Hallo allen,
Heb het probleem dat de aanjager het alleen nog doet op standje 4.
Uit eerdere ervaring denk ik dan: kachelweerstand kapot.
Nu zag ik op internet dat deze te bereiken zou moeten zijn via het handschoenenvak aan de bijrijderskant.
Dus ik de binnenkant eruit geschroefd. Ik zie dan volgens mij de aanjager zitten, maar als de kachelweerstand daar achter zit, wat dan?
De buitenkant van het handschoenenvak (incl lade) lijkt 1 geheel te zijn met heel het dashboard. Moet ik dat er echt helemaal afhalen om bij de betreffende onderdelen te kunnen?
Ik zie als volgende probleem ook nog een soort metalen binnenframe zitten dat in de weg zit om de aanjager uit te bouwen.
Weet iemand hier wat de handigste manier is om e.e.a. voor elkaar te krijgen?
Alvast hartelijk dank!
NB: ik heb ook al elders iets gelezen dat wellicht het aanjagerpaneel een defect zou kunnen hebben, maar wat is het makkelijkst te checken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
deze misschien? https://youtu.be/HetiAL0ATxQ?feature=sha...
Bedankt voor de snelle reactie!
In het filmpje ziet het eruit alsof je het handschoenenvak apart kunt uitbouwen, maar bij de Ibiza van mijn vriendin lijkt het allemaal een geheel te zijn met het dashboard. Of zie ik dat verkeerd?
9 maanden
dat kan ik zo niet zeggen maar als je dit filmpje bekijkt zie jij dan niet op dezelfde plekken de schroefjes te zitten?
Ik heb de drie schroeven in deel 1 van de foto eruit gedraaid en geprobeerd het handschoenenvak in beweging te krijgen.
Maar het lijkt erop dat alles binnen de rode lijnen in deel 2 één stuk is, dus heel het dashboard tot aan de chauffeurskant.
Het zou mooi zijn als het handschoenenvak zou ophouden bij de lijn waar het vraagteken bij staat, maar daar lijkt het niet op.
9 maanden
Hier nog een blik op wat ik denk dat de aanjager is, plus een van de metalen profielen van het binnenframe waar ik het over had. Als je daar achter moet zijn, moet er volgens mij nog veel meer uit elkaar en dan hopen dat e.e.a. niet ergens is vastgelast of geniet.
9 maanden
Hmmm, in het filmpje zelf zegt het dat je de desbetreffende aanjager niet hoeft uit te bouwen als het enkel om een weerstand gaat dat in de aanjager steekt, het zegt dat je deze stuk vervolgens tegen wijzerzin moet uithalen...het kan zijn dat het probleem intussen is opgelost...dan mag je mijn reactie negeren.
9 maanden
ik heb nog eens gegoogeld maar als jij een adere systeem hebt dan dat filmpje is het een mega klus typ maar eens in bij google voorschakelweerstand seat ibiza 2005 vervangen
Hartelijk dank voor het nog verder zoeken.
Ik ben bang dat het inderdaad een moeilijke klus gaat worden.
Het zou verboden moeten worden om iets te ontwerpen waar je zo lastig bij kunt, maar dat heb ik de laatste maanden al vaker geroepen.
Ik zal laten weten als ik het voor elkaar krijg.
Je zou bijna denken dat het makkelijker zou zijn om ergens in het circuit een electonische toerentalregeling ertussen te zetten, maar ja, de zekering is wel 25A, dus de stromen voor de aanjager zullen niet klein zijn :-)
9 maanden
Wat zou dit voor een ding zijn trouwens?
Volgens mij gaan er 4 draden in en 2 uit (of andersom, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk :-)). Het zit aan de rechterkant van de aanjager.
Ik heb aan de bijrijderskant het paneel eraf gehaald waar aan de bestuurderskant het zekeringenpaneel zit en daar doorheen een foto gemaakt.
9 maanden
het ziet eruit als een gewoon stekkerblok een verdeelblok
Jammer. Maar als de stroomtoevoer voor de aanjager hier doorheen gaat, zou het theoretisch nog mogelijk moeten zijn om er op die plek een electronische toerentalregelaar tussen te zetten. Dan kun je de kachelweerstand wellicht helemaal bypassen. Moet je natuurlijk wel weer ergens in je dashboard een extra potmeter monteren om het toerental van de fan te regelen.
9 maanden
je moet er wel rekening mee houden dat deze voorschakelweerstand bloedheet wordt daarom zit deze ook ergens in het ventilatiekanaal zodat deze gekoeld wordt,ik denk dat als jij hier een toerentalregelaar tussen gaat (pot meter) dat deze verbrand
Er bestaan electronische PWM regelaars die het toerental van een motor kunnen regelen zonder de overtollige spanning om te zetten in warmte, zoals de kachelweerstand dat doet. De potmeter daarvan dient alleen om een referentiespanning aan de regelaar te geven zodat die weet hoeveel procent van de tijd de electronica spanning aan de motor moet leveren. Maar alles staat of valt ermee of ik de stroomvoerende draden van de aanjager kan bereiken.
9 maanden
Metalen beugel doorslijpen en na reparatie met een strip weer aan elkaar poppen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
9 maanden