close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 9-3: Check engine

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Tid

Vandaag op de snelweg ging het check engine lampje aan. De motor hield gelijk in, de turbo deed het niet meer. Het gebeurde bij iets meer dan 3000 rpm. Ik heb de auto aan de kant gezet, even het contact uit en weer aan, de auto reed weer goed maar het lampje brand nog steeds. Het verbruik is ook wat aan de hoge kant en hij rookt behoorlijk wanneer ik optrek, vooral in de 1e en 2e versnelling daarna niet meer van die dikke rookwolken. Vorige week is de EGR klep vervangen door een nieuw exemplaar, dit omdat ik eerder check engine heb gehad waarbij bij uitlezen de EGR klep de schuld kreeg. De schokken die er toen waren zijn groten deels over, hij schokt nog heel licht. Ksn een en ander nog met de LMM te maken hebben? heeft het zin om deze met remmenreiniger schoon te maken?

Gerjan

Geplaatst door

Gerjan S (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de kleur van de rook zwart is is het aan te raden om de injecteurs te reinigen door middel van een tankreiniger waardoor het vermogen toeneemt
als de rook blauw is moet de auto veel olie verbruiken en de hoeveelheid van verbruik geeft aan of er iets aan moet gebeuren

andreas08 0
badge

16 jaar

Het olie verbruik houd ik zowiezo goed in de gaten. Verder heb ik het idee dat de rook behoorlijk zwart is. De laatste 2 tankbeurten heb ik er een flesje dieselreiniger van flashlube in gegooid. Wanneer heeft zoiets effect? Vandaag nog even bij de dealer de storing uit laten lezen en resetten. Toch weer een EGR melding, ze hebben de contacten gereinigd van de stekker. er zit nog een hapering in bij het optrekken tussen de 1500 en 3000 toeren, vooral merkbaar in de 2e versnelling.

Gerjan S 0

16 jaar

Gertjan,zwarte rook tijdens gas geven duid op een flinke lucht lekkage vermoedelijk een scheur in de slang die van de intercooler naar het inlaatspruitstuk loopt of de slang die naar de intercooler gaat. gr Leo

leo saab 0
badge

16 jaar

Ok, na het vervangen van de EGR en de LMM was het probleem nog niet geheel weg. Het schokje/hapering was nog steeds merkbaar. Vandaag de auto naar de dealer gebracht en daar is een lekke intercooler geconstateerd. Het kost wat maar nu is deze vervangen. Ze waren mooi optijd klaar met de auto zodat ik in de middag de auto direct kon testen (snelweg Zwolle - Arnhem). Mijn conlusie tot zover, Geen rook meer, geen haperingen en een beter verbruik (was 8.8 l/100km is 6,7 l/100km).

Tot zover lijkt deze klacht dus opgelost.

Leo had dus gelijk met de luchtlekkage, helaas waren het niet de slangen maar de intercooler.

Gerjan S 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.