auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Toledo: onregelmatig lopen van motor.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AKL

Ik heb eigenlijk meerdere vragen :
de 1e betreft het onregelmatig lopen van mijn Seat Toledo.
De motor loopt niet mooi regelmatig, en bij de uitlezing kwam de melding dat er iets met de nokkenas niet lekker zou zijn.
Door dit probleem zouden de kleppen niet helemaal lekker optijd openen/sluiten.
Ik heb gehoord dat dit nokkenas probleem specifiek bij dit type motor (AKL) hoort, en dat dit type motor al na een jaar vervangen zou zijn door een ander type vanwege dit probleem.
Wat is hier van waar?
Toen ik laats bij de Seat dealer kwam voor een temperatuur censor, kreeg ik de verkeerde mee omdat deze motor maar heel beperkt zou zijn gebruikt, en deze censor dus bijna niet verkocht werd.
Wat mij het meeste irriteerde was een opmerking van een van de monteurs die daar werkte, dat ik de wagen met deze motor beter het water in kon rijden.
Hij liet echter zijn gezicht niet zien, en verdween via de achterzijde de werkplaats in.
Daar ik geen zin had om een rel daar te maken, heb ik maar gedaan alsof ik niets gehoord heb.
na enig zoeken is het enige wat ik gevonden heb, dat het toen een nieuw type motor was, met te weinig vermogen voor de Toledo, en dat er al snel een probleemen kwamen met de nokkenas.
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk meer problemen heb met de electronika, dan met de motor.
Ik heb hem dan ook niet gekocht om te racen, maar als een gezins auto.
Maar na die opmerking begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken.
Ik heb de auto nu 3 maanden en heb er al zo'n 600 euro aan moeten uitgeven aan de gekste dingen.
eerst een nieuwe temp.censor ( onregelmatig lopen stationair), toen lekkage via de portieren, een defecte lichtschakelaar en nu weer een oververhitte motor, ondanks montage van een nieuwe thermostaat.
mag morgen weer naar garage, temperatuur haalt 115 graden, ventilator werkt erg laat , kachel is dan warm dan weer koud, Er is geen lekke koppakking geconstateerd..., ben dus erg benieuwd wat nu weer vervangen moet worden en wat de kosten gaan worden.

Geplaatst door

settler (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De motor AKL is best wel lang gebruikt hoor in de VAG groep. Tuurlijk is daar wel eens iets mis mee, maar op zich zijn het geen slechte motoren. Betreft nokkenas lees ik nu iets nieuws. Ik weet echt niet wat ie bedoelt. Misschien hebben hun andere ervaringen ermee dat kan altijd. Heb weleens dealers gehad die nog nooit een luchtmassameter hadden vernieuwd, terwijl ik er best wat vervangen had. Ervaringen kan dus per dealer weleens verschillend zijn.

alexander242 0
badge

16 jaar

[quote=settler]Ik heb eigenlijk meerdere vragen :
de 1e betreft het onregelmatig lopen van mijn Seat Toledo.
De motor loopt niet mooi regelmatig, en bij de uitlezing kwam de melding dat er iets met de nokkenas niet lekker zou zijn.
Door dit probleem zouden de kleppen niet helemaal lekker optijd openen/sluiten.
Ik heb gehoord dat dit nokkenas probleem specifiek bij dit type motor (AKL) hoort, en dat dit type motor al na een jaar vervangen zou zijn door een ander type vanwege dit probleem.
Wat is hier van waar?
Toen ik laats bij de Seat dealer kwam voor een temperatuur censor, kreeg ik de verkeerde mee omdat deze motor maar heel beperkt zou zijn gebruikt, en deze censor dus bijna niet verkocht werd.
Wat mij het meeste irriteerde was een opmerking van een van de monteurs die daar werkte, dat ik de wagen met deze motor beter het water in kon rijden.
Hij liet echter zijn gezicht niet zien, en verdween via de achterzijde de werkplaats in.
Daar ik geen zin had om een rel daar te maken, heb ik maar gedaan alsof ik niets gehoord heb.
na enig zoeken is het enige wat ik gevonden heb, dat het toen een nieuw type motor was, met te weinig vermogen voor de Toledo, en dat er al snel een probleemen kwamen met de nokkenas.
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk meer problemen heb met de electronika, dan met de motor.
Ik heb hem dan ook niet gekocht om te racen, maar als een gezins auto.
Maar na die opmerking begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken.
Ik heb de auto nu 3 maanden en heb er al zo'n 600 euro aan moeten uitgeven aan de gekste dingen.
eerst een nieuwe temp.censor ( onregelmatig lopen stationair), toen lekkage via de portieren, een defecte lichtschakelaar en nu weer een oververhitte motor, ondanks montage van een nieuwe thermostaat.
mag morgen weer naar garage, temperatuur haalt 115 graden, ventilator werkt erg laat , kachel is dan warm dan weer koud, Er is geen lekke koppakking geconstateerd..., ben dus erg benieuwd wat nu weer vervangen moet worden en wat de kosten gaan worden.[/quote]
Ik heb nog nooit nokkenas problemen gezien bij de akl motor,naar mijn ervaring zijn er weing problemen mee.
Die storing over de nokkenas wil ik wel eens zien welke storing dat dan was.
Dat de motor te heet wordt ligt waarschijnlijk aan een defecte waterpomp (schoepenwiel losgelaten) daardoor te weinig circulatie.
Temperatuursensoren zijn 2 types van,en elke goede dealer heeft ze allebei op de plank liggen.
Misschien dat je eens naar een andere garage moet gaan,dit klink een beetje onproffessioneel.

ricky 10
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.