Seat Cordoba: afvlakken of niet?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 glx

hier is die lastige kerel weer, met z`n vervelende vragen!!
ik heb koppakking vervangen, en nou bouwt hij weer druk op.
ben naarb garage geweest en die zeiden.....als je een alu kop hebt, moet je die ALTIJD!!! laten afvlakken bij het vervangen van je koppakking.
nou heb ik ongeveer het hele forum nagelezen maar, zie daar nergens wat over staan.
nou is mijn vraag.... klopt dat of is dat niet altijd nodig.
want dan zou ik na die hele operatie nu nog eens 400euro kwijt zijn om dat ding gemaakt te krijgen, waar ik niet veel voor voel.
bedankt alvast groetjes koos.

gompie2

Geplaatst door gompie2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

indien mogelijk kop altijd laten vlakken en ook afpersen, dat doen we eigelijk uit voorzorg om e.a te vookomen zoals in dit geval.

paul,

gompie2 (0), 17 jaar geleden

goedemorgen paul,

bedankt voor je snelle antwoord.
maar daar ben ik dan lekker mee.
maar het hoeft niet persee dus, ik denk dat jullie dit doen omdat jullie nooit zeker weten of de moter wel of niet heet is gereden.
in dit geval weet ik dat wel zeker omdat alleen ik ermee gereden heb, en ik ben d`r achter gekomen doordat ik continu koelvloeistof bij moest vullen. de motor is nooit heet gereden, en kan dat dan toch nog nodig zijn?
ik kan een seat ibiza met schade kopen< en als het niet anders is doe ik dat en gooi de motor om, ik krijg hier al bijna een kindje van..wat zeg ik....1!!!! wel 2.
groetjes koos

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

nou, ik heb in het verleden wel eens koppen gehad die meerdere malen waren gevlakt, en het zodoende niet meer mogelijk was. normaal laat ik koppen altijd vlakken en ook afpersen eigelijk gewoon uit voorzorg. ik heb een hekel aan scheve gezichten achteraf. koos verzamel moed en trek de kop er nogmaals af....... dit overkomt iedereen wel een keer, gebeurt je één keer in je leven.

gr,
paul,

gompie2 (0), 17 jaar geleden

ooooh paul, gij motivator.............gij hebt mij weten te motiveren!!!!!
gij, en het feit dat ik de auto nodig heb om op m`n werk te komen.
grinnik. heb weer alle pakkingen in huis en adres voor afvlakken......... dus daar gaan we weer.
ik laat nog wel wat horen, hoe het is verlopen.
groetjes koos

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hmmm, dan hebben we nu een verschil van mening want ik laat de koppen nooit vlakken! Er is trouwens ook geen enkele dealer die dat vaak doet. Alleen als de kop veel te heet is geweest overweeg ik vlakken. Afgelopen week 3 koppen gedaan en allemaal hadden ze in de midden onder de rei een licht spleetje. Maar dat draai je er makkelijk uit met een alu kop en nieuwe pakking. Nooit maar dan ook echt nooit problemen met eentje die terugkomt met hetzelfde euvel dus het zal toch wel goed zijn. Vergeet niet, als je de kop vlakt krijg je ook heel andere maten t.a.v. de compressie. Ik ben er geen voorstander van zolang het geen kromme h$$r is.
Als je na het monteren last hebt van een koelprobleem komt dat echt niet door het niet vlakken van de kop, maar eerder door een scheurtje in de kop zelf of foutief ontluchten. Dat laatste gebeurd nogal eens vergis je niet.

Deze week met een Brava bijna net zolang bezig geweest met het ontluchten dan met het vervangen van de koppakking, het kan een heel drama zijn dat ontluchten.

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=gompie2]hier is die lastige kerel weer, met z`n vervelende vragen!!
ik heb koppakking vervangen, en nou bouwt hij weer druk op.
ben naarb garage geweest en die zeiden.....als je een alu kop hebt, moet je die ALTIJD!!! laten afvlakken bij het vervangen van je koppakking.
nou heb ik ongeveer het hele forum nagelezen maar, zie daar nergens wat over staan.
nou is mijn vraag.... klopt dat of is dat niet altijd nodig.
want dan zou ik na die hele operatie nu nog eens 400euro kwijt zijn om dat ding gemaakt te krijgen, waar ik niet veel voor voel.
bedankt alvast groetjes koos.[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img442.imageshack.us/img442/834/i...[/img][/url]

je leest... hier het resultaat. hier is het adres daar regent het koppen van dealers http://www.schaftenaar.nl/

paul,

gompie2 (0), 17 jaar geleden

Goemorgen sytse,
kom net terug van een feestje en las jou reactie nog even, en kon het niet laten om een vraag testellen aan jou.
volgens de dealer moest ik met stilstaande koude motorvullen, wachten tot weggezakt was, dan nogmaals bijvullen.
en dit herhalen tot level van koelvloeistof op max blijft staan.(beslist niet over max heen gaan) en zo moest ik ontluchten bij een seat cordoba volgens de dealer dan.
zou jij me jou methode willen uitleggen want je zult begrijpen dat als ik, het enigzins kan vermijden om nogmaals alles af te breken ik die kans met 2 handen aangrijp.
ik kan me wel leukere dingen voorstellen in het weekend dan ..nogmaals.. alles afbreken. toch?
mvg kos en alvast bedankt

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Okee dan. Het kan soms een heel drama zijn om de (laatste) luchtbel uit een koelsysteem te krijgen. Dat komt omdat de lucht in een compartiment blijft hangen terwijl de vloeistof er onderdoor loopt. Als je ernstig de overtuiging hebt dat er een luchtbel in het systeem zit kun je het volgende doen. Draai de klemmen van de hoogste koelslang een beetje los en trek de slang enigzins los totdat er vloeistof uit loopt. Het mooiste zou zijn dat je met een pvc buis de de hoogte van de vloeistof kolom hoger brengt. Dat kan makkelijk dmv een pijpje in de radiateur te doen en dat rondom af te plakken. Je kunt dan een halve meter hoger komen en dat drukt een luchtbel makkelijker weg. Wel even het pijpje tot de rand vullen natuurlijk.
Alleen,.......behoort een seat niet tot het type wat zich gewoonlijk slecht laat ontluchten, dus ik weet niet maar uh......

Bij die fiat waar ik het over had in mijn vorige reactie heb ik het volgende gedaan: aan de bovenzijde van het thermostaathuis zit een inbus.
Deze heb ik verwijdert en dat boutgat heb ik gevuld. Daar ging toen 2 liter in. Totdat het aan de rand van het gat stond, en daarna de inbus er weer in. Daarna warm gedraait en toen was het meteen goed.
Als je daar geen schroef hebt kun je altijd nog de sensor even los draaien, die zit ook vaak aan de bovenzijde.
Komt echter bij jou uit alle losgenomen verbindingen wel vloeistof dan is er iets anders aan de hand.
Zijn je pomp en thermostaat uberhaupt nog wel goed werkend?

Sytze

tedkroon (0), 17 jaar geleden

Afvlakken moet je alleen doen als blijkt uit een meting dat hij te veel afwijkt van de vlakheidseis. Rucksichtlose altijd vlakken getuigt van weinig inzicht en angst. Je verspeelt zodoende je compressie maten die je met een dikkere pakking weer moet opvangen. Bij mij hebben ze al eens bij een koprevisie bij het vlakken de kop schuin afgevlakt waardoor de compressie van de 1e en 4e cilinder ca. 3 ato gewijzigd was. Het revisie bedrijf heeft weliswaar voor een ander kop gezorgd.

Dus ja zo zijn er verschillende inzichten!

Groeten Ted.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=tedkroon]Rucksichtlose altijd vlakken getuigt van weinig inzicht angst[/quote]
volg de skoda rijder...., laat ik het anders formuleren. cilinderkop altijd uit voorzorg (laten) controleren. heeft niks met inzicht of angst te maken... heel simpel, heb net als wie dan ook een hekel aan dubbel werk.

paul,

renevw9600 (0), 17 jaar geleden

ik laat ook ALTIJD de kop vlakken en bij twijfel zelfs afpersen om ellende na de tijd te voorkomen en om ook in iedergeval bepaalde dingen uit te sluiten indien er nadertijd toch een probleem is met de koeling

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=renevw9600]ik laat ook ALTIJD de kop vlakken en bij twijfel zelfs afpersen om ellende na de tijd te voorkomen en om ook in iedergeval bepaalde dingen uit te sluiten indien er nadertijd toch een probleem is met de koeling[/quote]
Heb jij dan als particulier dan ALTIJD vele cilinderkoppen onderhanden?

renevw9600 (0), 17 jaar geleden

ja dat heb ik , eingelijk ben ik professionel maar er staat particulier achter mijn naam (niet dat het mij wat uitmaakt), ik doe niet veel koppakingen maar toch wel 1 per maand, en elke kop die ik eraf haal omdat de koppakking er door is die laat ik uit voorzorg vlakken en soms ook afpersen(bij twijfel, als ik niet zeker weet of het wel de pakking is)

gompie2 (0), 17 jaar geleden

goedemorgen autovrienden,

nou ik heb kop laten afvlakken en volgens de mensen daar was dat niet nodig geweest.
toch gedaan en ook gelijk afpersen, en alles was goed.
om risicos uit te sluiten heb ik dit in een doe het zelf garage gedaan.
maar omdat ik plotseling hals over kop moest vertrekken ivm werk, na het buitenland heeft een monteur van daar weer alles in elkaar gezet.
gaat mijn vrouw auto halen zeiden ze daar dat ze die moest laten uitlezen omdat ik (zogenaamd) de verhouding van nokkenas en krukas had laten verlopen.
toen is ze naar een kennis van ons gereden(mercedes garage) en die deed motorkap open..........., uitlaatspruitstuk rood gloeiend.
natuurlijk ontbranding met de uitlaatklep open, geen compressie en dus geen motorvermogen. hun hadden dus de tijd laten verlopen.
nou zei de kennis van ons dat als je een alu kop aantrekt met 3kg dan 6 kg + 2x 90 graden, deze gegarandeert krom is omdat dit veel te veel is.
nou ga ik dus een revisie kop die ik gehaald heb(kosten garage) er morgen opzetten en zou dan toch graag 100% zeker willen weten, met hoeveel kilo ik de kop wel aan mag trekken. zou mij iemand dit kunnen zeggen want dit wordt al de derde x dat ik die kop eraf moet halen en wordt het eigenlijk wel een beetje zat.
mvg koos

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nou, er kunnen 4 verschillende motoren in jouw auto zitten, te weten de ADZ, ACC, ABS, en de 16 klepper ADL.

Dit zijn allemaal 1800 blokken.

Volgens MIJN informatie, zouden AL deze koppen op 40Nm, 60Nm en daarna 2x 90 graden getrokken moeten worden. Dus je hebt WEL de juiste waarden genomen. ( 30 of 40 als eerste fase is te verwaarlozen).

er wordt WEL voorgeschreven NIEUWE bouten te gebruiken, dus als je dit NIET gedaan hebt, zou ik het ZEKER bij de derde keer WEL doen.

Zorg ook dat de boutgaten GOED zuiver en droog zijn, anders kun je er de kop nooit goed opleggen. Als er bijv nog olie in het gat zit, trek je de bout op moment op de olie die eronder zit, en niet op de kop vast.
Dus, boutgaten uitblazen met perslucht, en de bouten IETSWAT bevochtigen. ( Ik spuit ze meestal in met wd40, en droog ze dan lichtjes af)

Ikzelf breng een kop ALTIJD weg naar een revisiebedrijf, alwaar ze hem schoonmaken, controleren op vlakheid, indien nodig vlakken, en afpersen.
Die mannen hebben er de spullen en gereedschappen voor om een zekerheid te krijgen dat de kop goed is.

Kost wel een paar tientjes extra, maar dit weegt niet op tegen een tweede keer lostrekken en een hoop verspilde materialen ( pakkingen, bouten, olie, koelvloeistof etc).

Groeten Marcel

gompie2 (0), 17 jaar geleden

PAUL - SYTZE - RENEVW9600 - HELLBAT !!!!!

ik wil jullie (voorlopig) allen hartelijk bedanken voor de oplossingen die jullie mij hebben geboden.
kmag hopen dat de service die jullie belangenloos aan ons verlenen een weerspiegeling is van hoe jullie met jullie klanten omgaan.
dan zijn jullie datgene waar het grootste gros garages zich een voorbeeld van zouden moeten nemen.
gisteren kwam mijn kennis(mercedes garage) met cilinderkop die hij van seat af had gedraaid die bij een klant stond incl waterpomp enz,
kop verwisselt, alles op tijd gezet(na laatste afstelling nokkenas/ krukas een verschil van 180 graden) uitgeprobeert in eerste instantie alles goed totdat hij boven een bepaalde temp heen ging, toen duwde hij de koelvloeistof weer uit, waterpomp verwisselt..........lopen als een zonnetje.
mijn vrouw weer blij, ik blij en de rest dus ook.
nogmaals bedankt.
groetjes koos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.