zijn niet te vergelijken met origineel. Wat ik van de tuner begreep is dat ze geen aanpassingen doen op de EGR-aansturing. De EGR-blijft dus gewoon in bedrijf. Nadat ik zelf de EGR buiten bedrijf heb gesteld merk ik dat de motor veel sneller trekkracht opbouwd van deellast naar vollast. Als dit lang duurt zou de verstelling van de EGR (te) lang kunnen duren.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
17 jaar
@Erik. Bedankt voor jouw reactie. Ik zal het luchtfilter binnenkort eens controleren. Bij de laatste controle was ie wel wat zwart, wellicht helpt een nieuwe. Op welke wijze is jouw auto getuned? D.m.v. een andere chip of hebben ze het MM geherprogrammeerd? Wat is het verbuik van jouw auto gemiddeld?
17 jaar
ik heb het hele luchtfilterhuis inclusief filter laatst vervangen, en een andere LMM geplaatst. Ook heb ik die met de wagen van mijn broertje uitgewisseld. Het maakte allemaal niets uit.
17 jaar
[quote=Speerpunt]ik heb het hele luchtfilterhuis inclusief filter laatst vervangen, en een andere LMM geplaatst. Ook heb ik die met de wagen van mijn broertje uitgewisseld. Het maakte allemaal niets uit.[/quote]
Heb je ook al eens de EGR-klep gewisseld.
17 jaar
Nee, maar wel stekker eraf en ook eruit gehad. Klep kon gewoon bewegen en roetaanslag vond ik erg meevallen.
Maarja, ik rij dan elke dag 120 km woonwerk waarbij die goed warm wordt.
17 jaar
Zou het softwarematig op te lossen zijn dan. Bijv. met een update ofzo. Is er bekend of de types vanaf 2001 of eigenlijk die types daarna, gewijzigde software hebben van de eerste types?
Ik laat de EGR met rust. Die werkt als het goed is alleen bij deellast, dus niet tijdens het optrekken?
Ik denk toch dat de turbo de boosdoener is. De schoepen daarvan zijn toch verstelbaar door MM? Kan me voorstellen dat de reactiesnelheid dan minder goed is, dan die bij een turbo met wastegate. Kan iemand aangeven hoe je kunt controleren of de verstelling van de turbo nog naar behoren functioneert?
17 jaar
Er is duidelijk verschil merkbaar wanneer je zonder of met EGR rijdt. De klep heeft dus wel degelijk invloed op de respons van de motor. Dus ook bij het optrekken. Wanneer je 50 rijdt en het MM ziet dat je in deellast bent gaat de klep open, wil je vervolgens accelereren naar 100 dan duurt het even voordat het MM doorheeft dat je vanuit het deellast gebied naar het vollast gebied gaat. De actuele positie van de klep ijlt dus na op de gewenste situatie. Al duurt dit maar een halve seconde dan is het al merkbaar in respons.
De EGR mengt uitlaatgas bij de inlaatlucht. Hierdoor verloopt de verbranding langzamer en bij een lagere temperatuur. Dit heeft tot gevolg dat de emissie van stikstofoxiden (NOx) daalt. NOx zorgt voor zure regen. Daarbij komt wel dat er iets meer roetuitstoot is, wat ook niet goed schijnt te zijn voor de mens en ook de motor weer meer vervuild.
Het feit dat de verbranding langzamer verloopt heeft invloed op de motor prestaties en het verbruik. Bij hogere toeren of meer inspuiting (gaspedaal dieper indrukken) verloopt de verbranding te langzaam wanneer de EGR (gedeeltelijk) open blijft. De druk in de verbrandingskamer wordt dus alweer lager voordat alle brandstof verbrand is.
De EGR of de aansturing speelt dus wel degelijk een rol. Je zou bij Renault eens kunnen nagaan of je de meest recente software voor jouw auto hebt. In het geval van Speerpunt, zou ik na software controle, ook eventueel eens proberen die klep te wisselen, eens kijken of het inderdaad niets uitmaakt.
17 jaar
[quote=CBR1000]@Erik. Bedankt voor jouw reactie. Ik zal het luchtfilter binnenkort eens controleren. Bij de laatste controle was ie wel wat zwart, wellicht helpt een nieuwe. Op welke wijze is jouw auto getuned? D.m.v. een andere chip of hebben ze het MM geherprogrammeerd? Wat is het verbuik van jouw auto gemiddeld?[/quote]
MM is via OBD diagnose poort opnieuw geprogrammeerd, motorkap dicht, asbak eruit.
Verbruik is ca. 6,3L/100km gemengd gebruik ca. 50% snelweg 50% binnenwegen.
Verbruik bij 110km constant ca.4,5L/100
Verbruik bij 130km constant ca.5,5L/100
Verbruik volgas acceleratie in sportstand ca. 25L/100km
Erik
17 jaar
Dit is een grand tour 1.9 dci 120 pk 6 bak?
Die van mij zit op 7 gemiddeld.
17 jaar
Dat zijn wel cijfers om blij van te worden. Hetzelfde verbruik haalde ik toen de EGR was afgekoppeld. Probleem is echter dat MM het doorhad, zonder dat er een lampje op dashboard ging branden. Wel gaat de motor dan in een soort van noodloopprogramma. Ik zit nog steeds in dubio of ik de EGR weer alsnog afkoppel en noodloop maar voor lief neem.
Erik, ik neem aan dat jij ook gewoon de stekker hebt losgenomen, of heb je op de andere wijze de EGR omzeild? Geeft e.e.a. bij jou geen foutmelding?
Wellicht kun je ook eens aangeven waar je de auto hebt laten tunen? Eigenlijk voel ik daar wel wat voor.
17 jaar
[quote=Speerpunt]Dit is een grand tour 1.9 dci 120 pk 6 bak?
Die van mij zit op 7 gemiddeld.[/quote]
Ja. GT (Grand Tour), velgen van Dynamic dus bandenmaat 225/45R17.
EGR uitgeschakeld door losnemen van de stekker.
Management gereorganiseerd door ziptuning.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
17 jaar
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=50...
Hier staan aardig wat bekende zaken in.....
17 jaar
Herken het hoge brandstofverbruik van boven de 7Liter/100km niet. Eind maart terug van de wintersport over de Duitse Autobahn, twee paar latten op het dak. Waar het ging zat de snelheid toch wel boven de 150km/h. Ook toen een verbruik van 6,3L/100.
Heb het nog niet meegemaakt dat het gemiddelde verbruik bij een tankbeurt boven de 7Liter zat....
17 jaar
Nou, vanochtend getankt bij Shell (zoals altijd), computer gereset. Lang stuk 110, 120 op de cruise, stukje snelweg erbij en gemiddeld op 7,2.
Ik herken veel uit het andere topic. Ook mijn achterasrubbers zijn rot, hij trekt naar rechts bij optrekken, dus ik ga die eerst wel weer eens vervangen (elke 100.000) om te kijken of een "wringende" achteras het probleem is.
De motor klinkt verders wel goed, alleen dat je dus het idee hebt dat er een caravan achter hangt.
17 jaar
@Speerpunt. Je schrijft dat je o.a. de LMM hebt geruild met de afkomstig van de auto van jouw broer. Heeft hij exact dezelfde auto en zo ja, rijdt die daadwerkelijk anders?
Het verbruik van mijn auto ligt meestal rond de 6,2 l/100. Soms een uitschieter met 6,5 l/100. Ik rijd voornamelijk snelweg en altijd met de begrenzing op 124 km/uur.
Sinds enige tijd reageert de auto ook wat typisch op het gas. Ik heb hierover ook in een andere topic gereageerd. Gaat om een dipje zodra je even gas terug neemt en weer bijgeeft. Dan houdt de auto even in, om vervolgens langzaam op te pakken. Denk zelf dat het aan de verstelling van de turboschoepen ligt. Heb jij die ervaring ook? Oveigens ga ik hierbij niet gelijk uit van een mankement, maar vraag me eigenlijk wel af of het werkelijk normaal is.
17 jaar
Ik heb inderdaad de LMM van mijn broertje geprobeerd. Hij heeft motorisch dezelfde auto. Auto's schelen een maand misschien. Bij mij bleek 1 van die draadjes stuk, dus ik heb 'm wel vervangen, dit was nog voordat het verbruik erg toenam. Ik heb weinig verschil gemerkt.
(ik rij geen 124 op de snelweg ;-) )
Dat laatste heb ik ook. Net of die zich verslikt of zo. Alsof het inspuitmoment even niet goed zit. Ik merk het vooral op de snelweg als je even inhoudt en weer gas erop wil doen.
17 jaar
Dan lijkt het erop dat het OF normaal is, OF bij onze auto's is hetzelfde onderdeel defect. Nu jij de LMM hebt vervangen ga ik er niet vanuit dat het daar gezocht moet worden. Heb jij de aansturing van de variabele turbo al eens gecontroleerd? Als ook dat in orde, dan zal het er wel bijhoren allemaal. Tzt zal ik mogelijk besluiten tot tuning en/of softwareupdate bij renault, om in elk geval die twijfel weg te nemen.
Maar goed, de auto rijdt en we hebben nog andere uitgaven te doen thuis. Zodra ik meer weet meld ik dat terug.
17 jaar
Jij krijgt ook een foutmelding als je de EGR los neemt? Ik krijg wel het gele lampje, maar hij gaat niet in noodloop. Bij mijn broertje krijg ik dus geen foutmelding. Bij anderen hier op het forum komt er ook geen foutmelding. Lijkt me dat we inderdaad hetzelfde probleem hebben. Ik heb alleen meer verbruik, maar ik rij ook iets harder.
Ik heb ook die sensor op de intercoolerslang die naar het inlaatspruitstuk loopt gewisseld met die van mijn broer, maakte niets uit. Ik denk dat ik de turbo aanstuur solenoid eens ga wisselen. Die zit (als je voor de wagen staat) links achter, zitten 2 vacuum slangen aan, 1 loopt naar de turbo.
17 jaar
Ik krijg geen foutmelding op het dashboard, er gaat geen lampje branden. Wel is te constateren als de auto "aan de computer wordt gehangen" dat de EGR niet werkt. Verder zaten er geen storingen in. Of dit voor noodloop zorgt is niet met zekerheid te zeggen, bij Renault vermoeden ze van wel. En mocht dat zo zijn, dan lijkt me dat nooit goed voor lang gebruik en daarom heb ik de EGR laten reinigen en weer in gebruik genomen. Het brandstofverbruik neemt daardoor wel weer wat toe, maar goed dat accepteer ik dan maar. Nog 5000 km tot de volgende beurt.
Ik kan onderhand niet meer normaal rijden, zonder constant diagnoses te stellen, met een bijzondere aandacht luisteren naar de motor. Dat wordt eigenlijk wel vervelend. Maar wat me daarbij opviel is dat de motor aanzienlijk aan vermogen verliest als de airco inkomt, of eigenlijk, dat de airco zeer veel vermogen "vreet". Er is al een nieuwe pomp ingekomen vanwege een raar bijgeluid, maar geen resultaat. Het geluid is er ook nog steeds. Varierent van het geluid wat je hoort als je over de rand van een nat glas wrijft bij zo'n 2000 tpm, tot janken/joelen hoger in toerental. De pomp is vervangen, geen resultaat, toch is hiermee wel een duidelijk verband. Airco uit = geluid weg, veel betere prestaties van de auto. Airco aan = auto - 30% vermogen. Als de pomp vervangen is, wat kan dat dan nog zijn???
17 jaar
een airco pomp trekt zoveel vermogen / stroom dat je dit zo 10 pk kan schelen!!!
17 jaar
[quote=mikeys]een airco pomp trekt zoveel vermogen / stroom dat je dit zo 10 pk kan schelen!!![/quote]
mee eens. Niet alleen bij Renault is dat een bekende 'klacht'.
17 jaar
Wat is jouw km stand trouwens? De mijne staat op 252.000.
Wat is de kans dat de kat verstopt zit? Ik rij altijd lange trajecten, dus hij komt goed op temperatuur, zo lijkt mij?
17 jaar
Km stand is bij benadering zo'n 175000. Wel is al eens de turbo kapot gegaan, met je kent het wel, het fenomeen op carterolie gaan draaien. De vorige eigenaar heeft de motor uiteindelijk wel kunnen laten stoppen. Maar er is dus wel vette drek verbrand. Nu jij het over de cat. hebt, komt het bij me op dat dat inderdaad best eens zou kunnen zorgen voor verminderde prestaties. Maar is ons type auto wel uitgerust met catalysator?
Ik rijd ook dagelijks 110 km woonwerkverkeer. Dus de motor wordt altijd goed warm. Ik rijd hem ook altijd rustig warm overigens.
17 jaar
Ja, er zit een kat op de wagen. Als je onder de turbo kijkt zie je een grote bus zitten.
17 jaar
Mischien is en keer reingen met dat Abcon - spul waar je wel eens wat over leest in de diverse topics te proberen.
Het kan natuurlijk nooit kwaad de motor eens een keer goed "door te spoelen". Zou daarmee de kat. ook gereinigd worden, of juist vol raken?
17 jaar
Geen idee.....
Ik ga zaterdag in ieder geval even die rubbers op de achteras vervangen.
17 jaar
Vanavond reed mijn auto ineens als een speer. Ongekend makkelijk door de versnellingen, goede trekkracht vanaf 1500 tpm schakelen bij 2200 tpm en echt als de brandweer. Ik was blij verrast. Nu viel me op dat de verbruiksmeter aangaf ruim 20 l/100. Dit heb ik nog nooit gezien. Meestal, en dan doe ik al goed mijn best, staat ie tijdens het optrekken op de 14 a 15 l/100. Ik ga hier voorlopig even goed op letten, want ik heb het idee dat hier de oorzaak ligt. Wellicht ook een tip voor jou.
@Rubbers, die had je toch al eens vervangen???
17 jaar
Dat verbruik zat al zo bij mij. Dat doortrekken doet ie ook wel bij mij. Het is meer dat als je in z'n 6 zit en je rijdt 100 en je wilt iemand inhalen, dat ie gewoon niet op gang komt. Dat duurt gewoon lang. Je moet dan echt terugschakelen naar z'n 5.
Rubbers had ik vervangen bij de Laguna van mijn broertje.
17 jaar
Klopt, bij de 100 km/uur is ie traag in de 6e. Komt denk ik omdat de 6 echt een overdrive is. Op de buitenwegen rijd ik al nooit in de 6e omdat dan het verbruik hoger ligt dan in de 5e. 6 gebruik ik eigenlijk alleen op de snelweg of lange 100 km stukken. Als ik (snel) wil inhalen, ga inderdaad ook terug naar 5, maar dat vind ik ook niet bezwaarlijk.
In mijn geval vind ik het wel opmerkelijk dat ie ineens meer brandstof opstookt. Kan het zijn dat er een verstuiver deels verstopt heeft gezeten?
17 jaar
IN z'n 6 reed ie bij mij zuiniger dan in z'n 5 bij 100 km/u. Normaal was het dan rond de 5.0/100
17 jaar
Nou, achterasrubbers zijn vervangen en ik heb in de tank een flesje van die injectorcleaning van abcon gegooid.
Hij rijdt zuiniger en trekt in ieder geval een stuk makkelijker op. Zat vanochtend op gemiddeld 6.5 wat normaal was bij mij.
17 jaar
Positief bericht. Zou de daling van het verbruik ook te maken hebben met die rubbers? (minder wrijvingsweerstand van de achterbanden).
Mijn verbruik ligt tegenwoordig tegen e 6,2 gemiddeld. Ik tank sinds 3 weken BP ultimate. Ok met het doel de verstuivers/ injectoren te reinigen. Shell V-power belooft dat ook te doen, maar ik merkte met die brandstof geen verschil.
17 jaar
Ik heb overigens ook het oliefilter en de olie vervangen. Zat dikke drap in de olie. Ik weet niet hoeveel invloed dat kan hebben. En of bij jou de rubbers stuk zijn, dan moet je er even naar kijken. Even opkrikken en je ziet het meteen.
Overigens heb ik nog wel dat haperende op de snelweg.
17 jaar
Nou, kan zeggen dat het allemaal weer lekker soepel loopt. Ook met vanuit stilstand koppeling op laten komen merk je het verschil. Dan wilde die bijna afslaan.
Verbruik is ook aardig naar beneden.
17 jaar
Oke dan. Die cleaner van Abcon, welke is dat precies? Kan op de site wel kijken, maar wellicht kan je zo het flesje beschrijven. Ga ik die ook bestellen.
17 jaar
Of olie verversen.... Heb ik dus ook gedaan. Tis gewoon injectorcleaning volgens mij, maar helemaal zeker ben ik nog niet.
17 jaar
Heren jullie hebben het aan het begin van dit topic steeds over een EGR, wat is dit precies, wat doet het en waar zit dat ding.
Ik herken namelijk een aantal klachten die ik ook heb.
Hebben jullie misschien een foto van de EGR?
Die injecor cleaning kan je gewoon bij de Halfords halen, volgens mij ene grijs flesje, geen idee of het daadwerkelijk helpt!
17 jaar
[quote=mikeys]Heren jullie hebben het aan het begin van dit topic steeds over een EGR, wat is dit precies, wat doet het en waar zit dat ding.
Ik herken namelijk een aantal klachten die ik ook heb.
Hebben jullie misschien een foto van de EGR?
Die injecor cleaning kan je gewoon bij de Halfords halen, volgens mij ene grijs flesje, geen idee of het daadwerkelijk helpt![/quote]
Exhaust Gas Recirculation (uitlaasgas recirculatie). Dit is een klep die uitlaatgas toelaat in het luchtinlaat kanaal.
Zoek maar eens op EGR en je zult een berg info vinden.
17 jaar
[quote=RolandK10257]Dit is een klep die uitlaatgas toelaat in het luchtinlaat kanaal.[/quote]
Je zult je wellicht afvragen: waarom in godsnaam??
Het is een milieumaatregel (minder stikstofuitstoot). Het heeft verder alleen maar nadelen, je levert performance in, het vervuilt de boel. Wordt dus vaak onklaar gemaakt. Dat mag voor de APK (opmerkelijk ja).
17 jaar
Ja dat si zeker opmerkelijk!
Ik heb al ff de zoekfunctie gebruikt maar ik kan nergens een foto vinden van dat ding en waar hij precioes zit.
17 jaar
Nou, het verbruik was weer hoog vanochtend, maar het vermogen is gebleven. Het trekt weer goed.
17 jaar
Doordat de EGR een kwartslag gedraaid is gemonteerd (zie ook mij bijdrage in de topic EGR klep voor en na reiniging), in combinatie met het reinigen van de LMM en het "schoonspuiten" van het inlaattraject met Abcon reiniger, zijn de prestaties van mijn auto verbeterd. Ik heb nog nooit in een andere dci gereden, dus weet niet of hij nu goed of nog iets onder de maat presteert, maar ik ga uit van het eerste en ben tevreden zo. Verbruik op de autobaan (120 km/uur) varieert tussen de 4,8 en 5,8 maar gemiddeld gisteren met de wind op de kop 5,4. Dit zijn keurige cijfers denk ik.
Doordat de LMM vies was en nu gereinigd is, verwacht ik dat van wisselende prestaties geen sprake meer zal zijn. Allemaal bedankt voor het meedenken.
17 jaar
Kijk, dat soort cijfers herken ik. Onder de 6L/100 bij 120, dus zo'n 1:16,6 (en beter) dit zijn toch mooie cijfers voor een auto van dit formaat.
Zoals in #10 geschreven, LMM is erg kritisch. Reinigen geeft dus geholpen, mooi.
17 jaar
Zoals ik al schreef, snap ik niet helemaal hoe je de LMM kan reinigen. Zitten 2 fragiele (gloei?) draadjes in en een druppel op 2 pootjes?
17 jaar
Vervuiling op dit (gloei-/verwarmings-) draadje zorgt voor thermische isolatie op het draadje en dus meet het systeem een andere waarde van de luchtmassa.
De druppel is de temperatuursensor voor de inlaatlucht. De gemeten afkoeling op het draadje is afhankelijk van de luchtstroom en van de temperatuur van de langsstroomende lucht. Ook verandert de dichtheid van de lucht met de temperatuur. Vandaar de temperatuurmeting. Het maakt namelijk veel verschil of je de auto start terwijl deze in de hete zon staat of dat je bij -20C bij de wintersportvakantie wil wegrijden. Het temperatuursverschil kan zomaar 80 graden bedragen. Om toch de juiste luchtmassastroom te meten moet de temperatuur bekend zijn.
17 jaar
Vandaag het MM net als Erik laten optimaliseren bij Ziptuning Utrecht. Gezien het drukke verkeer vanmiddag nog niet echt kunnen testen en is het wellicht te vroeg om al van echte rijervaringen te kunnen spreken. Wat me het eerst opvalt is dat de auto onder de 2000 nog rijdt als voorheen, geen verschil,of althans weinig. Maar daarboven...pfff....alsof je wordt afgeschoten. Toch nog wel een klein dipje bij de 2500 maar dat maakt de sensatie van het wederom worden afgeschoten alleen maar groter. Ook in de 6e versn. nog goede trekkracht. De eerste indruk is dan ook goed. Ik heb dit met name gedaan omdat de airco hinderlijk veel inpact heeft op de prestaties van de auto. Zeer vervelend, met name omdat de airco er nogal "bot " inkomt. Nu de auto wat meer vermogen heeft, verwacht ik dat het gebruik van de airco minder hinderlijk zal zijn. De overige zaken die zijn besproken, met name het inhouden (zie #2 van Speerpunt) zijn nog wel aanwezig, zei het veel minder storend omdat de motor veel sneller oppakt en simpelweg beter door het gehele toerenbereik trekt (gretiger). Het gevoel van het hebben van een aanhanger achter de auto heb niet meer gemerkt vandaag.
De verhalen over minder verbruik nam ik altijd met een korreltje zout, maar het lijkt erop dat de auto inderdaad zuiniger gaat rijden, mits je je natuurlijk kunt beheersen bij het optrekken. Nu ben ik niet van plan om constant het volle vermogen te benutten maar 't is wel verleidelijk :-) Op de lange stukken met begrenser aan lijkt ie wel zuiniger (5.0 t.o.v. 5.4 voorheen). Ik ga dit natuurlijk monitoren en zal het tzt terugmelden op het forum.
17 jaar
Ik ken de jongens van Ziptuning, zaten vroeger in Baarn ;-)
17 jaar
Mooi hè, de trekkracht van 2000 tot 3500 rpm is gewoon gretig. Zeker in combinatie met afgekoppelde EGR, is de respons op het gaspedaal prettig. Wanneer je de koppel-curve bekijkt komt het koppel zeer snel omhoog vanaf de 1500rpm, bij een gechipte motor schiet het koppel door tot 340-350nm waar de originele software bij 270nm stopt. De toename van ruim 25% trekkracht is goed merkbaar.
Ook bij het rijden met aanhangwagen is het extra vermogen goed merkbaar. Vandaag nog met een tandemasser en lichte graafmachine gereden. Trailer en graafmachine samen een massa van zo'n 1450kg.... zelfs met dit aan de haak geeft de wagen je het gevoel dat het geen enkel probleem is om deze last mee te nemen., heerlijk...
17 jaar
Nu maar hopen dat de versn bak heel blijft.
@Sander
Voor zover ik heb kunnen nagaan is de bak van een 120 pk dCI identiek aan die van de 2.2. dCI, welke ook zo'n 350 nm koppel heeft. Wat dat betreft maak ik me geen zorgen.
@Erik
Het is inderdaad onvoorstelbaar hoe fijn de auto nu rijdt. Het is niet zo dat ik telkens het volle vermogen vraag, maar je merkt gewoon dat hij makkelijker en soepeler draait en dat de een ingeschakelde airco de auto niet verandert in een trage slak. En als het even moet, dan is ie pijlsnel. Makkelijk met inhalen enzo. Verder wel een fijne ontwikkeling om nu eens even met een dikke grijns achter het stuur te zitten.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe het komt dat de auto hinderlijk inhoudt op het moment dat je even gas terugneemt en vervolgens weer wil accellereren. Bijv. bij het rijden in een file. Bij gas helemaal los geen probleem, dan pakt die normaal op. Maar heb je even gas verminderd en wil je dan weg, dan duurt het soms wel 2 sec.voordat er iets gebeurt, sterker nog hij mindert even snelheid. Soms ook na het opschakelen. Dit was overigens ook zo voordat het MM was aangepast. Moet ik dit nu zoeken in de turbo-aansturing of is het een brandstofprobleem?
17 jaar
Hier durf ik geen uitspraak over te doen.
Ik herken het inhouden niet, de mijne pakt altijd gelijk op. Kun je roetuitstoot zien als de motor niet wil oppakken? Dan denk ik in de richting van een overdosering diesel en dus een te kort aan lucht. Dit zou dan misschien aan de turbo zelf of in de aansturing kunnen zitten. Zie je geen extra roet dan wordt er dus niet teveel diesel ingespoten, dan zou het misschien aan de brandstof voorziening kunnen liggen. Maar er zijn dan meer opties. Druk in de commonrail te laag? Misschien geeft je gaspedaal sensor niet de juiste stand door aan het MM?? Ik durf hier dus niet met een vinger in een bepaalde richting te wijzen.
Groetjes,
Erik
17 jaar
Ik zie geen roetuitstoot als ik gas geef en de motor op dat moment inhoudt. Nu let ik daar ook niet speciaal op en is het denk ik te kortstondig om een pluim achter de auto te zien. Ik zie eigenlijk alleen maar wat rook als er iemand met ingeschakelde verlichting achter me rijdt (en snel uit het zicht verdwijnt :-) omdat ik 'm flink de sporen geef.
Het lijkt erop alsof de motor zich even "verslikt" (te weinig lucht) maar het kan net zo goed zijn, dan er juist even geen brandstof wordt ingespoten. Dit vloelt waarschijnlijk hetzelfde. Ik zal met dit probleem waarschijnlijk wel bij de dealer terecht komen. Maar het is altijd makkelijk als iemand een dergelijk probleem al eens heeft gehad en kan zeggen "even onderdeel X vervangen en het is over". Bij de garage kan men natuurlijk ook niet alles weten en het is dan zo zonde dat zij dat "wiel" dan weer moeten uitvinden. Helaas gaan daar vaak vele uren inzitten en dat vind ik dit probleem niet waard.
17 jaar
Dat verslikken heb ik ook. Is bij druk verkeer op de snelweg af en toe merkbaar. Dus je rijdt 100, laat even ietsje je gas los en geeft weer iets gas bij. Net of die even verzuipt inderdaad.
17 jaar
Precies dat bedoel ik inderdaad. Vraag me af, is dit een gebrek in die zin dat er iets kapot is of aan het gaan is, of wellicht verkeerd staat afgesteld? Of is dit iets dat bij het type motor hoort? Heeft een van de professionals hierop een antwoord?
17 jaar
Ik ben geen profi, maar heb dit ook gehad. Ik kreeg zelfs een storing ("inspuitsysteem defect") en de auto ging in noodloop. Tijdens een ritje naar Oostenrijk heb ik zelfs twaalf keer stil gestaan om een reset te doen.
2 Renault-dealers hebben er uren naar zitten zoeken, maar geen echte oorzaak kunnen ontdekken (konden de storing ook niet opwekken). Het vermoeden bestond dat de motor een chiptuning had ondergaan en de software hebben ze gereset naar de fabriekswaarden in de hoop dat hiermee de storing zou zijn opgelost maar ze zijn er zelf niet zeker van.
Tot nu toe (1,5 week) de storing niet opnieuw gehad, ik heb wel de indruk dat het verbruik iets hoger is geworden......
Sorry, geen oplossing van het probleem. Wel dezelfde klacht.
17 jaar
@Edraket,
De auto van Speerpunt is voor zover ik weet niet getuned. Die van mij sinds kort wel, maar het probleem was daarvoor ook reeds aanwezig. Ik denk daarom dat het niet met tunen te maken heeft. Wel is een aangepaste software wellicht een oplossing. Ik heb geen idee welke waarden in de nieuwere versies zijn aangepast, maar ik dacht dat nieuwere software met name was bedoelt om storende "bugs" eruit te halen, bijv. met het bandenspanningscontrolesysteem. Dus niet zo zeer voor het MM. Maar ik kan het helemaal mis hebben, ben geen prof.
Ik begin steeds meer te twijfelen aan de Luchtmassameter. Dit omdat de auto steeds meer begint te schommelen in de vermogensopbouw. Dus, keihard optrekken, even inhouden, weer hard trekken enz. Net alof je tijdens het accellereren met het gas aan het spelen bent. Binnenkort ga ik die eens uitwisselen of gewoon vervangen. 'T is alleen zo'n duur ding om te kopen om gewoon even te proberen....
17 jaar
Is iemand uit Almere op marktplaats die er eentje verkoopt, geloof ik. 75 euro. Maar ik heb de mijne al eens verwisseld. Die was echt stuk, maakte niets uit.
Je kan altijd even kijken of die 2 gloeidraadjes erin zitten.
17 jaar
En toch was er duidelijke verschil toen ik bij Sytse was en de LMM schoongemaakt was. Auto trok veel beter.
Helaas van korte duur dus. Maar ik ga geen 2e hand LMM aanschaffen, neem dan wel een nieuwe. Probeer te regelen dat ie bij geen verschil weer rerour genomen wordt.
17 jaar
[quote=Speerpunt]Herken me in je klachten. Ook een 1.9 dci uit 2001. Ook dat even inhouden. Dat heb ik als je gas gegeven hebt, even je voet los van het gas en dan weer indrukken.
Als je 100 rijdt in z'n 6 en denkt even een auto op een autoweg te kunnen inhalen, kan je beter even naar z'n 5 gaan. Heb je ook last van een dip in turbo als je fors optrekt? Dus je trekt op, in z'n 3, turbo komt op toeren en rond de 2600-2800 dipt de turbo even helemaal in om vervolgens weer op te komen heel snel. waarna ik voel dat ie opnieuw afgeregeld wordt (schommelt een beetje)[/quote]
waaraan kun je als leek merken dat de turbo niet werkt?
17 jaar
Misschien helpt het:
Ik had last van een dip tijdens het zeer rustig optrekken in de 1e, 2e, en soms 3e versnelling. Oplossing: EGR klep reinigen en software aanpassing bij de Renault dealer (2006). Ook is er toen een reinigingsmiddel door de diesel gegaan, ik denk voor de verstuivers?
Overigens trekt mijn laguna in 6 al vanaf 90km/uur "als de brandweer!"
@Laguna
Bij mijn auto is de EGR gereinigd en vervolgens met een kwartslag gedraaid teruggemonteerd. De handeling kan dus zonder risico ongedaan gemaakt worden. Zo blijft hij wel werken (het motormanagement ziet deze verandering niet) maar kan die geen vervuilde lucht naar de cylinders voeren omdat de opening van het spruitstuk naar de EGR zelf dicht is. Gevolg, minder verbruik, betere trekkracht en geen "hikjes" als gevolg van een (plakkende) EGR.
Ik weet niet hoeveel toeren jouw auto maakt bij de 90 km/uur in de 6e maar het zal ong. 1400 toeren zijn. Dan heeft ide motor nog lang niet zijn max. koppel bereikt en trekt die van mij niet zo heel best. Maar het kan inderdaad wel als je geen haast hebt. Toch rijdt mijn auto bij een dergelijke snelheid zuiniger en fijner in de 5e.
17 jaar
Nou, het is weer bar en boos. Zit gewoon geen fut in. Moet terug naar z'n 4 om iemand vlot in te halen op een N weg. Motor klinkt ook vreemd. Net alsof die niet lekker verbrand.
Nou had ik ooit eens een tip gelezen van een ANWB Wegenwachter, die zette z'n schroevedraaier tegen de verstuiver en de handgreep bij z'n oor. Dan kon die horen of de injector het deed. In dat geval was er totaal geen inspuiting.
Nou heb ik dat voor de gein ook eens gedaan en je hoort een gigantisch verschil van 1 tov de andere 3. Kan zo'n ding slijten, of is het van: hij werkt of hij werkt niet?
De linker heb ik zelf al eens vernieuwd, die klinkt heel duidelijk met een "ting ting ting" geluid. Die ernaast klinkt dus niet goed in vergelijking met die en de rechter 2, iets van "deung deung deung" en de rechter 2 klinken hetzelfde van "dong dong dong".
Als die verstuivers niet helemaal lekker zijn, zou dat natuurlijk het verbruik, gebrek aan trekkracht en dat gevoel dat de motor niet lekker loopt kunnen verklaren.
Ik denk dat ik die verstuivers maar eens ga vervangen dan.
17 jaar
Zou die bij het niet functioneren van een verstuiver niet erg moeten roken dan? Dit omdat je de kapotte verstuiver brandstof gaat "lekken"(ik geloof pissen in vakjargon)? En is het niet zo dat ze verstopt raken ipv defect? In het laatste geval biedt wellicht zo'n reinigingsprutje van de autospeciaalzaak of garage (Ultrasoonbad) misschien soelaas. Het zou zonde zijn als je 4 verstuivers aanschaft voor niets, tenzij die niet zo duur zijn natuurlijk.
17 jaar
86km/uur is net boven 1500tpm in 6, dat kan net als je geen tegenwind hebt. en niet snel gaat optrekken. Daaronder kan echt niet.
Ik trek rustig door naar 90 en daarna gas er op en hij gaat als een speer. onder de 90 kom ik niet meer in 5. Ik rij nu 1 op 16 gem. (6,3 op de computer)
Alle problemen met de Laguna (diesel) heb ik gehad.
Na een software update, EGR klep reinigen, een schoonmaak goedje in de diesel was ik zeer tevreden.
Alleen nog een keer de turbo vervangen en ik gebruik nu andere olie (5w40) iedere 15000km ipv 30000km. En zeer belangrijk: ik geef de Laguna wel eens de sporen op een stukje duitse autobahn. Doe ik dat niet, dan moet ik de EGR klep weer reinigen.
@Laguna. Je hebt inderdaad gelijk van het toerental. Desondanks rijdt mijn auto zuiniger in de 5e dan 6e versn. bij die snelheid. Het totaalgemiddelde ligt rond de 5.5 maar ik rijdt dan ook voornamelijk snelweg( met afgekoppelde EGR).
Gisteren een bezoekje gebracht bij de Renault garage. Kreeg regelmatig storingslampje op dashboard (dat gele gloeispiraal). Wat blijkt: storing EGR-klep. Klep weer schoongemaakt/ getest en maar weer origineel teruggeplaatst, maar niet aangesloten. Volgens de monteur deden zij dat vaker zo. Bij de oudere types kan dat nog zonder dat de motor in storing gaat (bij de nieuwere types kan de storing middels obd worden uitgezet). Dat is mooi, toch uitgeschakelde klep, maar over het vervuilen van de klep zelf maak ik me geen zorgen. Het inlaatspruitstuk vervuilt ook ernstig door gebruik van de EGR en slipt soms zodanig dicht dat slechts een kleine opening blijft. Met name bij veel kortere afstanden of stadsritten schijnt dit een groot probleem te geven. Bijkomend voordeel van geen EGR is het lagere brandstofverbruik.
Het vaker verversen van de olie (iedere 20.000) werd mij gisteren ook geadviseerd. En dan niet alleen de olie, ook de slangen! Hierin gaat zich prut ophopen, waardoor de turbo uiteindelijk te weinig smering krijgt. Het schijnt zo te zijn dat dit bij Renault (in elk geval bij de garage in mijn woonplaats) nu standaard is.
17 jaar
Jij rijdt zeker een hatchback met 5.5 gemiddeld? Ik heb de EGR bij mijn broertje ook afgekoppeld en die heeft ook lager brandstofverbruik. Ik heb een GrTr en die, als ik keurig volgens de limiet rijdt, geeft dan een verbruik van 6.2/100. Ik rij alleen niet volgens de limieten en blaas 'm dan ook elke dag door ;-)
Die prut komt er wel uit hoor, die bezinkt in de carter. De tip is om de motor goed warm te hebben als je de olie wisselt, dan komt al die prut mee.
17 jaar
Nope, ik heb ook een GrTr. Maar ik rijd wel altijd met de begrenser op 124. Op bepaalde stukken slechts een verbruik net onder de 5,0. maar meestal schommelend tussen de 5,2 en 5,8.
Het verbuik van 5,5 is een lang gemiddelde, dus gerekend vanaf het moment dat ik de auto heb.
17 jaar
Nou, vanochtend reed ie weer als een speer. Ook die turbo dip was pleitte......
17 jaar
spontaan, of na vervanging van de verstuivers?
17 jaar
Turbo nummer 4 overleden:
[img]http://img515.imageshack.us/img515/8924/...[/img]
Schrapende herrie opeens.
17 jaar
Over turbodip gesproken... Dit is toch wel heel erg balen. Ga je zelf een nieuwe turbo monteren? Verder geen schade?
17 jaar
[quote=Speerpunt]Turbo nummer 4 overleden:[/quote]
En gewoon stug door blijven rijden in deze rampenbak....
Zo'n auto had ik al lang eruit geschopt.
Wat heeft dit totaal allemaal gekost?
17 jaar
Stug door blijven rijden, soms zou je willen dat je single was......
17 jaar
[quote=CBR1000]Over turbodip gesproken... Dit is toch wel heel erg balen. Ga je zelf een nieuwe turbo monteren? Verder geen schade?[/quote]
Ja, ga 'm er vanavond afhalen. Kijken of er nog wat met garantie valt te doen..... Denk dat de schade wel meevalt. De motor loopt nog goed.
17 jaar
Gelukkig voor je. Succes vanavond.
@ AS1
Tja, rampenbak of niet, een nieuwe is niet zomaar aangeschaft. En dan nog is het altijd de vraag of je niet andermans ellende koopt. Een paar duizend euro bijleggen is tegenwoordig niets. Dat zijn toch veel turbo's.
17 jaar
[quote=Speerpunt]Turbo nummer 4 overleden:
Schrapende herrie opeens.[/quote]
Nummer 4 ?????
Dat een turbo bij een Laguna na zo'n 2ton aan vervanginging toe is, is nu wel zo ongeveer gebleken. Maar krijg toch de indruk dat er bij jouw iets anders ook niet op orde is.
Olie-aanvoer, olie-retour, zit de pakking tussen olieaanvoerleiding en de turbo er wel goed tussen zodat het kanaal niet afgesloten wordt, is de uitlaat verstopt zodat de turbo te veel tegendruk krijgt???? Een verstopte uitlaat verklaart misschien ook waarom jouw wagen soms niet vooruit te branden is..... Probeer toch eens te achterhalen waarom de turbo defect is gegaan, laat deze uit elkaar halen en onderzoeken door ervaren mensen.
Groetjes,
Erik
17 jaar
[quote=Speerpunt]Ik heb overigens ook het oliefilter en de olie vervangen. Zat dikke drap in de olie. Ik weet niet hoeveel invloed dat kan hebben. En of bij jou de rubbers stuk zijn, dan moet je er even naar kijken. Even opkrikken en je ziet het meteen.
Overigens heb ik nog wel dat haperende op de snelweg.[/quote]
Wellicht was er toch iets mis met de olie inderdaad.
Pas kreeg ik bij Renault het advies om de olie elke 20000 te verversen (ipv de voorgeschreven 30000 km).
Tegenwoordig schijnt de interval ook weer te zijn teruggebracht naar die 20000 oa vanwege de turboproblemen.
Maar goed, allemaal achteraf. Is de reparatie gelukt speerpunt?
17 jaar
Gisteravond alle lucthleidingen eruit gehaald, intercooler eruit gehaald. Wagen staat nu op driepootjes. Leidingen allemaal schoongemaakt met heel veel water, zeeppoeder (uitstekend spul!) en wasbenzine.
Ook de olieleidingen schoongespoeld. Nieuwe rubbers voor de olieleidingen gehaald, vanavond maar weer eens in elkaar zetten.
17 jaar
Speerpunt, is het weer in orde? Rijdt ie weer zoals het hoort?
Trouwens die van mij staat sinds vrijdag ook bij de garage. Rare tik in de motor, toerental afhankelijk. Dacht eerst aan een verbrande klep ofzo, maar eigenlijk is het meer waarschijnlijk dat een verstuiver is gaan hemelen.
Maandag hoor ik meer. Ik hoop dat het inderdaad alleen een verstuiver is en dat er verder (daardoor) geen schade is.
17 jaar
Verstuiver zoeken op www.onderdelenlijn.nl, ik heb er 75 euro voor betaald, dan wel zelf erin zetten. Is ook achter te komen door de stekkers van de verstuivers los te nemen een voor een en kijken bij welke het ophoudt.
Verders zit alles weer in elkaar. Heb bij de carterventilatieslang op de luchtslang een slangklemmetje geplaatst, om die oliezweet te voorkomen.
Alleen blijkt er dus nu een piepklein gaatje in de olieretour te zitten, dus morgen nieuw pijpje bestellen, dinsdag in elkaar. Tijdens het proefdraaien (eerst een minuut zonder aanslaan, om de olie opgevoerd te krijgen) druppelde er dus olie uit. De motor klonk wel erg goed.
17 jaar
Mijn auto staat bij de garage, verstuivers zijn inmiddels losgedraaid en worden dinsdag ter controle weggebracht. Ik hoor mogelijk woensdag meer. Ondertussen rijd ik in een BMW 316 TDS uit 1996. Heerlijke auto! Maar goed, ik hoop dat het inderdaad een kapotte verstuiver is. Dan ik hopelijk ook het probleem/ mysterie wisselende prestaties opgelost....to be continued....
Heb jij nog iets kunnen regelen met garantie op de turbo?
17 jaar
Die verstuivers worden duur grapje zo. Mijn wagen liep op 3 cilinders. Dus de stekkers eruit getrokken tot ik geen verschil merkte. Via onderdelenlijn nieuwe verstuiver gekocht. Grote torx gebruikt, hogedrukleiding losgekoppeld, eruit gehaald, boel schoongemaakt en "nieuwe" erin.
17 jaar
[quote=Speerpunt]Wat is jouw km stand trouwens? De mijne staat op 252.000.
Wat is de kans dat de kat verstopt zit? Ik rij altijd lange trajecten, dus hij komt goed op temperatuur, zo lijkt mij?[/quote]
Heren, heb voorheen ook zo een laguna gehad. Bovenstaand heeft echt te maken met een verstopte kat, zeker als hij gechiptuned is loopt deze binnen no-time vol. Tevens hebben deze laguna's een vgt Turbo, deze regelt de turbodruk door de geleidevanes van de turbo, dus zijn turbotoerental, te limiteren.
Destijds heeft de garage de uitlaat gedemonteerd!!!! en zijn er mee gaan rijden, toen kwam de verstopte kat naar voren. De wagen rookt niet omdat hij de uitlaatgassen slechter kwijt kan, en dus aan de inlaat LMM minder meet en als zodanig inspuit.
Als je vanaf stilstand vol wegtrekt rekent hij met een maximale waarde, als je constante snelheid rijdt en je geeft gas gaat hij opnieuw berekenen, hetgeen een ander gunstiger (voor emissie) setpoint geeft.
Getuned zou de Laguna met gemak 210 moeten lopen, had zelf een powerbox, die gaf hetzelfde resultaat. tevens hadden wij de Turbo verder "open"gezet voor meer turbodruk om de toegenomen brandstof efficient te verbranden.
Had er eerst een van de eerste generatie, die rookte maar liep ook als de brandweer 200+ ongetuned, maar alles ging kapot.
Als je de EGR uitzet, zal hij dit merken aan de LMM, immers hij vraagt meer mengsel omdat dit normaal een mengsel is van uitlaatgas en verse lucht, en zal dan ook om emissieredenen afregelen, je denkt dat hij feller is omdat de turbo sneller opbouwt, maar hij regelt ook direct terug en loopt rumoeriger omdat de temperatuur van de inlaatlucht na de LMM te laag is.
Heb overegens nog de powerbox liggen, iemand interesse.
17 jaar
Een kat blaast zichzelf toch schoon? Ik bedoel, ik rij dagelijks 60 km heen en 60 km terug en dan wil ik 'm regelmatig wel eens even doortrappen (als die warm is) Dus even naar de 160 bijvoorbeeld. Dat een kat zich verstopt bij een 55+ert met een twinny achterop en maximaal 95 op de snelweg, dat snap ik dan nog wel.
17 jaar
Vandaag bericht gehad van de garage. Verstuivers zijn getest en goed bevonden. Worden dus weer teruggeplaatst en het is opnieuw zoeken naar de oorzaak van het ratelen/ metaalachtige toerental afhankelijke tik.
Suggesties zijn welkom.Vraag me af, of het een klepstoter kan zijn? Komt het wel eens voor dat een klep verbrandt?
17 jaar
Klep verbranden zal wel meevallen schat ik zo. Een hydraulische klepstoter die stuk aan het lopen is zou wel kunnen. Twee weken terug een klepstoter door midden gezien bij een Polo SDI, zonder verder enige aanleiding kapotgelopen. Motor liep gelukkig na het bewerken van nokkenas en nieuwe klepstoter weer goed.
Volgens mij is hier ooit ter sprake gekomen dat een laguna geen hydraulische klepstoters heeft?
17 jaar
Ik ben bang dat ik daar binnenkort wel antwoord op kan geven. Als de ratel niet afkomstig is van een verstuiver, maar wel uit de motor komt ( en die sterke overtuiging heb ik) dan zal de klepdeksel er wel af moeten. Het heeft me overigens wel verbaasd dat het geen verstuiver is. Het lijkt me zo logisch. Is het niet mogelijk dat zo'n ding op de testbank geen storingen laat zien, maar in de motor gemonteerd weer kuren krijgt?
17 jaar
Die van mij tikt overigens ook. Zit er al in, zolang ik'm al heb. Wat je dus eens kan doen is een lange schroevedraaier tegen je verstuiver zetten en dan de handgreep aan je oor. Dan hoor je de naald van de verstuiver. En dan kijken bij welke die in de ritme zit.
Overigens slipt we koppeling weer eens........ Gaat als het goed is wel weer over na een weekje of 2.
17 jaar
1e koppeling of is ie al een keer vervangen?
Ik mag mijn auto vanavond weer ophalen. Monteur heeft gisteren 1,5 uur gereden met mijn auto en buiten die tik niets raars opgemerkt. Hij schrijft het toe aan dieselklop of zoiets dergelijks. Verstuivers zijn goed. Garage gaat niet uit van problemen met kleppen en/of klepstoters. Naja, alleen maar goed natuurlijk.
Probleem blijft bij deze auto en dat heb ik al eens geschreven, dat je telkens onder het rijden aan het diagnosestellen bent. En dat is jammer. Desondanks nog steeds geen spijt van deze aankoop vorig jaar, want het is verder een superfijne auto.
17 jaar
Om de 40 duizend kilometer begint de koppeling beetje te slippen. In z'n 1, 2 merk je het niet, vol gas optrekken, geen probleem. In z'n 3 of hoger als je dan ineens vol gas geeft heb je dan kans dat ie in eens slipt. Dus rustig optrekken ;-)
Na een weekje of 2 tot 4 is het opeens weer verdwenen. Schijnt een of ander afstel mechanisme te zijn.
17 jaar
Oke, maar rijdt je nog steeds met de 1e koppeling? Bij mij is die bij 170000 km vervangen, alsmede de complete versnellingsbak (onder garantie).
just curious....
17 jaar
Ja, had er rond de 170.000 al last van. Maar volgens dealer was dat koppeling vervangen tegen het juiste tarief..... 3 weken later was het opeens weg en ik rij er tot op vandaag nog mee. Heb verders geen last van de versnellingsbak.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar