Saab 9-3: kloppend geluid aan linker voorwiel.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19TDI automaat

Dag Saab vrienden. Ik heb tijdens het rijden een kloppend geluid aan linker voorwiel, daar hoor ik het toch het hardst. Zelfs al als ik in een klein putje rijd. En soms is het ook enkel als ik in een straat rijd zonder putten. Het is zo een dof hard kloppend geluid. Ik ben al naar de garage geweest. Daar hebben ze mijn auto op brug gezet en aan alles getrokken en gesleurd, met een koevoet getrokken aan alle armen om te zien of er ergens spelling zit. Niks van spelling ergens of iets dat er op wijst. Heeft iemand dit al voorgehad? Ik ben nog maar sinds maand mei naar de technische keuring geweest. Kan er mij iemand helpen waar ik nog kan naar kijken onder mijn auto? MVG Bodo uit Aalst Oost-Vl Belgie.

bodo2

Geplaatst door bodo2 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de garage de oorzaak van het kloppend geluid niet kan vinden?? moet er wel iets bijzonders mis zijn.. Toch nog maar gewoon opnieuw alle belangrijke zaken controleren...
Daarna gaan we gericht zoeken...

Eerst een opsomming van sommige zaken welke een tikkend geluid kunnen veroorzaken..

Ik begin maar met een steen of stuk metaal in de oppervlakte van de band. Dit moet eenvoudig te zien zijn, door het wiel rond te draaien en te kijken.

Loszittende bouten of moeren, van bv wielen, remtangen, schokdempers wieldraagarmen, fusees en subframe. bumpers, spatplaten enz enz.
Losgelaten puntlassen in de carrosserie, subframe ed.
Scheuren in carrosserie, subframe, (gelaste steunen) of velgen

Versleten silentblocs of stabilisator rubbers.
Overmatige speling op fusee en of stuurkogels,
Defecte wiellagers of koppelingen in de aandrijfas.

Wielbouten en ook andere kunnen vastzitten zonder dat ze aanliggen. bv door beschadigde schroefdraad.
Vooral de wielbouten moet je daar allemaal extra op controleren. (veiligheid.....)

Als de wielen en hun bevestiging niet de oorzaak van het tikken blijken te zijn) gaan we eerst onderzoeken bij welke beweging van de auto we de tik altijd horen en bij welke beweging nooit.

In grote lijnen zijn er 3 bewegingen.
A: Op en neer,
B: Heen en weer en de beweging.
C: In de draairichting van het wiel..Al deze bewegingen kunnen we bij stilstaande auto simuleren..

A: Door op een stevige plaats op een hoek de auto afzonderlijk in te drukken en op te tillen. Desnoods met 2 personen.
B: Door het zelfde te doen in de dwarsrichting. En daaraasr doorin de recht uit stand het stuurwiel stevig een kwartslag heen en weer te draaien.
C: Door tijdens vastgetrapte voetrem de auto voor en achteruit te bewegen (schudden)
grote kans dat je de tik bij een van de bewegingen hoort...

Omdat hierbij de wielophanging zich in de meest gebruikte stand staat, is een eventuele speling hierbij het grootst.
Als de gehele voorkant ingedrukt of opgetild wordt is het effect ervan veel minder. De zg dwarsstabilasor hoeft dan helemaal niet te wringen den die zul je dan ook niet horen.

Stel je voor een kogel in een passende kom. Door slijtage krijgen de kogel en de kom het model van een ei...(ovaal). Als je nu de kogel draait tov de kom wordt de speling steeds kleiner. Inveren,uitveren, links of rechts om gedraaid. Op het moment dat de speling opgeheven wordt hoor je geluid. (het tegen elkaar tikken)

bodo2 (0), 10 jaar geleden

ok bedankt, ik ga gericht zoeken , met de tips dat U mij hebt gegeven. Ik laat zeker iets weten... nogmaals dank. Bodo junior

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.