Goedendag,
Ik had in het verleden hier al een keer een topic over gemaakt. Maar er zijn nu wat ontwikkelingen gekomen
Het probleem:
Mijn Seat hapert al vanaf het moment dat ik er een volle tank benzine (euro 95) in deed. Toen ik een proef rit met de auto maakte was de tank bijna leeg (bewust??).
Nu heb ik veel onderzoekjes gedaan en erop gelet wanneer de auto ging haperen.
Dit heb ik geprobeerd:
rijden zonder autoradio aan
rijden zonder climatcontroll aan
rijden zonder verlichting(overdag)
maar dit loste het probleem NIET op. toen ben ik erop gaan letten met het tanken.
Bij elke tankbeurt gooi ik de auto volledig vol (dus tank vaak voor 50/60 euro). Ik reset dan ook de kmstand (die je kan resetten met dat knopje)
Nu viel mij op dat als de tank vol is de auto erg hapert, na mate ik meer benzine heb verbruikt neemt het haperen ook af (toeval?)
Wat heb ik al gedaan:
Ik ben bij 3 garages geweest,
de 1e: las de auto uit, maar omdat de boordcomputer geen error aangaf konden zij het niet vinden
de 2e: dacht dat het door de bobines kwam, 3 van de 4 moesten vervangen worden omdat ze bijna waren doorgebrand (200,- euro). Bougies zagen er erg goed uit, aldus die man
Op moment van schrijven is hij bij de 3e garage, dus daar is het nog wachten op.
Zoals ik aangaf heeft hij een hele tijd geen melding gegeven. Alleen sinds vorige week krijg ik een EPC + motormanagement error. Ben toen direct bij garages geweest, maar helaas niemand had tijd om hem uit te lezen.
Misschien nog handige informatie:
Ik rij op een volle tank (maar?) 360 km. Ik rij dan wel stad ritjes. Maar persoonlijk vind ik het verbruik erg veel. Nu vraag ik mij af, kan dit bij het probleem horen?
Hopelijk kan iemand hier met een evt idee/oplossing komen. Of als het probleem te duur wordt de optie overwegen hem in te ruilen
Aanvulling -
Vorige week kreeg ik motormangmeent melding + EPC. Had ANWB gebeld en mocht van hun zelfs heel Nederland door. 2 dagen later was deze melding weg (had toen wel direct afspreek gemaakt bij garage maar kon vandaag pas terecht). Alleen sinds gisteren was deze melding er weer. Kan een foutmelding zichzelf resetten ofzo?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels terug van de garage. Ze hebben niks kunnen vinden. De melding was een P1335 melding, dat volgens de garage erop neer kwam dat een sensor verstopt zat. Ze hebben hem schoon gemaakt en er stukej meegereen. Hieruit concluderen zij dat hij niet meer hapert. Ik zelf durf het nog niet met 100% zekerheid te zeggen
En was de tank vol toen de garage proef reed?
Nee maar wel op haper punt (net over het 1e balkje) Op de heen weg haperde de auto net zo als anders. Op de terug weg niet. Maar ik durf nog niet de conclusie te trekken dat het verholpen is. Dus ik hou deze post nog up to date
10 jaar
17743 P1335 Regeling motorkoppel, limiet bereikt (gettitspeek.nl)
Ik zou het gasklephuis eens laten reinigen en weer in de basisstand laten zetten en daarna weer ff aankijken. Deze foutmelding was meestal opgelost op deze manier maar het klopt weer niet met je volle tank verhaal.
Ik zou ook bij de dealer laten controleren of de software van motorregelapparaat wel actueel is.
Maja die motorkoppel storing zou ook nog een oude storing kunnen zijn omdat die bobine's stuk waren (cilinderoverslag) dus na het reinigen en inleren van gasklephuis alle storingen wissen en dan aankijken en mocht het weer voorkomen dan komt er waarschijnlijk na een tijd ook weer een storing terug en dan weet je dat het een verse storing is, dus de oorzaak storing.
Goedendag,
Inmiddels is de EGR klep vervangen en een slangetje gereinigd. Regina (de auto) hapert nu totaal niet meer, optrekken gaat beter en ze rijdt vloeiender weg.
Het probleem is dus bij deze verholpen
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar