Seat Ibiza: Koelsyteem vullen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: AMF 1.4 TDI

Volgens de manual moet het koelsysteem van deze blokjes (en dus ook de Polo en A2 blokken) gevuld worden met behulp van een ingewikkeld vacuum systeem. Nu beschik ik niet over dit VAG tool, veel te duur voor eenmalig gebruik, dus is mijn vraag: bestaat er ook een systeempje om die dingen af te vullen en te ontluchten, zonder perslucht-vacuum toestel? Ik ben nergens ontluchtingsnippels tegen gekomen.

LOMAX

Geplaatst door LOMAX (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Er zijn wel meer ingewikkelde procedures voorgeschreven , probeer eens gewoon te vullen , laten draaien en vullen , desnoods rijden en daarna bijvullen , wie weet.
Kachel ontluchten door slang zover los te halen zodat de lucht eruit kan .

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Wie weet? Bedoel je dan, dit kan goed gaan, maar ook compleet fout. Ik heb er net een nieuwe kop op gezet, wegens heetgelopen door koelvloeistofgebrek. Bij een eenvoudig blokje als een Saxo moet je ook degelijk ontluchten, of je draait hem uiteindelijk in de soep. Volkieperen en rijden maar, dat werkt dan helemaal niet. Bij sommige wagens wel, maar dan is de procedure ook zo beschreven in de manual. Goedbedoeld, die tip, maar kort door de bocht, en ik blijf met de brokken achter.
Iemand een werkwijze met meer kans op slagen?

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=LOMAX]Goedbedoeld, die tip, maar kort door de bocht, en ik blijf met de brokken achter.
Iemand een werkwijze met meer kans op slagen?[/quote]
Misschien dan toch maar zo'n duur apparaat aanschaffen of het even uitbesteden....

Gr. paul

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Uitbesteden is een optie, maar dan moet ik tot bij de merkvertegenwoordiger rijden (of de auto op de trailer rijden), en dat is natuurlijk ook geen optie, met een koelcircuit halfvol lucht. Die kop is zo weer krom, zelfs na enkele minuten draaien zonder degelijke koeling. En zo'n duur apparaat gaat mij wat ver, ik doe de laatste tijd niets anders dan merkt-specifieke special tools aanschaffen, pff.. :-)

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=LOMAX]doe de laatste tijd niets anders dan merkt-specifieke special tools aanschaffen, pff.. :-)[/quote]
Dat gaat hier niet anders wil ik bepaalde risico's uitsluiten, het is dan niet anders dat hoort er allemaal bij.....

Gr. paul

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Hebben wij ook op de zaak elke auto ken je ermee doen http://www.ntxtools.com/network-tool-war...

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Moet ik Kaleido toch nog een beetje gelijk geven. In een online vw workshop manual vind ik dit over vullen koelcircuit:

Without cooling system charge unit -VAS 6096-
– Slowly fill coolant to upper marking of shaded field on expansion tank.
With or without cooling system charge unit -VAS 6096-
– Fit expansion tank cap.
– Turn off heater controls.
– Start engine and maintain an engine speed of about 2000 rpm for about 3 minutes.
– Run engine until radiator fan cuts in.
WARNING
Steam may escape when expansion tank is opened. Wear eye protection and protective clothing to avoid eye injuries and scalding. Cover cap with cloth and open carefully.
– Check coolant level and top-up if necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be at the upper mark; when the engine is cold, in the middle of the shaded field.

En blijkbaar zijn er wel low budget vacuum systeempjes te kopen/maken (mijn favoriete soort tool ;-). Is dan meteen ook bruikbaar voor alle andere systemen, en heb ik er meteen een lektestapparaat erbij.
Allen bedankt voor het meedenken, morgen aan de slag...

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Patrick , bedankt .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.