Seat Leon: distributieriem vervangen, na enige tijd tik in de motor.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20v

Goedendag,

Afgelopen weekend is mijn distributieriem vervangen. Alles voorspoedig gegaan.
Nu 2 dagen later hoorde ik ineens een bokend(tikkend) geluid uit de motor. Na een aantal uur stil te hebben gestaan *starte met koude motor.

Wat ik raar vind is dat het 2 dagen na het vervangen van de distributie gebeurd (misschien toeval). Motor loopt veder goed stationair niet trillend, alleen hoor je een tikkend geluid erdoorheen.


Weet iemand wat het kan zijn? en hoe het op te lossen is?

bvd,


Patrick

phb_franke

Geplaatst door phb_franke (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

S400 (0), 13 jaar geleden

Tandje versprongen? ik zou de timing maar snel even opnieuw controleren als je dit nog niet gedaan hebt tenminste.
poulies goed vastgezet ?
Alles even nalopen lijkt mij een goed idee ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Patrick,

Wanneer komt die tik eruit ? Is dat alleen een paar sec na de koude start, of doet hij dat ook tijdens het rijden ( bv hoger in de toeren ) ?

Gr Stefan

Jacob1985 (0), 13 jaar geleden

S400 heeft gelijk. niet meer mee rijden, eerst timing controleren. Dat is namelijk als laatste los geweest. Zijn de onderdelen op moment vast gezet?
als de spanrol te vast gezet wordt kan hij defect gaan, door vervorming.

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Patrick,

Wanneer komt die tik eruit ? Is dat alleen een paar sec na de koude start, of doet hij dat ook tijdens het rijden ( bv hoger in de toeren ) ?

Gr Stefan[/quote]
Als dit probleem daarvoor niet aan de orde was zou het wel heel toevallig zijn als er nu ineens sprake zou zijn problemen met hydraulische klepbediening.
daarbij klepstoters die kondigen zich vaak geleidelijk aan en wordt in de loop der tijd erger.
Dit probleem was er ineens.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit je weet het nooit natuurlijk.
Ik gok op verkeerde timing /en of niet goed vastgezete onderdelen.
Voorlopig nog geen feedback dus misschien is het al huilen geblazen inmiddels.....

stefan84 (0), 13 jaar geleden

S400,

Ik doelde niet op tikkende klepstoters...

Maar van de andere kant gezien, als de distributie verkeerd gemonteerd is, dan zou hij gelijk wel tikken en niet na 2 dagen pas, en zoals ik lees, het alleen bij koude motor gebeurt ?

S400 (0), 13 jaar geleden

Waar doelde je dan op ?
Het zou kunnen zijn dat door het niet juist vastzetten van bijvoorbeeld een spanner de riem slapper is gaan staan en een tandje versprongen is.
Dat zou niet de eerste keer zijn.
maar zolang er geen feedback is kunnen we aleen maar gissen vrees ik.
Het zou ook kunnen dat de krukas poelie niet goed vastzit bijvoorbeeld.
of misschien iets anders niet goed terugplaats afdekkapen of achterplaat dit kan ook vreemde bijgeluiden geven.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

De 20VT hadden nog wel een last van een verstopt oliezeef onder in het carter, weet alleen niet of dit type daar ook last van heeft, vandaar..

Maar eens even afwachten op een antwoord van de TS..

Misschien kan hij een opname van het geluid maken en die even op youtube plaatsen zodat wij ook wat kunnen horen.

phb_franke (0), 13 jaar geleden

Zelf denk ik ook aan een tandje versprongen, de spanner (gasdemper) is niet lekker van gates (NIEUW)!.. Morgen gaat hij weer open en opnieuw timen. Denk niet dat de klepstotters het zijn, aangezien wanneer hij warm is niet weg gaat (en 5w30 olie dus komt weinig voor de klepstotters). (over) morgen laat ik het weten

alvast bedankt voor de tips;)

groetjes Patrick

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]De 20VT hadden nog wel een last van een verstopt oliezeef onder in het carter, weet alleen niet of dit type daar ook last van heeft, vandaar..

Maar eens even afwachten op een antwoord van de TS..

Misschien kan hij een opname van het geluid maken en die even op youtube plaatsen zodat wij ook wat kunnen horen.[/quote]
Kijk dat wist ik dan weer niet mooi om te weten.

phb_franke (0), 13 jaar geleden

Vandaag gekeken:

Hij is van tijd af!! helaas.., de oorzaak: de gasdemper van gates! is hoogstwaarschijnlijk lek (productiefout, het was een nieuwe!!)
morgen ga ik terug om garantie af te dwingen!!

Bedankt voor jullie tips

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

mocht je ook vervolgschade hebben dit ook bij de leverancier meldenvoor evt garantie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.