Een paar maanden geleden was de batterij aan vervanging toe. Sindsdien (dus elke keer vanaf de eerste keer na de vervanging) beginnen de abs- en remwaarschuwingslampjes te branden (ééntje constant, en ééntje flikkerend) . Dit gebeurt ongeveer 10 à 20 s na het starten. Tegelijk biept de auto drie keer. Een hele hysterische bedoening dus, en niet weinig irritant. Bovendien werkt het abs gewoon niet.
Ben ermee naar de dealer geweest, die de abs-computer heeft uitgelezen. Hij vond niets. Ben vervolgens wandelen gestuurd met de mededeling dat het vanzelf wel ging uitgaan en dat het abs wel werkt (terwijl het gewoon echt niet werkt, meerdere keren geprobeerd op nat wegdek).
Ik heb de zekeringen op de batterij (drie groene van 30 A, waarvan twee voor het abs, en 1 voor de radiatormolen) onderling verwisseld, zonder resultaat. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt & groeten
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lastig zo te zeggen.... en kan me ook haast niet voorstellen dat al er lampjes branden er geen storingen in staan (in je computer), zou het systeem in zijn geheel laten uitlezen (dus ook motorelectronica) aangezien er haast wel een storing in MOET staan.
oorzaak zou ook nog het remvloeistof peil kunnen zijn, of het niveau-sensortje die in de dop van het remvloeistof potje zit.... mar dan zou je toch gan verwachten dat deze constant brand...
verder lastig om er zo even watover te zeggen, maar kan me haast niet voorstellen dat het puur door het vervangen van de accu komt.... (of ze hebben iets écht verkeerd gedaan + en - pool omgewisseld ofzo..)
mvg
Beste peter
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn seat toledo 1.9tdi. Ik had eerst de auto uitgelezen toen had ik de storing dat mijn abs regelaparaat defect was en heb deze dus vervangen a 1000 euro !!! het lampje bleef een week of 2 uit en daarna weer hetzelfde verhaal weer gaf die het regelapparaat op en zelfs de pomp gaf die na enigetijd op een collega adviseerde mij alle drie de zerkeringen op de accu de 3 groene 30 amp zekeringen te vervangen en heb dit gedaan het lampje ging uit en is nu nog steeds uit en me abs systeem werkt weer als een nieuwe had dit probleem begin november 2005 en rij er nu nog meer zonder enig probleem!!!!!
dus probeer het even voor die paar euro en laat even weten of het opgelost is
m.v.g maikel
Als ie geen foutcode in de ABS unit heeft gegeven dan zit er wel een foutcode in de motorregelapparaat indien je ook TCS hebt,anders niet.Die geeft aan dat ie geen communicatie had met de ABS unit.Dit komt door een voeding/massa probleem of dat de regeleenheid zelf defect is.
Je vertelt dat na vervangen accu er problemen zijn ontstaan,dus ik zal de aansluitingen bij accu goed controleren en de zekeringen vervangen.Anders desnoods de zekeringhouder vervangen.Massa ABS moet ook gecheckt worden.Weet alleen niet waar ie bij deze type zit.
Allereerst erg bedankt voor jullie antwoorden.
Vorige week is mijn schoonvader met de auto terug naar de garage geweest. De garagist heeft de computer uitgelezen en kreeg dit keer wel een foutmelding (?!). Voor zover ik het heb begrepen, ging het over een algemene foutcode van de abs-computer. De garagist heeft dan verder naar een oorzaak gezocht, en kwam tot de conclusie dat de abs-regelunit gecorrodeerd was en moest vervangen worden (inderdaad 1000 euro). Hoe de brave man zoiets kan en durft besluiten, het verhaal van het vervangen van de batterij kennende, is mij een raadsel, maar dit terzijde.
Ik heb, zoals jullie suggereerden, de drie zekeringen vervangen - helaas zonder resultaat.
Ik neem aan dat TCS een tractiecontrole is? Dat zit er in ieder geval niet in, enkel abs.
Weet er iemand waar de abs-regelunit en de massa ervan zitten?
Ik weiger in ieder geval om 1000 euro te betalen voor een printplaat met de rekenkracht van een zakrekenmachine. Dit zijn toestanden die een mens doen besluiten om VW-producten vanaf nu links te laten liggen.
Bedankt & groeten
Peter
18 jaar
Jammer genoeg worden er soms ingeval van storingen lukraak dure onderdelen vervangen, terwijl corrosie of kabelbreuk veel voorkomt en soms de oorzaak is. Als je de bedrading van de huidige auto's bekijkt kan het bijna niet anders dan dat daar problemen mee komen, zo dunne bekabeling wordt er gebruikt. Maar men mag niet altijd op de hersteller schieten.
De winsten die de fabrikanten op de auto niet meer maken halen ze wel terug als er iets vervangen dient te worden.
Het is soms gewoon schandalig als je de woekerprijzen van sommige onderdelen ziet terwijl dat ook infeite ook maar goedkoop te maken massaprodukten zijn, dikwijls uit lageloon landen.
ZekeringHOUDER ook vervangen ?
ABS units gaan zeer vaak kapot: lees dit maar eens: http://tech.bentleypublishers.com/thread...
18 jaar
Na beschamend lange tijd wil ik dit verhaal even afmaken. Na veel gedoe hebben we gewoon rondgereden zonder abs. Tot ik een half jaar terug een kennis tegenkwam, die les geeft aan VAG automechanici. Die wou er wel eens naar kijken.
Hij heeft de auto aan de diagnosecomputer gehangen, en is twintig minuten in de weer geweest met zijn multimeter. Het was mooi om te zien. Uiteindelijk kon hij de fout localiseren: het bleek om het kabeltje te gaan dat van de zekeringhouder op de accu naar de abs-computer loopt (onder de luchtfilterbehuizing). Toen we de luchtfilterbehuizing weghaalden, was het duidelijk: draadbreuk. Het koper was over een afstand van 2 cm weggecorrodeerd.
Nog eens 10 min en wat soldeerwerk later had hij het kabeltje en daarmee het abs gerepareerd. Ik ben dan naar huis gereden mét abs en een smile tot achter mijn oren. Stel je voor dat ik de dealer 1000 euro had betaald om dan te mogen vaststellen dat ik nog steeds geen abs had....
Nogmaals bedankt voor de reacties!
Groetjes
Peter
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar