Renault Laguna: zwarte rook

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci 120pk

Hallo,ik heb een vraagje i.v.m. de uitlaatgassen.
Is het normaal dat telkens als ik het gaspedaal goed indruk dat er felle zwarte rook uit de uitlaat komt.
Grtn Michel

mservot

Geplaatst door mservot (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Rednose5 (0), 17 jaar geleden

Michel,

Op zich geen probleem zolang je niet de hele straat in de rook zet. Zwarte rook bij indrukken van het gaspedaal betekent feitelijk dat hij even schoongeblazen wordt nadat er tijdelijk een wat slechtere ontbranding was. Heel normaal bij een turbo-diesel (ga maar eens achetr een dikke mercedes diesel hangen die accelereert). Dit effect wordt nog eens verergert door de EGR-klep. Die zorgt er voor dat in bepaalde situaties (ik dacht wanneer er minder vermogen wordt gevraagd) uitlaatgassen naar de inlaatkant van de turbo worden geleid en dit zou een schonere werking van de dieselmotor betekenen. Zoek maar eens naar de draad die gaat over het omzeielen van de EGR; erg leuk, leerzaam en als resultaat meer vermogen onderin, een soepeler optrekkende DCI en minder/ geen zwarte pluimen in mijn spiegel.
Het is wat ander als je bij het snel optrekken in elke versnelling eerst een zwarte pluim krijgt, houdt in dat geval in ieder geval je oliepijl in de gaten (met het stokje, niet via de boordcomputer). Zoals je in andere draadjes kunt lezen wordt dan al snel verdacht gekeken naar de turbo, ook kun je daar lezen hoe je dit kunt controleren.

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Hoi,

Probleem had ik ook, kan meerdere oorzaken hebben maar probeer het eerst eens door een tijdje de stekker van de EGR los te koppelen, de auto moet dan ook soepeler lopen en oppakken... blijft de auto dan nog behoorlijk " blaken ", dan zul je verder moeten zoeken.
EGR's zijn probleemveroorzakers, zoals ik hier de meesten moet geloven, de EGR werkt tijdens vollast, dus met snelweggang of redelijk accelereren...

Succes!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

stekker van de EGR lostrekken ? en daarmee zou het opgelost moeten zijn ? EGR werkt in vollast ? arjan...

paul,

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Ok,

In vollast heb ik verkeerd, excusses voor de foute info.
Maar de stekker lostrekken van de EGR heb ik zelf ook als advies gekregen, en ja.. hier op dit forum... en met mij zijn er meerderen die dat uitgeprobeerd hebben.
Resultaat: beter lopende auto en minder roetuitstoot.

Gr. Arjan

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

OK, arjan kan gebeuren.

indien je de stekker loskoppelt sluit je daarmee enkel de bediening, dat geeft geen garantie dat de regelklep daadwerkelijk dicht staat. hier gaan er heel veel de fout mee in... overigens een EGR-KLEP werkt enkel in deellast.

pauk,

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Dat is inderdaad een feit!
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of de mijne daadwerkelijk gesloten is ( het kreng zat muurvast ), maar ik rij er nu een maand ( 4500 km ) zo mee rond.. als het niet goed zou zijn zou je toch wat moeten merken neem ik aan ( inhouden, stotteren oid?)

Gr. Arjan

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dus eigelijk ondanks dat jij de stekker hebt afgekoppelt, sluit jou EGR-klep perfect..... want als de EGR regelklep werkelijk verkoolt zou zijn zou de auto nu ook overmatig moeten roeten ondanks dat jij de stekker hebt afgekoppelt.

paul,

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Ik wil niet zeggen dat de mijne perfect werkt, naar mijn mening lijkt de klep echt gesloten te zijn want de roetuitstoot is merkbaar minder geworden.. er zat wel heel veel aangekoekte roet in de inlaat en de auto begon wel wat te " huiveren " bij stevig acceleren, nu de auto ( gister ) een grote beurt heeft gehad is dit over.

onder het kopje " EGR-regeling omzeilen zonder problemen " staan meer reacties van mensen die dit geprobeerd hebben..

Wel heb ik het bekende dieselpluimpje als ik stevig accelereer, vooral omdat ik over het algemeen niet erg in de toeren rijdt!

Gr. Arjan

mservot (0), 17 jaar geleden

Alvast bedankt voor de antwoorden,ik kan er dus van uitgaan dat het normaal is en mij geen zorgen moet maken.
grtn Michel

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Een " afscheidsgroet " is niet erg, maar als het behoorlijk tegen het blaken aan zit, dan is het nooit onverstandig er eens naar te laten kijken...

Ik heb gehoord dat een slecht functionerende EGR-klep, op den duur een turbokiller kan zijn en dat de EGR vroeg of laat het loodje legt.. al met al geen goedkope reparaties.
Kijk anders eens onder het kopje " EGR-regeling omzeilen zonder problemen ", daar staat wat duidelijkere info!

Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.