Hallo, ik heb pas een Seat Ibiza uit 2000 gekocht particulier en daarna helemaal na laten kijken bij de garage, met name naar een geluid dat ik hoorde bij het linkervoorwiel als ik een bocht naar rechts maakte.
Er zaten nieuwe remschijven en remblokken op dus ze zeiden dat het geluid waarschijnlijk kwam omdat er vuil onder de nieuwe remschijf zou zitten? Niets om me zorgen over te maken en het zou vanzelf verdwijnen....
Nu 50 km verder gereden is het geluid ineens veel harder geworden en het is een knarsend (en schavend) geluid en ook bij rechtdoor rijden heel erg hard, klinkt best zorgwekkend. Vooral als je heel zachjes rijd is het net of je over dat bubbeltjesplastic rijd zeg maar, als je harder rijd hoor je het ook maar wel stukken minder.
Ik heb gekeken of de wielbouten misschien loszaten, dat was niet.
Toen heb ik de krik eronder gezet en met het wiel gedraaid, dan hoor je totaal geen geluid en het wiel draait soepel, ook ben ik met het wiel heen en weer gegaan en er zit geen speling op....
Ik snap niet wat het kan zijn, ik dacht de wiellager maar dan hoor je dat ook te horen als je met de krik eronder met het wiel draait heb ik gelezen.
Wie weet wat het kan zijn of waar ik verder na kan kijken om te weten wat het is en of hoe duur het grapje kan gaan kosten?
Dank u voor uw reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als het je wiellager niet is kan het je aandrijfas zijn(homokineet),maar wat ook weleens een lelijk geluid kan veroorzaken is de rubberen hoes die je homokineet afdekt,die grote rubberen geribbelde hoes aan de achterzijde van je wiel dit kun je controleren door er wat siliconenspray op te spuiten en kijken of het dan minder is,wel nadien weer schoonmaken want zo blijft er zand op plakken en zand schuurt de hoes dun op de vlakken die elkaar raken,of misschien je wieldoppen??
Ik denk toch eerder aan het wiellager, als hij opgekrikt staat ,zal je dat niet direkt horen omdat er geen druk op het lager zit.
14 jaar
Ik had hetzelfde. Ik dacht ook dat het geen wiellager was aangezien ik niks merkte toen ik de auto op de krik had. Maar bleek dus wel het wiellager te zijn.
14 jaar
Ik heb daarnet het voorwiel achter gelegd en het achterwiel voor, en wat denk je, nu komt het geknars vanachter vandaan?!
Nu snap ik het niet meer,
zit een wiellager in de velg dan? Anders kan ik dus gewoon andere velgen erop leggen?
Het geluid wat ik in eerste instantie hoorde waar ik ook voor naar de garage ging is wel nog steeds aanwezig aan de voorkant (schaven cq zoemen), misschien dat dan toch was wat ze zeiden, nieuwigheid zeg mar van de remschijven?
Ik snap alleen niet hoe of waarom een band/velg/wiel kan knarsen? Ik vraag me af of het wel veilig is om hiermee te rijden en wat nu het verstandigste is, nieuwe banden of gewoon een setje gebruikte velgen te kopen met banden, ik heb een set met goede banden gezien (100,-) die komen van een polo uit 1999 vandaan, die zouden onder een seat ibiza uit 2000 horen te passen zeggen ze.
Stel ik koop 4 nieuwe banden (ze zijn allemaal ver op) voor 3a400,- en het blijkt aan de velg te liggen zit ik dus nog met het probleem en gaat het me nog meer kosten....
14 jaar
Dat lijkt mij sterk ik kan het enkel verklaren dat deze velg ergens moet raken dus moet het een andere maat velg zijn
een velg is enkel een stuk metaal nogmaals ik wacht wel u antwoord af ben zeer beniewd
gr jan
Ik waardeer iedere reactie van iedereen dus,
natuurlijk hou ik iedereen op de hoogte van de voortgang, en de uiteindelijke oplossing.
Maar hoe raar het ook klinkt, het geknars komt echt van achter vandaan na de velgen te hebben gewisseld.
Ik heb daarnet voor morgen een afspraak bij de seat dealer gemaakt en dan kijken ze vrijblijvend (gratis) wat het probleem is en maken ze een offerte wat er vervangen moet worden en wat de kosten zijn. Ik hoop alleen niet dat ze me dingen gaan aansmeren die eigenlijk niet nodig zijn.
Bij een leek als ik hebben ze natuurlijk vrij spel.
Zodra ik morgen meer weet plaats ik het hier direct op.
Met vriendelijke groet.
14 jaar
Nog een mogelijkheid zou kunnen dat de velg in kwestie, ooit eens met losse moeren heeft gereden, en de gaten wat "uitgefreesd" zijn, dus wat ovaal staan, en daardoor het wiel niet volledig kan worden vastgezet. Door de zware krachten die erop komen, zou dit metaal op metaal kunnen wrijven. Probeer de velg dan eens aan de rechterkant te steken, als het geluid dan ook vandaar komt, moet je niet meer zoeken.
bruno
14 jaar
Door familie omstandigheden vandaag helaas niet in staat langs de Seat dealer te gaan.
Word volgende week.
14 jaar
Klinkt misschien onnozel ! Al eens gekeken naar het balanceerlood of het plaklood dat tegen de klauw schuurt ????????
Je spreekt in uw eerse topic van een schavend geluid , dus duidelijk metaal op metaal !!
Geef uzelf eens de tijd om een grondige inspectiebeurt te doen van uw velgen !!!
Sporen van metaal , aluminium of zink !,Groeven in de velgen , tegen de veerpoot of op de remklauw !
mvg
Kijk ook eens of die fuseepen onderaan vastzit.Bij een uitgeloterd gat gaat hij tegen de velg schuren.---De andere mogelijkheid is dat de aandrijfas slecht zit in de homokineet.De as gaat dan knarsen ,schuren in de homokineet(dit voel je ook aan het stuur)
14 jaar
Oke , morgen kijkt mijn oom even die is iets handiger dan mij. zal het doorgeven!
Dank jullie!
p.s ik ging er daarstraks even boodschappen meedoen en het geluid was ineens echt schrikbarend geworden....
Keihard geschaaf, niet contineu meer maar op ritme zeg maar en piepende/schavende remmen! (met nieuwe remblokken en schijven) dat schavend geluid herken ik van wanneer je remblokken versleten zijn en echt ijzer op ijzer is maar jah, het zijn al nieuwe???? zucht
Het stond te regenen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft want dit was de eerste keer dat ik ermee in regen heb gereden, heb de auto nog maar paar weken.
Zover alvast allemaal bedankt voor de tijd, inzet en moeite !
14 jaar
Van tijd zit er zo een hitteschildje ter bescherming van de fuseepenrubber.Als het niet meer geborgd zit dan kan het tegen je remschijf aankomen.Denk ook even aan de stofplaat en evtl steentje ertussen.
14 jaar
1 band is heel erg vierkant (golvend) in plaats van rond , vraag is hoe dat kan, maar dat is in ieder geval wat het geknars veroorzaakt. Volgende stap is eerst nieuwe banden maar denk gelijk ook maar nieuwe velgen.
Het geschaaf of gezoen is nog aanwezig, waarschijnlijk de aandrijfas, homokineet of iets van de versnellingsbak geloof ik, voor het verder onderzocht word moet ik eerst goede banden eronder hebben misschien dat dat al scheelt.
Vraag speelt nu of dat probleem de vierkante banden heeft veroorzaakt, of de vierkante banden het probleem (rotgeluid van de waarschijknlijk aandrijfas of homokineet).
De wiellagers zijn het iig niet.
Tevens is het geluid bij hard rijden minder hoorbaar boven 70 km per uur ofzo. Het is het hardst als je zachtjes rijd.
Word vervolgt....
14 jaar
Probleem opgelost door 4 nieuwe banden eronder te leggen!
13 jaar
[quote=wazdanouw]Probleem opgelost door 4 nieuwe banden eronder te leggen![/quote]
Maar dat is volgens mij het probleem niet geweest , kan me het niet voorstellen
Ja ik vind het ook heel sterk maar ik hoor echt absoluut geen geluid meer zodra de banden eronder zaten?
Erg vreemd maar ben er wel blij mee, kreeg het advies eerst banden te verwisselen, ik dacht ook hoe kan dat er nu iets mee te maken hebben maar jah, de wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit....
13 jaar
Welk merk van vierkante banden lagen er op? Heb het ooit ook eens meegemaakt door een constructiefout in de staalkabels in het rubber , en dat was een goodyear
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar