Saab 9-3: Inhouden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 HPT

Beste mensen,

Er is al het nodige geschreven over het inhouden van de motor bij accelereren en dan enkel bij rijden op gas en niet op benzine.

Bij mij doet zich nu hetzelfde euvel voor en dan tussen half-gas en volgas. Ook heb ik ontdekt dat de problemen zich alleen bij warm weer voordoen. Dat deed mij gelijk denken aan bevriezingsverschijnselen: ijsvorming op de wand van het inlaatspruitsuk. En dan zou de oplossing zijn buisjes te laten monteren op de injectoren, waardoor het probleem zou moeten verdwijnen.

Maar bij mijn weten is dit alleen toe te passen bij het LPI-systeem van Vialle - gezien de vloeibare inspuiting. Mijn systeem blijkt Eurogas (geen LPI dus?) te zijn, dus gaat die vlieger niet op. Klopt deze aanname?

Garage Dreijer in Breda heeft mij na een check aangeraden dit bij een Eurogasspecialist te laten onderzoeken. Maar voordat ik dat ga doen, wil ik toch nog eens checken in hoeverre anderen hetzelfde euvel hebben of hebben gehad (wellicht ook met het Eurogas-systeem) en welke oplossingen er gevonden zijn en nog liever: welke garages kennen deze oplossing(en). Want ik zie de bui qua kosten al een beetje hangen als er eerst een dag nodig is om het probleem te vinden.

Ervaringen/ tips/ suggesties zijn dus zeer welkom.

Ibanez

Geplaatst door Ibanez (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Loutre (0), 15 jaar geleden

Die Eurogas van jou heeft inderdaad geen vloeibare injectie. Dat hele ijsvorming verhaal gaat dus inderdaad niet op.
Wel heeft ie een verdamper, die kan wel bevriezen. Dit kan door hele lage temperatuur zijn (bij jou uitgesloten) of door te weinig koelwater, waardoor er lucht in de verdamper zit. Dit is te zien aan ijsvorming op de verdamper.

Wat echter eerder voor de hand ligt, is dat de ontsteking minder aan het worden is. Een vonk gaat moeilijker door een lpg-luchtmengsel dan een benzine-luchtmengsel (daarom op benzine wel goed). Hoe rijker het mengsel wordt, hoe moeilijker de vonk er doorheen gaat.
Als nu iets in je ontsteking slechter wordt, dan zal de hoogspanning een andere weg volgen dan tussen de punten van de bougie en is er dus geen (goede) ontsteking van het mengsel. Er kan dus bijvoorbeeld stroom weglekken via een klein scheurtje in de isolatie van de bobine. Dat scheurtje kan bijvoorbeeld bij warmere temperaturen 'open' gaan staan, waardoor het alleen dan optreedt.

Het kan ook nog zijn dat je gascomputer opnieuw ingeleerd moet worden, omdat ie niet helemaal de goede hoeveelheid gas levert, echter vind ik het dan wel vreemd dat het alleen problemen geeft bij warm weer. Zelf inleren v.e. Eurogas installatie staat hier overigens ergens op problemcar omschreven.

Ibanez (0), 15 jaar geleden

Het systeem blijkt niet Eurogas maar Bigas te zijn. Echter krijg ik de indruk dat het inhouden (nu) ook op benzine optreedt, maar wel in veel mindere mate. Er wordt altijd al gauw aan de DI-cassette gedacht, maar ik les ook even vaak dat het vervangen van deze cassette geen verbetering geeft. Wellicht de lambda sonde, of zijn er nog andere mogelijke oplossingen?





Terugkomend op het inhouden (stotteren, niet goed doortrekken, zwevende turbo-meter) bij (voornamelijk) het rijden op lpg, heb ik ontdekt dat dat de problemen zich niet voordoen op het moment dat de airco (ECC) is uitgeschakeld. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?


(door moderator ge-integreerd in bestaand topic.)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.