Ik heb een Seat Leon TDI 150pk sinds een klein jaar en heb al een vol jaar een probleem dat niemand kan oplossen.
De wagen heeft zeer afwisselende buien.
Bij problemen:
* (zeer) rauw motorgeluid (eveneens bij gas lost een licht huilend geluid hoorbaar)
* trillingen onder de 2000 toeren bij volgas en soms geen direkte reactie op het gas
* Bij veranderen versnelling in een sprint of op snelweg bv. Voel je de motor lichtjes inhouden. Net of er is tegendruk
*Bij (snel) vertrekken in eerste een (zware) tegendruk voelbaar
Als hij goed loopt:
*licht klinkende motor
*koppel bij 1400 toeren
*bij veranderen versnelling in sprint of snelweg direkt opnemen van het koppel
*zeer soepel vertrekken in eerste
Wat is er nu vervangen:
N75 klep en luchtmassameter (hierna heeft hij 3 dagen perfect gelopen), daarna kwam het probleem opbouwend terug
stuurdoos (reed hij dagen superslecht)
Nu is de wagen bij de Belgische invoerder binnengeweest op de rollentestbank.
Hij geeft dus meer vermogen dan de 150pk (166.7) en werkt dus voor hen perfect. Het is echt om gek te worden.
Als eerste hierbij een log van als hij echt slecht presteerde. Ik denk dat er aan de log niet veel te zien is. We zijn beginnen meten vanaf +-1200 toeren en daar had ik dus geen reactie op het gas. De log is pas gestart vanaf 1386 toeren. Weet niet of ik misschien te laat gedrukt had, maar was bijna zeker dat ik na 1200 had gedrukt.
Als tweede de uitdraai van de testban van Seat invoerder D'Ieteren
Log 1200-4100 rpm
Eng.Speed Sp.int.pr Ac.int.pr D.cyc
TIME 2850-3150 2300-2600 2200-2800 35-80%
STAMP /min mbar %
0,36 1386 1754,4 1485,9 22,7
0,75 1512 1897,2 1684,8 33,1
1,15 1617 2019,6 1942,2 42,6
1,54 1743 2172,6 2141,1 47,8
1,94 1869 2295 2363,4 55,8
2,34 2016 2376,6 2585,7 62,2
2,73 2184 2437,8 2843,1 72,9
3,12 2352 2478,6 2691 64,5
3,53 2520 2499 2421,9 61,8
3,93 2646 2499 2398,5 62,6
4,33 2814 2499 2468,7 64,5
4,74 2940 2499 2538,9 68,1
5,15 3087 2499 2562,3 70,5
5,54 3213 2499 2550,6 71,7
5,94 3360 2499 2550,6 73,3
6,32 3486 2499 2550,6 74,5
6,72 3612 2499 2538,9 75,7
7,11 3759 2499 2527,2 76,5
7,5 3885 2468,4 2503,8 78,1
7,89 4011 2448 2468,7 78,5
8,28 4116 2407,2 2421,9 79,3
Vermogentest
Norm-vermogen P-norm: 122.5 kW (166.6 PS) volgens DIN 70020
Motorvermogen P-mot: 121.5 kW (165.2 PS)
Vermogen aan de wielen P-wiel: 98.5 kW (133.9 PS)
Vermogensverlies P-verlies: 23.0 kW (32.2 PS)
Maximaal vermogen bij 178 km/h resp. 4090 min-1
Koppel M: 327 Nm
Maximaal koppel bij 112 km/h resp. 2580 min-1
Maximale snelheid: 205 km/h
Maximaal toerental: 4720 min-1
Maximale verbruik: -,- g/kWh (Octaangehalte = 860 g/l)
Luchtdruk: 1012 mbar
Druk 1: -----
Druk 2: -------
Luchttemperatuur: 23 °C
Olietemperatuur: 16 °C
Uitlaatgastemp: --- °C
Nu zit ik met de handen in het haar en ben ik eigenlijk zo goed als hopeloos. Ik ga dit ook even op problemcar posten. Echt om supergek te worden.
Bijkomend:
De LMM, turnoklep en turbo zijn vervangen geweest, waardoor het probleem weer tijdelijk opgelost was
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb zelf een keer meegemaakt dat de o-ring van de slang van de intercooler rechts voor niet helemaal lekker zit.
Olietemperatuur 16 graden lijkt mij niet goed.Ik weet niet of dit een signaal is wat gebruikt wordt door de computer, maar als dat wel het geval is, heeft dit misschien iets met het probleem te maken.
idd, die opmerking heb ik ook van iemand gekregen. Als het signaal afkomstig is van de auto, dan is de oliesensor stuk. Nu hoop ik uit de grond van mijn hart dat dit het probleem is. Ze zoeken er bijna een jaar achter
20 jaar
heb je de mechanische toestand van de turbo-druk regeling gecontroleerd(deze zitten bij VW nog wel eens vast)De druk loopt zo te zien ook te hoog op 2843 mbar?
Beste Mark van poucke
Waar ik aan denk bij de klacht melding die jij aangeef van zodra het probleem aanwezig is, dat dit gepaard gaat met een zwaar rauw motor geluid.
Dat kan veroorzaakt worden door het tijdelijk open staan van de uitlaatgasrecirculatieklep buiten de regeling van de ECU om, hierdoor neemt ook het motorvermogen af en de houdt ook in tijdens versnellen.
Deze klep aangestuurd via de ECU en tijdens het openen en sluiten is dit niet merkbaar op de motorbelasting, dit komt doordat de inspuiting wordt aangepast
Het probleem kan dan zitten in de uitlaatrecirculatieklep,solenoideklep N18 of de bedrading.
Wat TD aangeef is ook een heel goed mogelijk.
Zowat alles wat met onderdruk te maken heeft is gecontroleerd geweest. Daarna heeft hij een dag enhalf bijna gereden zoals het moet. Toen de N75 vervangen geweest is, heeft hij drie dagen perfect gereden. Wat kan het nu in hemelsnaam zijn? Variabele geometrie of iets aan de onderdruk
20 jaar
dit verhaal komt me bekend voor maar dan bij een golf. het probleem zat hem in de wash-gate van de turbo de klep zat af en toe vast. dat verklaart de hoge turbo druk in je grafiek. maar als de klep ff blijft hangen heb je haast geen druk en dus ook geen vermogen. je kan het gewoon met je hand voelen of met een vacuumpompje testen en dan zul je zo zien of hij blijft hangen.
en als storing slaat hij n75 op in het geheugen!!!
Sterke groeten vincent
Ik denk dat Ben Hekman er op de kop gaat opzitten
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar