Renault Megane: Wisselende storing in achter-richtingaanwijzers

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Sinds enige tijd heb ik regelmatig storingen in mijn achter-richtingaanwijzers. Dit begon bij het af en toe uitvallen van het rechts-achterknipperlicht en ondertussen gebeurt het aan beide zijden en soms zelfs beide zijden tegelijk. Ik heb het lampenhuis en de lampen natuurlijk als eerste gecheckt, maar hier was niets mis mee. Trouwens als ik mijn caravan eraan heb hangen, reageren deze knipperlichten identiek. Hieruit concludeer ik dat de storing verder naar voren zit.
Ik heb op een gegeven monent in een poging tot algemehele reset de zekering van de "logische reken-eenheid" er uit gehad en sindsdien brandt het waarschuwingslampje van dit apparaat (met hartslaggrafiekje) als de motor stationair draait.

Ik heb gezocht naar de clingateur om de aansluitingen te checken, maar ik kan hem niet localiseren. Het geluid en de logica volgende, moet hij ergens tegen het zekeringhuis aan zitten.

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.

giver

Geplaatst door giver , lid sinds 14 jaar geleden

8 Reacties

willyvan PRO, 14 jaar geleden

extra massa draad op de printplaat maken van achterlicht

giver, 14 jaar geleden

Bedankt voor je reply Willy,
Wat is de onderliggende gedachte van jouw antwoord? Denk je dat het probleem toch zit in het lampenhuis?

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel PRO, 14 jaar geleden

Hallo,
slechte contacten van de stekkers op de lampunits is inderdaad een veel voorkomend probleem bij deze auto.
de pinnetjes controleren of deze goed contact maken (evt. iets verbuigen),goed reingen van de stekkers en eventueel een nieuwe massadraad trekken geeft nagenoeg altijd de oplossing.
Succes,
Koos.

RolandK10257, 14 jaar geleden

Zelfde ervaring met een megane uit 1996 gehad. Vage problemen met de achterlichten. Ook ik heb toen elke kant voorzien van een extra massa draad en probleem opgelost.

giver, 14 jaar geleden

Bovenstaande oplossing werkt bij mij niet!
Op het moment dat ik ging testen, werkte alleen het linkerlicht. Ik heb met een multimeter de spanning gemeten tussen het chassis en de + van het rechterlicht (dat dus niet werkte). Ik mat hier wel spanning, dus ik dacht goed te gaan. Aanleg van een tijdelijke extra massa, liet echter de lamp niet gaan branden. De gemeten spanning is een soort lekspanning ofzo, ik kan hier geen lamp op laten branden.
Vervolgens heb ik via een aperemeter een kortsluiting tussen de + en de tijdelijke massa gemaakt. De amperemeter sloeg niet eens uit. Dezelfde truc aan de andere zijde leverde zoals verwacht een hele korte heftige uitslag en een kapotte zekering op. Daarmee is bewezen dat de tijdelijk massa goed was en dat het probleem verder naar voren gezocht moet worden. (volgens mij).

Ik zoek dus naar een andere oplossing.

AS1, 14 jaar geleden

Dan zou ik nu aan de zekeringkast gaan meten.
En gebruik liever een spanningszoeker, anders blijf je zekeringen wisselen van je amperemeter... ;-)

giver, 13 jaar geleden

Het was dus een kabelbreuk halverwege de auto. Dat verzin je toch niet!!

Peter Schouten, 13 jaar geleden

Da's geen Megane maar Gemean!

En nee, je verzint dat soort dingen niet... tenzij de kabelboom dicht onder de mat door loopt en de breuk op een plaats zat waar iemand met z'n grote voeten op de bedrading kan gaan staan dansen.

anyway, fijn dat 't opgelost is.
mvg, Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.