close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 99: Saab

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Saab 99 uit 1984.
De dynamo laad soms wel en soms de accu niet bij.
Koolborstels eruit gehad en gecontroleerd e.d..
Extra massa draad gemonteerd.

Ontdekte dat na contactsleutel op contact, dat het lampje van de accu (dasbord) traag, flikkerend en laat ging branden.
Als deze brand, dan geeft de dynamo na het starten wel een laadspanning van ca. 14,5 V= en het lampje gaat daarna uit.
Brand deze na contact niet, komt de dynamo niet op spanning na het starten.
Vraag is, moet de dynamo belast worden op D+ middels een signaal lampje om zijn magneetveld op te bouwen?
Dynamo is een SEV-Marchal.

Weet iemand waar het SV-relais ergens zit? Ik gebruik een schema uit een vraagbaak van Olving blz. 150 tot 163.
Deze relais wordt bekrachtigd door contactsleutel omdraaien op start.

Geplaatst door

Henk Kuiper (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, de D+ aansluiting moet via het lampje aan plus na het contactslot zitten om de dynamo op spanning te laten komen. Bij sommige auto's zit er nog een extra relais.
Bij stilstaande motor en contact aan moet je ongeveer 1,5 tot 2,5V meten op de D+ aansluiting. Meet je 12V dan is er iets met de spanningsregelaar of de borstels. Meet je 0V dan zit er in het voorbekrachtigingscircuit (contactslot, lampje en eventueel relais) iets niet goed.
Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Bij contact aan was de spanning 0 V op D+.
Ik had een zeer hoge weerstand (22 k-ohm) tussen lampje en D+ pool op de dynamo.
De bedrading door de hele auto gevolgt en kwam uiteindelijk weer uit bij het opsteekschoentje rode draad bij de D+ aansluiting.
Schoentje weggeknipt en er een nieuwe met specialetang vastgeknepen.
Nu was de weerstand tussen aansluiting lampje en D+ pool bijna 0 ohm.
De spanning van 1,5 tot 2,5 V niet meer gecontroleerd. Ga ik zeker nog aan meten.
Bedankt,
Henk

Henk Kuiper 0

17 jaar

Brandt het lampje nu als het contact opstaat en de motor stil?

Controleer voor de zekerheid of de dynamo bijlaadt. Meet bij draaiende motor de spanning op de accupolen. Moet zo ergens tussen 13,5V tot 14,5V zijn. Is de spanning lager dan laadt de dynamo nog steeds niet bij.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Ja het lampje brand nu. Wel iets minder fel als het oliedruk-lampje, maar dat is logies. Akkulampje staat in serie met D+. Spanning op D+ is 1,3 V met de sleutel op contactstand.
Laadspanning is ca. 14,5 V als motor stationair draait, zonder dat bijvoorbeeld de verlichting aanstaat.
Als het licht aanstaat zakt deze naar 13,5 V.
De storing is naar mijn idee verholpen.
Bedankt,
Henk

Henk Kuiper 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 99 of stel zelf een nieuwe vraag.