Seat Cordoba: Airco koelt niet, drukken niet goed

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Hoi.
Mijn airco wordt niet kouder dan 24 graden, gemeten
Buitentemp ook rond de 24 graden
De drukken zijn uit allebei rond 7.4 bar
en met compressor ingeschakeld Lage druk 4.1 en hoge druk 7.4
Alleen de lage druk veranderd dus
De compressor en ventilators slaan goed aan


compressor; Sanden SD7V16

wat is er gedaan door mij zelf
-vacuum leeg gemaakt
-gevuld met 850 gram nieuw R134a
weer waren de drukken slecht 4.1/7.4

toen hebben we expansieventiel vervangen maar nog steeds slechte drukken

moet de ik de compressor vervangen?
en nu ook maar gelijk de droger?

syrrah010

Geplaatst door syrrah010 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Persleiding wordt ook niet warm ?
Is het nog een compressor met magneetkoppeling ?
Lijkt inderdaad op een defecte compressor , hoop niet dat er veel rommel in je systeem zit , anders ook spoelen .
Hoe zag het exspansieventiel eruit , zwart vanbinnen ?
Droger eigenlijk bij elke reparatie vervangen.

syrrah010 (0), 10 jaar geleden

jawel een graadje of 30
ik weet niet of het een maneetkoppeling is denk het wel ,
is een aan/uit airco met knopje, je ziet duidelijk dat de kern mee gaat draaien als je de airco aan zet, en de ventilators beginnen te draaien
het ventiel zag er goed schoon uit en er kwam ook wat olie uit dat helder geel was

hoe kan ik het spoelen?

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Je kunt er vanuit gaan dat de compressor inwendige schade heeft opgelopen, (vloeistofslag) dit naar aanleiding dat het expansieventiel is vervangen en de drukken het zelfde blijven.

Gele olie betekent dat de olie verwaterd is.

syrrah010 (0), 10 jaar geleden

Ok,
Pomp en droger dus vervangen
Ik ga het zelf doen , ben nu toch al zo ver, ik vind het leuk en interressant

Even een stappenplan
-nieuwe olie in nieuwe pomp , paar keer rond draaien
-pomp en droger installeren nieuwe o-ringetjes
-testen op lekkage op druk met stikstof
-vacuum trekken
-vullen via lage druk?

Hoe kan ik nu het systeem best vullen?
Voordat ik iets fouts doe

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Als het goed is zit er al olie in de pomp , even controleren dus.
Bij vullen zonder machine:
Eventueel iets extra olie toevoegen aan systeem , afhankelijk van hoeveel dat eruit gekomen is.
Vullen via perszijde , dmv het vacuum , daarna voorzichtig de rest via de zuigzijde met werkende airco als alles er via de perszijde niet in 1x erin wil.

syrrah010 (0), 10 jaar geleden

Perszijde is hoge druk (rood) ? Logisch, pers is hoog
Doe vullen zonder machine, met ouwewetse manometers

Ik zie op youtube filmpjes dat ze hem vullen met motor/ac aan, ( op vacuum) via de lage druk
Wat is daar verkkerd aan ( gewoon interesse)

Jongens bedankt, ga denk ik helemaal goed komen
Extra tips altijd welkom

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Als je vult via lage druk , bestaat de kans dat je vloeistofslag kunt krijgen in je compressor , je vult namelijk vloeistof.
Dan moet je er maar op hopen dat alles gas geworden is , voordat het bij de compressor is.
Tevens loop je de kans dat de olie meteen uit de compressor verdwijnt met alle gevolgen van dien.
Via perszijde onder vacuum is alles er wel in te krijgen , zeker als je de fles even in de zon zet.

syrrah010 (0), 10 jaar geleden

Compressor en droger vervangen, en hij koelt als een gek, drukken zijn ook weer goed 1.9/9.9
Bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.