hallo,
heb het volgende probleem,
sinds kort moet ik koelvloeistof bijvullen nadat ik wat harder rij dan normaal 140/150 km/u, meestal moet ik bijvullen bij een nieuwe rit. koelvloeistof word op het een of ander manier via het resevoir eruit gegooid. heb het koelsysteem onder druk gezet voor mogelijke lekkage's maar niks kunnen vinden.
als ik dus gewoon normaal rijd dan is er geen probleem, rijd je een keer hard dan lijkt het op dat de druk te hoog word en dan het koelvloeistof via het resevoir eruit gooit, heb al een nieuwe resevoir met nieuwe dop gekocht en gemonteerd maar probleem blijft zich voordoen, en koppakking is 3 maanden terug vervangen.
wie weet mischien wat het kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou toch eerst de koppakking laten testen.
groetjes jan.
Is er circulatie? (kleine retourslang even loshalen en kijken of daar een stroompje uit komt).Let op de druk in het systeem...
waar kan ik die retourslang vinden, zit ie aan het resevoir vast.
[quote=ricky]Is er circulatie? (kleine retourslang even loshalen en kijken of daar een stroompje uit komt).Let op de druk in het systeem...[/quote]
15 jaar
[quote=hafid]waar kan ik die retourslang vinden, zit ie aan het resevoir vast.
[quote=ricky]Is er circulatie? (kleine retourslang even loshalen en kijken of daar een stroompje uit komt).Let op de druk in het systeem...[/quote]
[/quote]
Yep,kleine slang bovenop reservoir,maar let op dat er druk op staat als motor heet is.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Voornamelijk op hogere snelheden verloor ik koelvloeistof, maar ook file rijden was een drama. Ik heb er al met al toch nog zonder dramatische problemen 6 maanden mee door kunnen rijden. Seat dealer heeft de auto in de periode meerdere malen bekeken en druk op gehad, maar niets te vinden. Vermoeden was kop of pakking hiervan, echter er kon niets met zekerheid worden gezegd, wel dat het een reparatie was van minimaal 1000,-. Uiteindelijk is een paar week geleden op hoge snelheid het mis gegaan. Ik rijd altijd hard en pittig en verloor gemiddeld 0,5ltr per 1000KM. De laatste rit was 5 min 190km/u daarna 10 minuten langzaam (ongeveer 80km/u). Toen was alle koelvloeistof weg, dus bijgevuld, maar paar meter verderop was alles weer weg, en begon het zwikkie te koken. Alles uit en maar laten afslepen.
Inmiddels is de auto bijna klaar en was duidelijk de waterpomp geklapt, en zeer waarschijnlijk ook de koppakking. Uit voorzorg wordt vervangen, koppakking, cilinderkop, waterpomp en de thermostaat. Ik hoop dat ik dan permanent van mijn koel probleem af ben.
De vorige eigenaar is een monteur geweest, dus ik dacht dat deze persoon altijd alles goed heeft onderhouden, echter tot mijn verbazing bleek bij een eerder ontstaan probleem van de radiateur dat de radiateur en de slangen met "kit" aan elkaar vast waren gemaakt. Vermoedelijk is hier ergens een keer wellicht de temperatuur het probleem geweest en de oorzaak van mijn probleem.
Al met al hoop ik dat alles snel opgelost is, maar hier bericht ik nog even over!
Daarbij de vraag aan de poster van dit onderwerp, is het probleem bij jou inmiddels verholpen of...?
Mvg,
Michiel
15 jaar
Michael
Ik heb hier nog een soort gelijk probleem,dus ook bij het rijden op hogere snelheid drukt hij er wat koelvloeistof uit,het is wel maar minimaal,maar toch..bij 130km/h is er niks aan de hand,rij je bv een stuk 145 dan begint het..
De slangen worden best hard van de druk,waterpomp is een tijd geleden vernieuwt,net zoals de thermostaat,sensoren,kvs,koppakking en kop..
Toch vermoed ik dat het probleem in de kop zit,bij de diesels scheuren ze nogal graag tussen de kleppen,wat niet altijd een probleem hoeft te zijn,alleen als die scheur doorloopt naar bv een waterkanaal,kun je dit dus ook verwachten..
De kop die er toen op was gekomen,was ook een gebruikte maar wel nog in goede staat,er is met de auto nog een jaartje gereden toen het probleem zich weer voordeed.
Het begint er waarschijnlijk wel weer aan te komen ( kop )
Het betreft dan wel een 1600 turbo diesel maar het probleem komt op hetzelfde neer..en klagen mogen we niet met een km stand van 500000
Gr Stefan
15 jaar
Stefan,
Het is trouwens Michiel en niet Michael... ;)... Enfin, ik begrijp dat het probleem opzichzelf dus "blijft" (koelwater verlies)...? Ik hoop toch echt dat ik niet meer zoveel verlies heb als ik had. En dat ik er nog een paar jaar "lekker" in kan rijden. 1600 turbo stukje begrijp ik niet helemaal, want ik heb een 1.9 TDI ASV van 81KW (rode i).
Ik hoor graag nog even van je.
Btw, die KM stand is mooi! Het is wel degelijk spul en ook prima betaalbaar en verhouding tot VW of Audi. Bovendien ben ik helemaal gevallen voor het uiterlijk van de Leon I. Bij mij heeft ie inmiddels bijna 280.000 op de teller. Ik wil eigenlijk een jongere (wel Leon I) met meer vermogen, op diesel uiteraard, dus dan zou het de 110KW versie moeten worden. Overclocken is me niet bepaald geadviseerd met mijn huidige KM stand. Dus ik denk dat ik dat ook maar gewoon niet doe. Het gaat wel om een auto die me elke dag redelijk heen en weer moet brengen met een totaal van rond 55.000 per jaar. Al met al een superwagen, heb er veel gehad maar niet een zoals deze! ;)...
Mvg,
Michiel
15 jaar
De ASV staat hier inderdaad bekend om, kennis van me heeft exact hetzelfde probleem met zijn golf4 ASV. Dit is gekomen sinds de apk afgelopen keer, sindsdien regelmatig bijvullen als hij lange rit maakt.
Binnenkort ga ik hier de kop vanaf halen, distr riem moet ook vervangen worden dus maar alles in 1keer.
Hey Audidriver73,
''lange ritten"...? Niet specifieke snelheden...? Want bij mij was het echt vooral als ik echt ruim boven de 130 zat. Zat ik rond 130 was er niets aan de hand, ook bij rustig landwegen rijden geen problemen. Echter wanneer het gas er op ging en ik zeer sportief ging rijden was het raak, veel water verlies. En wat voor een APK keuring is dat dan geweest dat ie sinds die tijd het probleem heeft...?
Enfin, vanmiddag met de garage contact gehad, a.s. zaterdag verwacht ik de auto weer op te halen wegens vakantie van de garage en mij heeft de auto ook een paar weekjes vakantie gehad. Ik had per toeval een maand geleden een 95% roestvrije Nissan Sunny uit 1987 gekocht voor de leuk en op te knappen. Deze komt me nu maar al te goed van pas! ;)...
Wat betreft jou verhaal over de ASV motoren, waarom gebeurt het juist bij deze types...? Wat is er fout...? Het is toch niet een van de eerste model motoren welke in de Leon/Toledo's voorkomen...? Is er niets aan te doen...?
Zelf een kop vervangen lukt mij toch echt niet, aangezien er ook nog een turbo op zit... Bij die Nissan durf ik wel veel uit elkaar te halen en weer in elkaar te krijgen, maar de Seat is toch iets complexer... ;)...
15 jaar
Met lange ritten bedoel ik van limburg naar zeeland, als hij hier in de buurt rijdt geen problemen.
Er is ook een bekend probleem met ASV koppen die tikken, heb ooit gehoord dat een deel van deze koppen in Polen is gemaakt en een ander deel in Duitsland.
Waarom de koppakkingen hier regelmatig bij defect gaan weet ik niet maar de AJM heeft hier ook last van.
Kop kan er zo af, turbo zit op uitlaatspruitstuk, wel oppassen met de cilinder bussen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar