Hey,
Mijn vriendin heeft sinds een paar maandjes een eigen auto, maar het is meteen al mis, de thermostaat is kappot gegaan, en de motor overhit geraakt..... en dus een lekke koppakking.
Ze heeft niet veel te besteden, dus ik ga hem volgende week zelf vervangen, heeft iemand hier misschien een vraagbaak van, want ik weet 3 dingen niet:
- hoeveel nm moet de kop worden aangetrokken?
- er zit geen distributie riem op, maar werkt nog met van die stangen (hoe heet dat ook al weer?), moet je die nog los maken?
- wat is de werkvolgorde van het kleppen stellen? en hoeveel tiende moet ik aanhouden?
Voor de rest kan er volgens mij niet veel fout gaan, want de techniek van deze auto is nog niet echt vooruit strevend haha.
Mzl Gr Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat antwoordjes op je vragen....
De cilinderkopbouten aantrekken met 60 Nm
De stangen heten stoterstangen, eruit halen om de bovenkant van het cilinderblok schoon te maken...leg ze wel op volgorde...
kleppenspeling is o.15 inlaat en 0.20 uitlaat.
Kleppen stellen van cilinder 1, cilinder 4 op tuimelen zetten....
Kleppen stellen van cilinder 2, cilinder 3 op tuimelen zetten....
KLeppen stellen van cilinder 3, cilinder 2 op tuimelen zetten....
Kleppen stellen van cilinder 4, cilinder 1 op tuimelen zetten...
De kleppen zijn van links naar rechts. uitl-inl. inl-uitl. uitl-inl. inl-uitl.
Verders nog de ontsteking...cilinder 1 op bovenste dode punt zetten (zie streepje op blok) en merk de stand van de rotor op de behuizing van de ontstekingbehuizing..Dit is straks gemakkelijk bij het terugplaatsen van de ontsteking.
Nog vragen? 06 45378845. Maar liever via dit forum, dan heeft een ander er ook nog wat aan. Succes.
Wij hebben al jaren zo'n 'autootje" , verbruik 1:20! echt.
(Wel met een zelfbouw elektronische ontsteking erin)
Kijk aan zulke antwoorden heb ik nog eens wat! Ik heb een koppakking set besteld en die is volgende week binnen, dus dan ga ik beginnen met het los halen van alles.
Waar haal je trouwens een elektronische ontsteking vandaan? ik heb ze wel op nieuwere marbella's zien zitten, werkt dat ook?
Gr Wouter
20 jaar
hou het maar gewoon bij je carburatuertje, deze zijn veel betrouwbaarden dan de marbella's met regelunit 's :D
blijjegeit begrijpt me mischien verkeerd. Ik bedoel een ontsteking die er voor zorgt dat de kontaktpunten niet meer inbranden en bij stationaar draaien of volgas rijden van de motor
dezelfde vonk levert. Het bouwpaketje is van Velleman, die verkopen ze bij vele electronica winkels.
Ik zou zelf de elektronische ontsteking van een nieuwere marbella niet gebruiken.
Zelf doe ik veel met elektronische ontstekingen, maar je moet er wel wat kaas van hebben gegeten wil je ermee knutselen. Ik bouw transistor, thyristor, condensator ontstekingen...maar je moet wel een basis hebben wat betreft elektronica...
Tja, en ik heb een tijdje in de autoracerij gewerkt en daar leer je ook ontzettend veel...
Succes met je koppaking !
Gr. Russel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar