auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Saab 9-3: accu

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 tid 150 pk

mn saab 9-3 start moeilijk. net of heeft de accu te weinig kracht. heb er net een nieuwe accu in 60 amp. moet er misschien een zwaardere in? en hoeveel ampere dan?

Geplaatst door

wiense (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De accu is aan de lichte kant, maar, in deze tijd van het jaar mag je daar niets van merken... Ook bij min 15 graden celcius moet de motor kunnen starten. De capaciteit kan bij die temperatuur, in de buurt van 60% zijn..
We moeten de oorzaak van het slechte starten dus (nu) niet ib de accu zoeken.
Allereerst dit, we maken onderscheid tussen starten en aanslaan. Starten is het ronddraaien van de motor door middel van de startmotor. Aanslaan is het vervolgens zelfstandig gaan draaien van de motor.
Starten gebeurt door de startmotor, en die dient voldoende gevoed te kunnen worden door de accu. Een slechte verbindinding in de akku en/of massakabels er van kan al de oorzaak van slecht starten zijn. (onvoldoende snel draaien) Een onvoldoende geladen accu heeft soms hetzelfde effect. (Oorzaak, slecht bijladen, of ontlading tijdens stilstaan)
De Startmotor kan zelf zwaar draaien (aanlopen door bv versleten lagers oid. maar ook de motor kan te zwaar draaien waardoor de starter zijn werk onvoldoende kan doen....

Al met al een hele lijst met mogelijke oorzaken, en ik ben nog niet compleet.....

Het beste is om gericht diagnose te stellen. Dat doen we door met een voltmeter aan de gang te gaan en de spanning verliezen tijden het starten te meten...

Eerst de Akku, Een goede geladen akku heeft onbelast een spanning van 12,6,12,7 Volt. Belast zal die spanning afnemen. Hoeveel??? dat is afhankelijk van de inwendige weerstand en de stroom welke er dan door heen gaat (Ampere's) Om correct te meten is het noodzakelijk dat de voltmeter direct op de accu polen wordt geplaatst, en niet op de klem(men)
Als het contact wordt ingeschakeld zakt de spanning, je kunt nu zelfs op de volmeter zien hoe lang de gloeibougies werken. De gemeten spanning zal niet beneden de 12 volt komen. Echter als er gestart gaat worden, zakt de spanning misschien wel naar 11 Volt en in de (strenge) winter .bij koude motor naar 10 a 10,5 Volt.. Na het aanslaan gaat de dynamo laden en stijgt de spanning langzaam naar boven de 13,5volt..

ff een beetje meer theorie W = U X I betekend Vermogen is stroom keer spanning...
U = I X R betekent Spanning is Stroom keer Weerstand..
Wat blijkt ui de laatste regel??? Als de spanning minder wordt bij gelijkblijvende weerstand wordt ook de stroom minder..
En uit de eerste regel blijkt dat het vermogen daardoor in het kwadraad keldert.....

Het is dus zaak dat de spanning niet te laag wordt door extra weerstand in bedrading oid..

We meten daarom de spanningsverliezen tijdens het starten..
We plaatsen daarom 1 pen van de voltmeter op de + pool van de accu en de andere pen op de bout van de dikke + van de startrelais. Nu gaan we starten...

Als we nu meer dan 0,3 volt meten is er een slechte verbinding en door een pen steeds te versteken wordt duidelijk waar dat zit...
Het zelfde doen we aan de massa kant. Ook hier mogen we niet meer dan 0,3 volt meten..En ook nu kunnen we de bron localiseren..

Als blijkt dat het verlies eigenlijk overal een heel klein beetje zit moet je concluderen dat de stroom te groot is en dat de starter of de motor te zwaar gaat..

Plaatsen waar een behoorlijk spanningsverlies op kan treden zijn bv massa verbindingen tussen kabel en motorblok of carrosserie en accu klemmen op de accupolen.

oke . bedankt voor de reactie.
afgelopen winter was het zo, dat ik het idee had dat de accu niet genoeg kracht had. maar op dit moment start hij redelijk, maw hij draait de motor redelijk snel rond. maar de zomer is bijna weer voorbijen ik wil in de winter ook goed kunnen starten. ik ga er naar laten kijken of de verbindingen nog allemaal goed zijn

wiense 0

11 jaar

ik heb er eennieuwe zwaarde accu in gezet..................probleem opgelost.

wiense 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.