Seat Toledo: Achterdraagarmrubbers

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20v

Hallo iedereen:

Graag wil ik weten of het vervangen van de achterdraagarmrubbers bij de Seat Toledo zonder speciaal gereedschap te doen is.
Hoe moet ik dat doen voor een goed resultaat?

Bedank.

Groetjes

JFlores

Geplaatst door JFlores (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hier zal ik niet an beginnen als ik jouw was. Een collega van mij heeft een tijdje gelden dit bij een golfIII gedaan. Is op zich hetzelfde systeem. Hij heeft nog nooit zo vaak staan vloeken op een auto. Hij stond toch wel op een brug en had de juiste tools. Je hebt namelijk ook een drilhammer nodig om de oude eruit te krijgen. Zelf heb ik het nog nooit gedaan, maar ik weet dat dit geen leuke klussen zijn.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=alexander242]Hier zal ik niet an beginnen als ik jouw was. Een collega van mij heeft een tijdje gelden dit bij een golfIII gedaan. Is op zich hetzelfde systeem. Hij heeft nog nooit zo vaak staan vloeken op een auto. .[/quote]
wat een gelukdat niet alle pro's zo denken
dat heet selectief werk aan nemen????

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wie zegt dat we niet dit soort werk aannemen? Ik heb zelf nog nooit gedaan en doe ook meestal niet dit soort klusjes, maar ik weet wel dat de monteur een tijdje bezig is geweest en hij vond het niet geweldig om te doen. Hij deed het ook nog in ze vrije tijd voor een collega eventjes op een zaterdag. Misschien werkte dat wel op ze zenuwen, omdat ie ook nog eens op tijd weg moest.

@ Cars&motors Deze vraag staat in de afdeling particuleren. Dus jij raad hem wel aan om dit zelf te doen zonder enige ervaring en juiste tools?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb t niet over hem
maar over de reactie van een pro(het verhaal vande colega)
hij heeft nog nooit zo staan
ik weet de leeftijd niet
maar misschien is dat tekenend voor de huidige generatie monteurs????
wij liepen alleen te vloeken als je op je vingers sloeg
maar niet om een lastige klus
en ook hier is mijn devies
geen moeilijk gedoe
en dat is dan mijn mening over het zoeken naar een oplossing mmet een simpele manier van werken(eerst kijken en dan ...)

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik moet zeggen dat ie ook zelden tot nooit vloekt hoor. Was denk ik echt die tijdsdruk waar in zat te werken en de collega die maar om de 5 minuten vroeg "gaat het"?.

JFlores (0), 15 jaar geleden

Geachte heren:

Ik begrijp uw bezorgdheid over deze klus en natuurlijk respecteer ik uw mening hierover, gezin de aard van de klus is dit normaal en uiteraard de veiligheid staat voorop, ik weet als particulier dat geen makkelijke klus moet zijn van daar mijn vraag aan jullie, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag, als ik zie dat twee professionals verschillende mening hier overhebben en over hun mening blijven schrijven, dan zal ik nooit een goede raad krijgen.

Nogmaals bedank voor uw reactie.

Goetjes.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je hebt gelijk JFlores en ik zal zonder dat ik het nooit gedaan hebt wat info geven hoe of wat je kan verwachten.

Nodig:

- een 2-kolombrug, dat werkt veruit het beste.
- een steunpoot of een krik om je veer tegen te houden als de schokbrekers losmaakt, zodat je de veer niet in je gezicht krijgt.
- remeidingen moeten los. Je hebt dus een 2e persoon(weten hoe je ontlucht) nodig of een ontluchtingsketel.
- misschien moet je handremkabels los, echter dat weet ik niet zeker.
- je kan ook kant per kant vervangen en hiervoor een krik of steun gebruiken om de achteras te ondersteunen. Of je haalt hem helemaal onder vandaan. Zal ik niet zo gauw doen.
- dan moet je de rubbers eruit slaan en dat gaat niet zo makkelijk. Je hebt hier een drilhamer voor nodig die lucht werkt en misschien moet je hem ook wel warm gaan stoken.
- check ook hoe het oude rubber heeft gezeten. Meestal heeft ie een vaste positie hoe de rubber gemonteerd moet zitten. Hier moet je dus ook goed opletten!
- Voor monteren heb je gereedschap nodig om de rubber erin te krijgen. Hier gebruik je 2 grote schrijf voor met lange tapeind. Door het aandraaien van de moeren pers je de rubbers in de as.
- Draai de bout waarmee de achteras vastzit pas aan als hier weer op ze potten staat. Ik rijdt het meestal op 4-kolomsbrug om hem dan vast te zetten. Anders staat je rubber continu onder spanning en zullen ze weer snel stuk gaan.

Zo een beetje een idee wat je te wachten staat.

JFlores (0), 15 jaar geleden

Alexander:

Bedank voor je uitleg en omdat veel en goede gereedschap moet hebben voor deze klus, dan denk ik dat deze klus door een garage laat doen.
Nog maal bedankt.

Groetjes.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

s6

sytze (0) PRO, 15 jaar geleden

Het is het leuktste klusje niet, maar het is wel te doen. Waar je even op moet letten is dat je bij demontage eerst het lager van binnenuit even door zaagt. Dan tik je het er zonder moeite uit. Zaag even los, erdoor heen en weer vast zetten en zagen maar. Scheelt een hoop gebeuk en dat wil toch al niet op een los hangende as.
Wij zagen met een komboor eerst het hart uit het oude lager door het rubber heen, dan zie je precies wat je doet.

Doe je het voor het eerst dan duurt het best wel even, maar na een keer of tien weet je precies hoe het moet.
Let op dat ze bij de Seat dealer (bij ons tenminste) het lager niet los leveren terwijl elke automat. ze op voorraad heeft.


Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.