close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Xenonlamp (Ballast nat geweest)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci 120

Hallo allemaal,

Xenon en ik zullen geen vrienden worden ben ik bang.
Na al eerdere problemen te hebben gehad met deze lampen, nu het volgende.

Gisteren de auto door de wasstraat gehad, en daarna.......................de linkerlamp kaduk.
Gekeken, en het kapje achter de lamp zat niet helemaal vast, misschien daardoor water naar binnen gekomen? Geen idee.
Omdat ook het grote licht uitviel, vanochtend maar even naar de dealer geweest.

Na kijken en meten blijkt de ballast onder water te staan?! Toen de monteur de koplamp eruit haalde, stroomde het water eruit.
De ballast zal wel water geslikt hebben.

Nu de vraag: ik heb de ballast meegenomen naar huis, om deze het weekend over te laten drogen op de verwarming.
Zou er enige kans zijn dat deze het nog weer gaat doen? Misschien geluk?
Baat het niet, schaadt het niet, werken doet hij nu ook niet meer.

Iemand dit ook al een keer meegemaakt?

M.vr.gr.

Tiemen van Bale

Geplaatst door

Tiemen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die van mij is ook een keer nat geweest nadat de auto in een straat heeft gestaan die blank heeft gestaan, heb hem laten zitten en is nadat hij gedroogt was weer gaan branden en doet het nog steeds.Dus ik zou zeggen gewoon laten dogen en proberen.Veel succes.

Gr. Robert

robert-1971 0

16 jaar

Zorg ervoor dat de lamp en de ontsteker die erop zit goed droog is.

sgm 0

15 jaar

[quote=robert-1971]Die van mij is ook een keer nat geweest nadat de auto in een straat heeft gestaan die blank heeft gestaan, heb hem laten zitten en is nadat hij gedroogt was weer gaan branden en doet het nog steeds.Dus ik zou zeggen gewoon laten dogen en proberen.Veel succes.

Gr. Robert[/quote]
Helaas mocht dit bij mij niet baten ;(
Er moest een nieuwe ballast in.

Dus het kan ook anders, helaas.

Maar dan nog blijft het vreemd dat na een bepaald wasstraat bezoek, de lamp vol water stond, aan één kant!
Nog eens een wasstraat bezoek durf ik niet meer.

Nog steeds heb ik condens vorming in de koplamp (beide), grrrrr.

Maar ik heb een ander/nieuw probleem met die %$@ lampen:

De rechterkant valt soms weg. Na een snel genomen bocht valt de lamp weg, soms gaat 'ie' vanzelf weer aan, en anders de lampen uit en weer aan doen dan brand de lamp weer zoals het hoord.

Het lijkt net of er een stekker niet goed contact maakt, of los zou zitten maar deze zitten allemaal goed vast, dus dat kan het niet zijn.
Even inspuiten met WD40?

* Wat zou dit kunnen zijn, iemand een idee? Het is wel zeeeeeeeer vervelend, soms kun je een tijd rijden, en dan niets, maar andere keren kun je de lamp blijven aandoen, omdat hij steeds wegvalt.

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

15 jaar

[quote=Tiemen]Wat zou dit kunnen zijn, iemand een idee? Het is wel zeeeeeeeer vervelend, soms kun je een tijd rijden, en dan niets, maar andere keren kun je de lamp blijven aandoen, omdat hij steeds wegvalt[/quote]
Wie stil blijft staan komt geen stap verder......

Elektronica en water worden nooit vrienden. Je kunt natuurlijk nog een poosje blijven modderen je kunt het onderdeel natuurlijk ook vervangen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

[quote=paulkelder][quote=Tiemen]Wat zou dit kunnen zijn, iemand een idee? Het is wel zeeeeeeeer vervelend, soms kun je een tijd rijden, en dan niets, maar andere keren kun je de lamp blijven aandoen, omdat hij steeds wegvalt[/quote]
Wie stil blijft staan komt geen stap verder......

Elektronica en water worden nooit vrienden. Je kunt natuurlijk nog een poosje blijven modderen je kunt het onderdeel natuurlijk ook vervangen.

Gr. paul[/quote]
Maar dat is nu het rara, deze kant is nooit nat geweest!! De condensvorming aan de rechterkant valt wel mee, en dit is alleen maar zoals de afgelopen dagen met dichte mist/vorst.

En wat zou ik dan moeten vervangen?

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

15 jaar

[quote=Tiemen]En wat zou ik dan moeten vervangen?[/quote]
In dit geval nog niets vervangen... Je zou het onderdeel (ballast) uit kunnen wisselen van links naar rechts, wat gebeurt er dan...?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Ik zou toch eens kijken waarom er vocht in komt. Want een beetje vocht in de lamp lijkt niet erg, maar dat kan ook betekenen dat er veel vocht ergens anders is.
Dus zoek die oorzaak eerst maar eens. Want volgens mij heeft dat ook iets te maken met je problemen.

sgm 0

15 jaar

[quote=sgm]Ik zou toch eens kijken waarom er vocht in komt. Want een beetje vocht in de lamp lijkt niet erg, maar dat kan ook betekenen dat er veel vocht ergens anders is.
Dus zoek die oorzaak eerst maar eens. Want volgens mij heeft dat ook iets te maken met je problemen.[/quote]
Zou het dan een idee zijn, zoals Paul verteld, om de ballasten te wisselen? Kan dit trouwens? Is er geen verschil tussen links en rechts?

Kijk, wanneer de lamp niet meer brand (continu) dan begrijp ik er dat er iets kapot is, maar wat zou je normaal denken als een lamp knippert? Toch eerder aan een loszittend contact? Daarom begrijp ik er ook weinig van. Wanneer de lamp even uit gaat, gaat hij meestal weer snel aan en anders volstaat het de lampen uit en aan te doen. Dan werkt alles weer naar behoren.

Overigens de dop aan de achterkant zit wel goed vast, daar heb ik goed naar gekeken.

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

15 jaar

[quote=Tiemen]Zou het dan een idee zijn, zoals Paul verteld, om de ballasten te wisselen? Kan dit trouwens? Is er geen verschil tussen links en rechts?[/quote]
Er is geen verschil onderling, je kunt ze dan ook gewoon uitwisselen al was het alleen maar even om iets uit te sluiten....
Probeer dit en laat even weten of het dan is opgelost.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

[quote=paulkelder][quote=Tiemen]Zou het dan een idee zijn, zoals Paul verteld, om de ballasten te wisselen? Kan dit trouwens? Is er geen verschil tussen links en rechts?[/quote]
Er is geen verschil onderling, je kunt ze dan ook gewoon uitwisselen al was het alleen maar even om iets uit te sluiten....
Probeer dit en laat even weten of het dan is opgelost.....

Gr. paul[/quote]
Zullen we doen, al duurt het nog wel even, de kerstvakantie is daarvoor geschikt!
Het is een 'ballenwerk'. Bumper eraf, beide units eruit en dan..............omdraaien en weer monteren en afwachten maar.

Pffffffff fijn hoor een Renault met xenon ;(

Gr.

Tiemen

Tiemen 0

15 jaar

Zo,

Het heeft even geduurd, maar het is weer klaar!

Gelukkig was het niet de ballast, pffff.
Wat bleek: de lamp was kaput?!
Raar, dat de lamp dan wel brand, als je ziet hoe deze eruit zag.
Misschien dat door de bochten de lamp ging schommelen, en daardoor geen 'contact' meer maakte? Geen idee.

Ik heb nu beide lampen (weer) vervangen, ook vanwege kleurverschil.
De lampen die ik gekocht had bij een autoshop winkel in Zwolle, waren merkloos en 5000K.

Nu heb ik de Philips lampen gekocht, origineel 4300K
En inderdaad geven deze veel geler licht dan de vorige, volgens de verkoper is het normaal dat ze de eerste uren gelig branden.
Dit zou moeten veranderen na 100 (?) uur.

Wel even naar de garage voor het afstellen van de lampen.

Het probleem was dus inderdaad een kapotte lamp, zoals ik in een andere post gelezen had (weet niet meer precies waar, en kan hem niet weer vinden)

Bedankt voor het meedenken!

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

15 jaar

[quote=Tiemen]En inderdaad geven deze veel geler licht dan de vorige, volgens de verkoper is het normaal dat ze de eerste uren gelig branden.
Dit zou moeten veranderen na 100 (?) uur.[/quote]
Ben er bang voor...... maar hoop hebben mag altijd.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

De kleur wordt langzaam aan blauwer (hogere lichttemperatuur), maar dat gaat eerder in duizend dan in honderd uur.

4300 Kelvin lijkt redelijk geel als je 5000K of meer gewend bent. Maar in de praktijk is het heel prettig licht. Als je echte Philips lampen hebt gekocht, heb je perfect zicht door een prettige kleur en een goed lichtbeeld. Dat laatste is me ook heel duidelijk geworden na een uitstapje naar no-name 6000K lampen. Wel heel wit (en niet eens zo slecht), maar wel een slecht lichtbeeld. Ben blij dat ik de originele terug heb.

sgm 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.