Seat Leon: 2.0tdi 103KW schokken dsg

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Beste mensen,

Ik heb sinds kort een seat leon 2.0 tdi met dsg versnellingsbak van 06-2006. Sinds korte tijd begint de automaatbak of motor net voor het opschakelen naar een volgende versnelling en ook rond de 2000 tot 2500 toeren te schokken.
Dit wil zeggen: verhogen van het toerental en je ziet dit ook gebeuren middels de toerenteller. Hierbij wil ik wel even vermelden dat dit zich alleen voordoet wanneer je normaal aanrijdt zoals het gemiddelde verkeer dit doet, want met dit vermogen en het snelle schakelen van deze automaatbak moet je je echt inhouden als je midden in een rij voor het stoplicht staat. Als je fors aanrijdt vanuit stilstand merk je er minder van dit volgens mij omdat er dan meer druk op de turbo wordt opgebouwd. Waarbij ik dan meteen in de richting van de turbo of turbo slangen ga denken.
Ik ben eens benieuwd of een van jullie dit bekend is. Ik ben al naar de dealer geweest en daar hebben we tot nu toe alleen nog maar even gekeken naar het software gedeelte, en deze is geheel up to date. Ze willen wel verder gaan kijken in het systeem maar ik denk dat dit niet met de software te maken heeft maar juist iets mechanisch. (turbo gedeelte)

De motorcode is trouwens BKD

Wachtend op een antwoord, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
Paul

paulV50

Geplaatst door paulV50 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Als ik dit zo hoor,dan denk ik aan de bak zelf,het electronische gedeelte van de bak (mechatronica) gaat wel vaker stuk en heb ze al aantal malen moeten vervangen.
Meeste klachten zijn schokken bij filerijden en schokkend terugschakelen bij bijvoorbeeld rotonde of met een klap erin springen,dus eigenlijk waneer er weinig vermogen word gevraagt.
Feit is wel dat de bak op de motor reageert,dus als de motor debiel aan het doen is,dan zal de bak niet weten wat hij moet doen met als gevolg een slechte regeling,maar een ervaren monteur kan het verschil wel herkennen.
Kan ook zijn dat je nog coulance hebt,dacht maximaal 3 jaar oud,even navragen bij de dealer.

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

vraag ook even na wanneer de dsgbakolie is ververst dit moet om de 60000km gebeuren incl.filter en dit wil nog wel eens vergeten worden waardoor verloop van tijd de bak het gaat begeven en idd wat ricky zegt megatronic zijn aardig wat problemen mee

paulV50 (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Als ik dit zo hoor,dan denk ik aan de bak zelf,het electronische gedeelte van de bak (mechatronica) gaat wel vaker stuk en heb ze al aantal malen moeten vervangen.
Meeste klachten zijn schokken bij filerijden en schokkend terugschakelen bij bijvoorbeeld rotonde of met een klap erin springen,dus eigenlijk waneer er weinig vermogen word gevraagt.
Feit is wel dat de bak op de motor reageert,dus als de motor debiel aan het doen is,dan zal de bak niet weten wat hij moet doen met als gevolg een slechte regeling,maar een ervaren monteur kan het verschil wel herkennen.
Kan ook zijn dat je nog coulance hebt,dacht maximaal 3 jaar oud,even navragen bij de dealer.[/quote]
Zoals ik dit lees en na ga met mijn beleving van de auto denk ik zelf niet dat het aan de mechatronica van de bak zal liggen. Dit omdat het bij het terug schakelen allemaal goed verloopt. Het zit hem denk ik meer in de turbo omdat die de ene keer beter hoorbaar is dan de andere keer. En dan als de tubo duidelijker hoorbaar is dan heeft de auto er ook last van. MAAR ik ben geen monteur of vakspecialist in auto's dus ik zal dit wel met mijn monteur doornemen, en hopelijk heeft hij een manier om dit te analyseren. Ik zal hier de bevindingen van mijn monteur posten. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie en ik houd je op de hoogte.

paulV50 (0), 15 jaar geleden

[quote=poppekast]vraag ook even na wanneer de dsgbakolie is ververst dit moet om de 60000km gebeuren incl.filter en dit wil nog wel eens vergeten worden waardoor verloop van tijd de bak het gaat begeven en idd wat ricky zegt megatronic zijn aardig wat problemen mee[/quote]
Zal ik zeker doen, dit vind ik een hele goede tip. Dus die wordt ZEKER vervangen.
Ik heb al op diverse forums gelezen van de mechatronica maar daar ben ik zelf nog niet van overtuigt. maar ik zal alles hier posten, zodat jullie er ook informatie mee kunnen winnen.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

De turbodruk wordt geregeld door de computer en mag binnen bepaalde waardes werken,als de turbo niet goed werkt,dus buiten die waardes komt,bijvoorbeeld te lage druk of te hoge druk,dan gaat hij in noodloop en slaat hier een storing van op.

paulV50 (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]De turbodruk wordt geregeld door de computer en mag binnen bepaalde waardes werken,als de turbo niet goed werkt,dus buiten die waardes komt,bijvoorbeeld te lage druk of te hoge druk,dan gaat hij in noodloop en slaat hier een storing van op.[/quote]
Dan kan ik wel vertellen dat er volgens jou woorden niks met de turbo aan de hand is. Ik heb onlangs de computer uit laten lezen en deze had geen storingen in het systeem/geheugen en verder is de computer c.q. software helemaal up to date. Toch vind het het vreemd dat de turbo (druk / werking) beter hoorbaar is tijdens het vreemde gedrach van de auto. Ik ben toch echt reuze benieuwd naar wat het probleem kan zijn, en natuurlijk hoop ik dat de kosten daarvan binnen beperken blijven. Ik heb vernomen dat het vervangen van de mechatronia van de automaatbak vrij prijzig is?!

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulV50]Ik heb vernomen dat het vervangen van de mechatronia van de automaatbak vrij prijzig is?![/quote]
Klopt...

Enkel elektronica 1300,- excl montage, excl olie.. Totaal algauw richting 2000,-

Gr. paul

paulV50 (0), 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=paulV50]Ik heb vernomen dat het vervangen van de mechatronia van de automaatbak vrij prijzig is?![/quote]
Klopt...

Enkel elektronica 1300,- excl montage, excl olie.. Totaal algauw richting 2000,-

Gr. paul[/quote]
Dan hoop ik er voorlopig maar het beste van. Eerst maar eens wachten op een duidelijk antwoord wat er nu precies mis is met de auto. 1 ding weet ik wel nooit meer een auto bij een handelaar kopen. Sorrie voor degene die het wel goed doen maar ik heb daar nu wel een beetje genoeg van. Ik denk dat de dealer toch een betere anayse zal maken van een auto voordat ze hem verkopen.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulV50]1 ding weet ik wel nooit meer een auto bij een handelaar kopen. Sorrie voor degene die het wel goed doen maar ik heb daar nu wel een beetje genoeg van. Ik denk dat de dealer toch een betere anayse zal maken van een auto voordat ze hem verkopen.[/quote]
Paul, Het heeft totaal niets met die handelaar te maken, maar zegt alles over de DSG kwaliteit (troep van de bovenste plank)
Overigens dreig je niet het enige slachtoffer te zijn / worden, menigeen is je voorgegaan, alhoewel je hier natuurlijk geen boodschap aan hebt.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.