Renault Megane: witte rook en slecht draaien bij koude start

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5dci

Sinds een paar weken start mijn Megane 2 slecht als hij koud is: het starten duurt langer en de eerste seconden draait de motor slecht (op niet alle cilinders lijkt het). Er komt een hoop witte rook uit. Als ik na een paar seconden goed gas geef is er niks meer aan de hand, hij rijdt verder prima. Als ik de auto warm start is er ook niks aan de hand. Staat hij langer dan 5-6 uur stil dan gaat het weer moeilijk.

Ik heb:
- de gloeibougies vervangen
- met een lamp getest of de gloeibougies stroom krijgen bij het starten (dat is zo, bij alle 4)

Ik heb de auto uitgelezen en krijg foutcode P0670 (module gloeibougies). Ik heb al vele uren gezocht op internet en blijkbaar kan dit van alles betekenen. Dit kan blijkbaar ook komen door een lek in een brandstofleiding? Ik zag dat er in de doorzichtige leiding een luchtbel zat (dikke gele cirkel op foto). Als ik in de balg/handpomp knijp verdwijnt die, maar een half uur later is die weer terug, is dat normaal?


Bedankt alvast voor de reacties!

RemcoVU

Geplaatst door RemcoVU (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Witte rook betekent koelvloeistof in de verbranding. Volgens mij loopt er bij koude motor wat koelvloeistof de cilinders binnen.

RemcoVU (0), 10 jaar geleden

Witte rook bij koud starten betekent volgens mij eerder onverbrande diesel...
Hoe dan ook, het koelvloeistofniveau is nog goed (nooit bijgevuld).

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=RemcoVU]Witte rook bij koud starten betekent volgens mij eerder onverbrande diesel[/quote]
Dit kan, dan zal er een juiste diagnose gesteld moeten worden, mogelijk met werkplaatsapparatuur.
Zo vanachter een PC scherm lukt dit niet altijd.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=RemcoVU]het koelvloeistofniveau is nog goed (nooit bijgevuld).[/quote]
Had dit in je eerste berricht even vermeld dan was [b]Safrane10698[/b] waarschijnlijk met een andere suggestie gekomen.
Vermeld even wat er inmiddels al is gedaan en of al is vervangen.

Gr. Paul

RemcoVU (0), 10 jaar geleden

Na een paar weken bestaat het probleem nog, dit is wat ik nu weet:

-Als ik de auto start nadat deze een paar uur heeft stil gestaan gaat dat slecht (duurt langer, veel voornamelijk witte rook), zodra de motor draait duurt het even voordat deze mooi loopt.
- Als de auto ongeveer 20 minuten stil gestaan heeft, zie ik luchtbellen in de doorzichtige leiding die bij de knijp-balg zit (de "handpomp" voor de diesel). Als ik dat onder druk zet voor het starten gaat het een stuk beter
- Als de auto een paar uur stil gestaan heeft, zijn alle 4 verstuivers "nat" van de diesel.
- De uitstoot van de auto is vorige week gekeurd (het probleem bestaat al een maand of 3) en daar was niks mis mee (0,8, het mocht 3 zijn).

-gloeibougies zijn vervangen
-brandstoffilter en luchtfilter zijn vervangen
-Olie niveau is normaal
-koelstofniveau is normaal

Alvast bedankt voor de tips, ik zou het graag eindelijk oplossen.

Sammydeconinck (0), 10 jaar geleden

Lucht in dieselleiding,gekend en algemeen Renault probleem.Even opzoeken waar die valse lucht trekt,mogelijks gat in leiding of afdichtingen....

RemcoVU (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je tip, ik heb de leidingen al eens goed bekenen en geen zichtbaar lek gevonden. Het verklaart trouwens ook niet waarom de verstuivers dan nat zijn toch?

Ik kreeg van iemand de tip dat het de drukregelaar op de brandstofpomp zou kunnen zijn, zou zoiets duidelijk kunnen worden bij het uitlezen bij een renault garage?

Sammydeconinck (0), 10 jaar geleden

Hoi Remco,ik denk dat er veel aan het licht zal komen door je brandstofsysteem eens grondig uit te lezen via computer.Als het eerder een mechanisch probleem blijkt te zijn,wordt het eerder monteurswerk...In ieder geval de injecteurs eens op druk laten nazien (werkdruk).Hou je ons op de hoogte aub.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.