ik wil de distriebutieriem vervangen waar zitten de merktekens voor het vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Krukastandwiel heeft een schuin afgesleten tand die voor een merkteken komt te staan.
Nokkenastandwielen hebben beide een gat die blokkeer je door er een pen in te steken.
Advies:beide rollen en beide riemen vervangen en eventueel de waterpomp.
Bij weinig of geen ervaring,niet aan gaan beginnen.
tot zover is het gelukt. maar nu bij het starten wil hij niet aanslaan krijgt wel vonk, maar als ik met een lanp kijk of hij op tijd een vonk krijg zie ik het merkteken op het vliegwiel niet. kan het dan zijn dat de nokkenas 180 graden verkeerd staat? de bougies zijn namelijk door en door nat van de benzine.
16 jaar
[quote=piepbeest]tot zover is het gelukt. maar nu bij het starten wil hij niet aanslaan krijgt wel vonk, maar als ik met een lanp kijk of hij op tijd een vonk krijg zie ik het merkteken op het vliegwiel niet. kan het dan zijn dat de nokkenas 180 graden verkeerd staat? de bougies zijn namelijk door en door nat van de benzine.[/quote]
Je was gewaarschuwd, zonder ervaring niet aan beginnen nu heb je de poppen aan het dansen. Indien de distributie voor demontage op tijd stond en ook op tijd is gebleven ? kunnen er in het principe geen problemen ontstaan. Nu maar hopen dat er geen kleppen zijn krom gedrukt je zult niet de eerste zijn waarbij dit is gebeurt, vandaar ook een waarschuwing. zo is het natuurlijk sneu werken daarom zal ik je van wat info en afbeeldingen voorzien.
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/5955/...[/img][/url]
Krukas in BDP 1e cilinder zetten. Kerf op poelie moet met de rand van markering -O- samenvallen
[url=http://imageshack.us][img]http://img141.imageshack.us/img141/9345/...[/img][/url]
Aanwijzing:
[color=red]Bij het draaien van de nokkenassen kunnen de kleppen tegen in BDP staande zuigers stoten[/color].
Werkvolgorde
‒ → Krukas in BDP 1e cilinder zetten. De schuine tand moet samenvallen met de markering op de keerringflens.
‒ Getande riem (nokkenas/nokkenas) linksom eerst aan de bovenzijde op het uitlaatnokkenastandwiel en vervolgens op het inlaatnokkenastandwiel plaatsen. Het ontspannen gedeelte van de getande riem moet onderaan zitten.
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/5378/...[/img][/url]
De fixeerboringen in de nokkenastandwielen moeten met de pasboringen in het nokkenashuis lijnen -pijlen-.
Aanwijzing:
Wanneer de fixeerboringen aan de tegenoverliggende zijde van de tandwielen van de getande riem staan, de krukas nog een omwenteling verder draaien.
Beide nokkenastandwielen als volgt met nokkenasfixering T10016 fixeren:
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/5949/...[/img][/url]
Aanwijzing:
De beide arreteerpennen zijn correct geplaatst, wanneer de eindstukken -D- met lijn -A- samenvallen.
Steun -B- tot de aanslag op inlaatnokkenastandwiel -C- schuiven.
Gr. paul
Das toevallig....kreeg vandaag ook een 1.6 16V binnen waar het motorlampje van brandde en cil. overslag aan gaf. Had pas geleden ook ergens de riem laten vervangen en toen begon de ellende. Dus checken of ie goed stond. Beide tandriemen stonden dus één tand verkeerd. Hij had dus nog geluk dat ie niks geraakt heeft of jij die geluk ook heb is maar te betwijfelen. Snap niet dat mensen dit allemaal zelf gaan doen. Olie verversen en filters vervangen is best te doen, maar dit soort dingen kan je beter aan een expert overlaten. Is het nu alleen te laat voor.
alles is precies zo gegaan. alleen het lijkt dus dat hij op een verkeerd moment vonkt. heb alles volgens ditzelfde schema gedaan, maar tot op heden nog geen leven in het motortje.
16 jaar
Loopt hij wel of helemaal niet?
helemaal niet das juist het vreemde.
16 jaar
ik zal morgen eens compressie meten en kijken wat dat opleverd.
16 jaar
[quote=piepbeest]ik zal morgen eens compressie meten en kijken wat dat opleverd.[/quote]
Ga nu eerst maar eens controleren of de riem wel op tijd staat.(compressie is ook niet goed als de riem VAN tijd staat).
Want als het hierna gebeurd is,dan kun je ervan uit gaan dat je iets fout gedaan hebt met de riem.
het is erg vreemd uitgelezen en geen foutmelding...... alles staat perfect op tijd. wie weet het antwoord? het lijkt er op dat hij op een verkeerd moment de vonk krijgt.
16 jaar
[quote=piepbeest]het lijkt er op dat hij op een verkeerd moment de vonk krijgt.[/quote]
Dat lijkt mij sterk.. Wat je nu nog kunt doen is compressie meten. Heb tig van deze riemen vervangen en nog nooit problemen gehad, er zit toch echt iets niet goed. Morgenmiddag kom ik nog in zwolle. Evt als jij dat wilt ? wil ik best even kijken, laat het me dan wel even weten.
Gr. paul
Kijk....das pas service.
Als mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar mohammed ;)
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar