Seat Ibiza: Inca Start niet meer gloeilampje brand niet!!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 sdi

Goedendag allemaal,

Ik heb een probleem met een seat inca 1.9 sdi.
Deze had al een tijdje startproblemen en ik kreeg deze wagen binnen omdat het lampje van het gloeien het niet meer deed en de auto dan ook helemaal niet wilde aanslaan.
Ik heb toen het relais 109 vervangen en het probleem leek hiermee te zijn opgelost.
Helaas is na 2 weken hetzelfde probleem weer aan de orde en start deze inca helemaal niet meer.
Ik heb wederom enkele relais uitgewisseld maar het gele lampje blijft uit en hij start niet meer.

De motor draait wel maar de motor slaat niet aan.
Vanmiddag heeft hij het nog 1 keer gedaan maar sloeg na 10 seconden weer af.
Sindsdien doet hij niets meer.
Alle bedrading,stekkers ,relais (109 en 103 uitgewisseld) en zekeringen heb ik al nagelopen maar het gloeilampje blijft uit en wagen slaat niet aan.
Ik heb zelf het gevoel dat het iets met startonderbreking(code sleutel o.i.d.) te maken heeft of misschien met de ecu.
Heeft iemand dit al eens vaker gehad of is er iemand die er iets meer over kan zeggen.

mvg,

Peter

S400

Geplaatst door S400 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

foutcodes uitlezen,

is er geen communicatie met de PCM wat ik eigelijk verwacht, dan ontbreekt er een voeding of een massa van de PCM

S400 (0), 13 jaar geleden

ga hem morgen proberen uit te lezen zal waarschijnlijk niet gaan als het gloeitraject al niet werkt zal er geen contact mogelijk zijn met de pcm vrees ik.
Weet je ook waar de pcm zit ?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

onder de paravan Links

S400 (0), 13 jaar geleden

Mooi zo bedankt voor de info .
Dan ga ik daar eerst maar eens kijken morgen het schijnt dat ze ook nog wel eens vochtig worden en dat er zich corrosie vormt en/of dat de bedrading soms niet echt lekker meer is.
Alvast bedankt morgen laat ik even weten of ik nog iets opgeschoten ben met dit probleem.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb heb het ook gehad met mijn Inca, lag aan het gloei relais 182, de mijne is een gewoone 1.9 diesel die heeft geen relais 109.
Nu weet ik niet of 109 en 182 dezelfde zijn ?

S400 (0), 13 jaar geleden

Gloeirelais is 103 bij deze 1.9 sdi 109 stuurt de ecu aan deze heb beide ik al uitgewisseld.

S400 (0), 13 jaar geleden

Probleem is opgelost.
Bleek bij de computer te zitten.
De computer en de beugel waar hij in hangt vertoonde ernstige roest/corrosie.
het was zeiknat onder de computer.
Ik heb de ecu eruit gehaald en deze geheel gedemonteerd .
Zowel de buiten als de binnenkant waren behoorlijk aangetast.

Printplaat en ic's zaten onder de witte troep en de binnenkant van de behuizing was ook volledig aangetast.
Printplaat met ic's voorzichtig met een zachte kwast en een spuitpistool schoongemaakt.
Behuizing met staal borstel machinaal schoongeborsteld vervolgens een nieuwe kit/lijmlaag aangebracht en de computer weer dichtgeschroefd.
Direct een extra massa aan de computer gelegd aangezien de beugel waar hij inhangt niet mooi schoon meer te krijgen is.
Eerst los getest en werkte direct goed.
Daarna alles teruggebouwd en probleem is verholpen.
renaultmonteurtje had het dus bij het goede eind bedankt voor de info.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.