Bij mijn 9-3 met 225.000 km brande vanmiddag het check-engine lampje. Dit heb ik laten uitlezen bij de dealer en er zat een melding over de EGR klep in. Deze klep is al eens schoongemaakt en zij adviseren om deze te vervangen. Ik heb de foutcode eerst maar eens laten resetten en ik zie nog wel even. Het is ook mogelijk om de EGR klep af te sluiten, heeft iemand daar ervaringen mee?
Later viel mij op dat rond de 2200 toeren de motor licht schokt, kan dit met de EGR klep te maken hebben? of zijn er andere oorzaken?
Groeten,
Gerjan Stam
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ergklep is bij die van jou met een elekromotortje en die willen nog wel eens slijten en dan gaan ze haperen...
vervangen of eerst nog eens smeren is de beste optie...
afsluiten is bij dit type motor niet mogelijk..
mvrgr j
[quote=venedijk]ergklep is bij die van jou met een elekromotortje en die willen nog wel eens slijten en dan gaan ze haperen...
vervangen of eerst nog eens smeren is de beste optie...
afsluiten is bij dit type motor niet mogelijk..
mvrgr j[/quote]
Kan het wel gedeeltelijk worden afgesloten? Ik lees hier en daar dat een plaatje met een gaatje de oplossing zou kunnen zijn.
16 jaar
ja dat kan maar je hebt er weinig tot geen voordeel mee en je elektronisch storing van de egr klep blijft...
mvrgr j
Er zijn er ook die dan gewoon het lampje verwijderen........
16 jaar
Wat ik heb begrepen is dat wanneer de EGR klep is vervuild de wervelkleppen ook behoorlijk vervuilt zijn. Wanneer ik de EGR klep laat vervangen en ik maak de wervelkleppen niet schoon vervuilt de EGR klep dan ook eerder of maakt het niet zoveel uit?
Wanneer je het lampje verwijderd dan krijg je ook andere fouten niet door.
Wat zou het kosten om de wervelkleppen schoon te laten maken?
Gerjan
16 jaar
bij mij 80 euro..... ong 2.5 uur werk.
Het volgende:
bij het oude type motor tot ong 2002 werd de egr aangestuurd door vacuum met een grote vacuumklep.
vanaf eind 2002 wordt dit geregeld door een elektromotortje direct op de egr klep....
bij die laatste wordt het spruitstuk beduidend minder vervuilt door een veel betere dosering van van de hoeveelheid hergebruikte uitlaatgassen.
De wervelkleppen worden hierdoor dus ook minder vervuilt en gaan dus bijna nooit meer vast zitten...
in een enkel geval wel natuurlijk.. schoonmaken kan echten nooit kwaad maar dan moet het wel zin hebben...
Als er een storing optreedt in het egr systeem bij jou (dus het nieuwe type) motor dan ligt dit 9 van de 10 keer doordat het mechanische gedeelte van de egrklep (direct naast het motortje buiten het spruitstuk) gaat klemmen en deze niet goed meer kan reageren..
Smeren, dan nog problemen: vervangen!!
mvrgr j
Jan bedankt voor je uitleg en advies. De garage waar de laatste beurt is uitgevoerd geven aan dat ze het EGR systeem hebben schoongemaakt. Ze hebben toen het advies gegeven dat bij terugkomende klachten de klep zou moeten worden vervangen. Ik ga nog eens proberen om het schoon te maken.
Groet,
GJ
16 jaar
Klopt het dat je ook een opel klep kan gebruiken, ik heb geïnformeerd naar de prijs en er zit ruim 200 euro verschil tussen de saab prijs en de opel prijs.
Bij de saab dealer betaal ik 750 euro, dat is incl. montage. Bij de opel garage kost de klep 525 euro ex montage. Volgens de saabdealer is het vervangen zo'n 15 minuten werk. Zover ik het kan bekijken moet het inderdaad niet heel veel werk zijn, plastic cover van de motor en je kan er al bij, toch?
16 jaar
kun je gewoon bij opeldealer weghalen, en als je het bij mij laat doen kan het nog wel goedkoper....
Waar zit je in friesland en wat kost het bij jouw inclusief monteren?
16 jaar
Klik op E-MAIL links onderin zijn posting en zend hem een berichtje.......
16 jaar
Ok, de klep is vervangen door een opel exemplaar, scheelt een stuk met de saabdealer :-). klachten zijn voorlopig weg. Het afsluiten van de klep is volgens mij niet mogelijk. De klep steekt een stuk in het spruitstuk dus het plaatsen van een dichte pakking tussen de klep en het spruitstuk is niet mogelijk.
Het vervangen van de klep is niet moeilijk, eerst de druk van het koelsysteem halen, dan het stekkertje loshalen, de 2 koelslangen dichtklemmen, die loshalen en dan 2 boutjes losmaken.
gerjan
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar