Mijn Seat Toledo, 09-1999, heeft sinds enkele dagen last van warmlopers.
Temperatuur loopt soms op tot 115 graden, vooral op de grote weg gaat dit al vrij snel, na zo'n 4 kilometer zit tie al op over de 90 graden.
ik heb de thermostaat laten vervangen, maar geen rusultaat, toen thermostaat er uit gehaald, maar hij bereikt nog steeds de 115 graden.
De garage heeft de radiateur gespoeld en zeg dat deze o.k is, en dat de waterpomp ook o.k is.
De ene helft van de radiateur is heet en de andere helft blijft koud/lauw.
De fan slaat wel aan, maar naar mijn idee telaat.
Ook werkt de kachel niet goed meer en blijft lauw.
Doordat hij steeds te warm wordt, moet ik steeds het expansievat weer bijvullen.
iemand enig idee wat er nu aan de hand is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is ook toen de thermostaatflens(mondje) mee vervangen? (meestal gaat de thermostaatpen dwars door de flens heen)
radiateur (deels)dicht geslibt
Je moet toch geen goeie doorstorming hebben en de waterpomp zorgt voor dit geheel.
Ook omdat je radiateur maar niet warm wilt worden denk ik toch dat de waterpomp stuk is. Hebben ze hem echt gedemonteerd? Kan ook zijn dat ie slipt als die warm wordt. Hiet het toch wel inzitten lijkt mij. Bovenste slang van de expansievat kan je zien om een juiste stroming heeft. In ieder geval een ervaren seat monteur moet dat wel zien. Hierdoor bepaal ik meestal om te pomp stuk is.
Ik zou ook zeggen de waterpomp stuk.
Hoe snel is de kachel warm,hoort al warme/hete lucht te geven voordat de meter op 90 graden staat.
Koppakking is ook een mogelijkheid,maar denk eerder de waterpomp.
Ik heb alleen gezien dat de thermostaat is vervangen, en dat ze de mond hebben schoongemaakt...en die zag er gewoon goed en schoon uit.
Wat betreft het spoelen: voor zover ik weet zijn alleen de slangen van de radiateur los gemaakt en is hij zonder verwijderen door gespoeld.
Er zou een goede doorstroming zijn geweest, en er zou volgens de monteur geen sprake zijn van een verstopping.
De waterpomp was in orde bevonden omdat er water terug liep in het expansivat via het slangetje boven in.
de koelfan ging bij 93 graden draaien en zou gedurende een uur de auto bij stationair draaien goed op temperatuur hebben gehouden, namelijk 90 graden.
bij stadrijden gaat het redelijk, dan blijf hij gemiddeld op 95 graden, maar zodra ik de grote weg op gaat, dan loop de temperatuur snel op.
Wel hoor ik pas bij een temperatuur boven de 100graden de fan draaien.
De kachel wordt warm, maar veel minder dan voorheen en veel later.
vanavond weer een warmloper gehad, slang aan bovenzijde radiateur is kokend heet, de slang aan onderzijde was handwarm, terwijl de temperatuurmeter 110 graden aangaf.
kachel was warm, maar niet heet.
ik heb wel iets gelezen op het forum over losgelopen schoepenrad van de waterpomp, die zou dan wel draaien maar niet op vol vermogen..., is daar bij iemand iets van bekend?
alvast bedankt voor jullie reacties
16 jaar
Hoi
Heb je ook het thermostaat huis vervangen deze gaan inwendig ook vaak kapot dan gaat het pennetje door het brugentje heen zodat de thermostaat dicht blijft staan bovenste slang word warm/heet en onderste slang lauw
oferwijl er is geen doorstroming.
groeten Michel.
[quote=michel sloos]Hoi
Heb je ook het thermostaat huis vervangen deze gaan inwendig ook vaak kapot dan gaat het pennetje door het brugentje heen zodat de thermostaat dicht blijft staan bovenste slang word warm/heet en onderste slang lauw
oferwijl er is geen doorstroming.
groeten Michel.[/quote]
Dat is bij motorcode ALM en AEE zo het geval ja. Maar deze heeft een andere thermostaat zolang ik weet.
Ik zal als monteur toch denken aan de waterpomp of in ieder geval vind ik persoonlijk het meest verdacht. Ook gebeurt weleens dat er een scheur in het wiel komt waardoor ie niet meer goed op de as zit, waardoor ie gaat slippen.
Hoi
Ik heb niet goed opgelet want in het 1e bericht staat dat de thermostaat er ook uit is gehaald dus dit kan het ook niet zijn.
Dus blijft er inderdaad de waterpomp nog over denk ik
Succes
Hierbij wil ik iedereen bedanken voor hun reactie!
Na onderzoek bleek de waterpomp het probleem te zijn.
Pomp draaide wel maar schoepenrad bleek gebroken (kunstof).
Ook de kleine fan ( airco ) bleek defect te zijn, beide zijn vervangen.., en hij rijd weer top!
bedankt !!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar