Vandaag op de snelweg met 120 km/uur, motor gaat uit, de auto rolt uit en we zetten hem op de vluchtstrook. Geen lampjes of rare geluiden gehoord. De startmotor gaat rond, maar de motor slaat niet aan.
Er staat 190.000 km op de teller.
4 maanden geleden is de distributieriem vervangen, inclusief de rollen en de waterpomp. Dit is bij de seatdealer gedaan. Tevens een grote beurt laten uitvoeren.
Daarna nog drie keer in een maand tijd teruggegaan, omdat de turboslangen niet goed gemonteerd waren. 1 keer is hij er op een parkeerterrein afgeschoten, waarna de Seat mobiliteitsdienst hem er met kracht weer op had gezet en we hem aan de seatdealer hadden aangeboden voor reparatie. Tijdens de testrit is hij er bij de monteur nog eens twee keer afgeschoten. De turboslang zit aan de bovenkant nu met een aluminium slangenklem vast... (dealeronderhouden dusss...)
Nu de seat mobiliteitsdienst weer is langsgeweest, hebben ze geconstateerd dat de carterdruk veel te hoog is, dmv inspuiten van lichtontvlambare stof.
Enig idee wat dit zijn kan? Hij wordt overmorgen wel naar de seatdealer gesleept.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
turboslangn klappen er niet zomaar af, waarschijnlijk waste-gate van de turbo die dicht blijft staan, gevolgschade, kan vanalles zijn, laat eerst maar eens een diagnose stellen.
Groeten Marcel
Lag er nu weer een slang los? Dat kan ik er namelijk niet uit halen.
Nee, die slang is er afgeschoten ongeveer een week nadat de distributieriem vervangen was. Daarna hebben ze een nieuwe besteld en deze is er twee keer afgeschoten tijdens de testrit van de monteurs. Vervolgens is deze door een andere seatdealer vastgezet met een aluminium slangeklem. De dealer daarvoor had dit aan elkaar geknutseld met plastic tiewraps...
Nu viel de motor gewoon uit, geen knal, geen rookontwikkelig, helelmaal niets. De druk op de pedalen was hetzelfde, maar de motor gaf geen enkele reactie meer op het gaspedaal.
16 jaar
Heeft deze een roetfilter of een oxikat of beide?
Geen roetfilter, oxikat weet ik niet.
Maar de diagnose is gesteld.
1 van de monteurs had zoiets één keer eerder meegemaakt. En dat bleek toevalligerwijze hier ook het geval. Die had dus de tegenwoordigheid van geest om de turboslangen eens los te koppelen en toen startte hij wel, met heel weinig compressie.
De turbo is geimplodeerd, ik wist niet dat dat kon, maar dat is waarschijnlijk wel onze mazzel. Anders kun je volgens mij de motor gewoon weggooien.
De turbo wordt vervangen en hopelijk blijft het daar dan bij.
Ergens denk ik, dat het wel met het gepruts van een inmiddels failliete Seat dealer te maken heeft. Anderhalf jaar geleden zat er een scheur in de turboslangen en die zijn toen vervangen, maar omdat deze niet goed vast te zetten was op de turbo, hebben ze deze vastgezet met parkers en daarvoor hebben ze gaatjes geboord in het ijzeren gedeelte van de turbo.
Dit is helaas moeilijk te achterhalen, of de motor moet gedemonteerd. En als het blijkt dat het zo was, dan heb je er toch niets aan, want van een kale kip...
Nu kost het 1875 inc. BTW en dan hopen dat er nog 2 ton opgezet kan worden...
Als er ontwikkelingen zijn waar anderen wat aan hebben, dan vul ik dat aan.
Dank voor het meedenken.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar