Hallo,
Ik rij inmiddels bijna 2 jr met een ovnigele Leon Topsport 20VT en heb daar een probleem mee vanaf het moment dat de auto is afgeleverd. De Importeur heeft mij inmiddels met een "kluitje in het riet" gestuurd door maar een extra garantie te geven maar toch wil ik graag boven water hebben (al was het maar voor de mogelijke onveiligheid) wat er aan de hand is:
Met het stijgen en dalen van het toerental is er vanaf +/- 2750 tpm een gierend geluid te horen wat lijkt op het geluid wat een versn.bak maakt tijdens hard achteruit rijden. Hoe hoger het toerental hoe hoger de klank vd jank, dat loopt evenwijdig op. De volgende zaken zijn al eerder uitgesloten: Turbo, spanrol, aircopomp, stuurbekrachtigspomp, dynamo, distributie (eigenlijk alles wat aan de v-riemen hangt links van het blok).
Niet onbelangrijk: Wanneer ik met de auto rij zonder alle riemen erop is het geluid +/- 60-70% minder aanwezig. Omgekeerd versterken ze dus het probleem-geluid. Die riemen lopen over meerdere assen die hun oorsprong hebben in het motorblok en als daar kracht op wordt uitgeoefend wordt het dus veel erger.
De auto is er 2 X voor bij de importeur geweest. Die hielden het de eerste keer op de versn. bak en de tweede keer op de dynamo. De versn. bak lijkt me sterk. Hij schakelt als boter en wanneer ik bv. in zijn twee vol doortrek en daarmee het geluid activeer en trap dan de koppeling in blijft het geluid aanwezig. Het enige wat mij wel aan dat deel vd motor stoort is de "speling" die er in de bak lijkt te zitten. Als ik bv. een drempel oprij of de koppeling laat opkomen wanneer ik van 3 naar 2 schakel hoor je altijd een soort "klak", alsof er dus speling op de tandwielen of koppeling zit. Dit had mijn eerste 20vt ook dus dat lijkt me niet exemplarisch (maar wel storend).
Nu ben ik achter een "nieuw kenmerk" gekomen van het geluid. Ik stond op mijn oprit nog wat te spelen met het gas om maar weer eens te achterhalen wat het nu kon zijn. Ik gaf een dot gas tot +/- 5000 tpm en draaide gelijk het kontakt uit. Toen de motor mechanisch was gestopt hoorde ik nog 2-3 seconden die jank langzaam wegsterven, dalend in geluidssterkte en toonhoogte. Nu vraag ik mij nu echt af wat er nog kan draaien/geluid maken in het blok wanneer de zuigers al stilstaan...Het enige wat ik kan bedenken is de turbo maar die is het absoluut niet. Die kan het ook niet zijn gezien het geluid evenwijdig met het toerental oploopt.
Heeft er iemand een idee...?!
Mvg
Guido
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ikdenk toch de turbo
Vooral omdat je aangeeft dat het bij +- 2750 RPM begint denk ik toch dat het de turbo is.
Als het een fluitend geluid is KAN het ook een lek zijn in een van de leidingen tussen de turbo en de inlaat.
Een dump valve kan hier ook bij helpen, een dumpvalve zorgt ervoor dat de druk niet TE hoog wordt.
Geeft overigens ook een mooi geluid bij schakelen.
20 jaar
maar het is ook niet gezond voor de turbo als die op volle toeren zonder olie draaid.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar