daar was ik weer....
Ik ben dus bezig met de koppakking van deze auto en heb nu alles los, maar ik heb 1 foutje gemaakt, ik heb de ontsteking eruit getrokken, en een merk streepje op het blok en de ontsteking gezet..... maar dit was dom, omdat de rotor nog appart kan draaien van de ontsteking zelf... snappen jullie het nog?
Ik weet dus niet zeker of ik hem straks helemaal goed terug kan plaatsen, zonders dat hij verdraaid is.....
Hoe controleer ik dit?
Gr Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En nog een vraag, ik heb geen idee hoe ik de kleppen eruit moet krijgen....
Ik heb met een plaatje de veren met de veerschotels naar beneden gedrukt, maar de kleppen gingen mee en kreeg je ook niet los.
Of moet ik alleen de veren zelf indrukken? dan heb ik zeker een speciaal gereedsschap nodig?
Gr Wouter
En daar was ik al weer, het verhaal met de kleppen ben ik al uit, ik heb een klepveertang nodig, morgen ff zien dat ik die bij de lokale garage kan lenen.
En dan de kleppen eruit halen, en dan kan ik hem vlakken, doe ik trouwens ook zelf, mijn vorige baas heeft een leuke slijpbank staan in de fabriek :)
Best leuk werk allemaal, en je leert een hoop zo :)
Gr Wouter
20 jaar
Niet teveel vlakken...
Eerst maar eens controleren of hij wel gevlakt moet worden.
(Leg na het schoonmaken van de kop op z'n kop en leg er een dikke glasplaat overheen en meet met voelmaten hoeveel de kop krom is)
Als er geen problemen zijn geweest met de kleppen laat je ze toch gewoon lekker zitten....
Maar de veren worden ingedrukt en dan zie je vanzelf dat er halve schoteljes inzitten die je er zo uit kunt wippen en de veer wordt verwijdert.
Tja, je vindt het allemaal wel heel leuk, dat is het ook,
maar doe maar niet meer dan nodig is dan kan er niet veel fout gaan..
Maar je kunt er veel van leren..
Ik heb toch de kleppen eruit gehaald, omdat deze nogal wat aanslag hebben, en zo kan ik de kleprubbers ook vervangen, want die zaten bij de koppakkingset.
Tja nu ik de kop toch kaal heb, kan ik hem net zo goed ff vlakken, want dat kost me niks.
En hij is erg heet geworden, de sensor van de temperatuur meter is zelfs gesmolten, en er is geen stukje uit de pakking geblazen, maar er kwam wel water uit de uitlaat, en mij is verteld dat de kop dan haast wel krom moet zijn.
Dus ik kan nu met alles verder, maar ik zit alleen nog met de ontsteking (vraag bovenaan), ik hoop niet dat ik daarvoor perse een lamp moet hebben.
Maar bedankt voor je duidelijke antwoord, gr Wouter
20 jaar
Wouter,
Als de motor zo erg heet geweest is dan moet je de kleppen ook opnieuw inschuuren omdat deze anders blijven lekken.
Hans
--perse een lamp--
Eigenlijk wel. Nadat je de kontaktpunten afgesteld hebt (.40mm),
dan zet je de voorontsteking met draaiende motor op tijd, met een strobescooplamp. De auto is gevoelig als de ontsteking niet op tijd staat. Staat hij te vroeg pingelt de motor graag, staat hij te laat dan is het schokken en traag optrekken.Dus een lamp lenen.....of kopen. Zo'n ding is nooit weggegooid geld...
hans; ga ik ook doen ja, kan dit alleen met een zuignap? ik lees op meerdere site's dat mensen met de hand draaien, dit moet toch ook met de boormachine kunnen?
ludo; maar hoe stel ik die 0.40 mm ook al weer af, eerste zuiger bdp, en dan moeten ze openen? of hoe zat dat ook al weer.
20 jaar
Doe maar met het stokje met zuignapje kunje zo kopen kost weinig en je zult ook kleppenslijppasta moeten kopen.
Kleppen stellen eerste cilinder op tuimelen zetten dus uitlaat staat dan net dicht en de inlaatklep gaat net open dan kun je cilinder 4 stellen.
2 op tuimelen derde cilinder stellen.
3 op tuimelen tweede cilinder stellen.
4 op tuimelen eerste cilinder stellen..
Hans
ja dat weet ik, maar de ontsteking? Hoe bepaal ik de positie van de rotor t.o.v. de zuigers?
20 jaar
De kontaktpunten afstellen met voelmaatje .40 mm. De nok waar de rotor opzit zo draaien dat het breedste punt de kontakpunten open zetten. Afstellen met inbusschoef van de kontaktpunten op die .4mm.
Als je de kleppendeksel er nog af hebt dan kijken of de kleppen gesloten zijn en de zuiger in het bovenste dodepunt staat.
Dan de behuizing in het motorblok steken en zorg ervoor dat de rotor naar de bougiekabel wijst van de cilinder die je het bovenste dode punt heb gezet. Draai de rotor iets naar rechts en dan terug naar links zodat de kontaktpunten net sluiten.
Dit gedaan dan "als ales klaar is" de motor starten en eigenlijk met een lamp afstellen op het merkteken op de krukas en motorblok
Of op gehoor afstellen, denk eraan, voordat je de motor uit elkaar haalde draaide de motor een stationair toerental, draai aan het rotorhuis zodat de motor weer net zosnel stationair draait als vroeger... Je bent nu heel dichtbij bij goeie vervroeging van de motor.
Oef een heel verhaal maar ik hoop dat het wat duidelijk is. Succes
oke dan! bedankt, ik heb gister de kleppen in geslepen, en ga dadelijk de kop vlakken. En dan kan alles in elkaar, en laat jullie wel weten of hij weer goed loopt.
20 jaar
Hoe precieser je te werk gaat hoe meer plezier je van je werk zult hebben...
Koop of leen een strobescoop lamp van iemand, de ontsteking is bij dit type auto toch wel heel belangrijk.
Veel plezier
Ik heb alles in elkaar, kleppen gesteld, water en olie erin gedaan. Maar hij starte niet, ik heb de ontsteking nog niet afgesteld, en denk dat dat het is, maar ik had er geen zin meer in.... komt morgen wel.
in ieder geval bedankt voor alle informatie ludo en hans, wordt wel een lang onderwerp zo haha
20 jaar
snik, ik krijg hem niet aan de gang.....
Het moet haast wel de ontsteking zijn, want bougies zijn nat, maar ik heb de contactpunten afgesteld, en de boel erin gezet, maar kan niet precies zien wanneer de puntjes nu net open of dicht gaan, ik heb hem er zo in gezet dat de puntjes wel dicht zitten bij de betreffende zuiger (dat is toch aardig in de buurt dan?), volgen jullie het nog?
En ik heb tijdens het starten het hele huis verdraaid, dan moet hij toch vanzelf een keer aanspringen als je op het goede tijdstip bent?
Maar dat doet hij dus niet, heb een paar plofjes gehoord, en een beetje rook uit de carberateur, verder niks.
Ik heb nu de accu leeg gestart en die staat aan de lader, hoop dat iemand vandaag nog een tip heeft, want ik zou het niet meer weten. O ja en de bougies vonken wel....
20 jaar
ik heb ff gezocht op inet, en je kan een lampje op de contactpunten zetten, maar wanneer moet hij gaan branden, als de zuiger boven is, of iets ervoor of erna??
20 jaar
Ik denk dat je de ontsteking 180 graden verkeerd hebt staan
Hans
ehm ja klopt, ik heb de onsteking eruit gehaald, de zuiger naar het 2e dode punt gebracht, en toen de onsteking er weer in. En hij liep vrijwel gelijk :)
Volgende week ff naar een beunhaas, om de onsteking met een lamp af te stellen.
Alweer bedank haha
woren jullie niet moe van me hehe....
20 jaar
Ik heb je foto's bekeken leuk gedaan zo,mooi dat de motor weer loopt en moe dat word ik niet zo snel hoor ben heel wat gewend.
Hans
Leuke foto's, nee ik wordt er niet moe van..
Het zijn gewoon leuke motorblokjes om mee te sleutelen, gewoon recht-toe-recht-aan, niets geen moeilijke techniek en toch goed.
Blok is eigenlijk een oude fiat 127 motor. Die liepen altijd en een toerental erin waar je koud van word....grappig toch.
En ik vindt het leuk als ik op deze manier iemand kan helpen.
En daar was ik weer haha,
Er is nog een probleempje, uit de carterontluchting komt rook, en druk.... ik d8 toen ze de auto net had dat het de kleppen zouden zijn, maar deze zijn opnieuw ingeslepen, en hij heeft hetzelfde nog.
Dus zouden het de zuigerveren zijn? snik... Zullen ze versleten zijn, of vast zitten? Ik heb gehoord, dat als ze vast zitten dat je er een beetje rem olie op moet doen, ff wachten en dan starten, dan zou het schoon branden?
Maargoed, kan het veel kwaad? Ik haal de carterontluchting maar uit het luchtfilter, want nu zuigt hij zijn eigen damp aan, lijkt me niet goed.
20 jaar
Je moet die slang niet los halen dan krijg je die schadelijke dampen naar binnen en dat is erg slecht voor je gezondheid.
Zolang de motor nog niet stikt in zijn eigen dampen gewoon mee door rijden ik denk dat de zuigerveren zijn versleten.
Hans
Bij mij komt er ook rook uit en wordt weer terug in de motor gezogen.
Dit hoort zo bij normale weg motoren. Als automotoren opgevoerd zijn dan hangt aan dat buisje wat op de kleppendeksel zit een filter. Kijk maar eens op een site over snelle auto's.
Mijn marbella blaast ook behoorlijk uit zijn carterontluchting, maar het wagentje rijdt als een zonnetje. En loopt akelig regelmatig....
Handige site dit kom er nu ook voor het eerst, ben nu ook bezig met een koppakking van een marbella. Alleen nu moet ik kleppen gaan stellen! Welke is de inlaat en welke de uitlaatklep?? De 2 buitenste en de 2 binnenste kleppen zijn zwart en kleiner!
Dus bij het stellen cil. 1 op tuimelen zetten d.w.z. net bijna zo zetten dat de inlaat bijna opengaat! Enz enz enz.
En met de ontsteking: als bij de eerste cil. bijde kleppen dicht staan dan moet de rotor naar de kabel van die cilinder staan.
20 jaar
De kleppen zijn van links naar rechts. uitl-inl. inl-uitl. uitl-inl. inl-uitl. (dit komt trouwens uit een antwoord van 1 van mijn vorige vragen)
Succes ermee!!
20 jaar
Ik krijg de marbella niet aan de gang!!! Het lukt gewoon niet, weet nog niet wat het probleem is!! Kunnen de bougies stuk zijn?? Deze zijn erin blijven zitten tijdens het vlakken van de kop!
Ook de ontsteking snap ik nog niet helemaal, als ik het goed begrijp moeten de beide kleppen van de 1ste cil. dicht zijn inlaat net dicht. dan zet ik de v-snaar poelie met het streepje gelijk met het streepje op het blok (de middelste) van deze \\l/ dan moet ie in de bdp stand staan. Dan richt ik de rotor naar het 1tje op de verdelerkap. Maar het motortje slaat niet aan!
Ik ga morgen (nu is het rot weer) alles nog een keer nalopen. Bougies, kleppen, en nog een keer de ontsteking in de juiste stand proberen te zetten!
20 jaar
onsteking met v-snaar goed zetten?? wat voor een blok heb jij dan?
Je moet het hele onstekings huis verdraaien, tot je goed zit.
20 jaar
Ik heb het zelfde blok als jou!
20 jaar
Wordt een beetje gek van die auto!!! Wat heeft dat ding! Bougies schoon gemaakt, nog 2 keer de kleppen nagekeken, ontsteking op de juiste positie gezet, dus kleppen van cil. 4 op tuimelen zetten zodat de kleppen van cil. dicht staan. Op drukgroep de markering bij de 0 gezet. rotor naar bougie kabel 1 gericht. Dan moet ie toch gewoon aanslaan? Dus niet he!
20 jaar
Heb je al compressie gemeten???
gr jan
Voor dat ik de pakking ging vervangen liep ie gewoon nog
dus zal de compressie wel goed zijn. Als ik de motor ronddraai voel ik ook een goede compressie!
20 jaar
Meten is weten en gissen is meestal missen
begin bij begin: heb je benzine, heb je vonk op de bougie, zitten de kabels in de goede volgorde weet je zeker dat ontsteking op tijd staat, geen vacuumslang vergeten?
dan moet ie lopen
succes jan
oke vanmiddag bezig geweest met de ontsteking! Ik had hem volgens opgegeven op de juiste tijd gezet! Heb hem de hele tijd door gestart! toen een stuk verdraaid, hoorde al wat meer plofjes. Toen nog een stukje verder gedraaid, werd al beter. Nu loopt ie ontsteking moet een aardig stuk verdraaid worden!!!
20 jaar
Klopt het dat er een beetje stoom uit de radiator vuldop komt? Is dat vrij normaal? Ik heb de ventilator nog niet aan horen/zien slaan. Morgen deze maar es nakijken.
20 jaar
nou dan staat de ontsteking dus niet op tijd.
komt die stoom er al gelijk uit of bij warme motor
want als hij koud is mag hij niet blazen
heb je de kop ook gecontroleerd op scheuren (afgeperst)
succes jan
Nee niet afgeperst.er komt alleen stoom af bij een goed warme motor.
20 jaar
heb je er water of koelvloeistof in gedaan? dat scheeld ook wat he
20 jaar
o ja, en doet je ventilator het wel?
20 jaar
dat moet ik nog ff testen. er zit pure koelvloeistof in!
20 jaar
maar is het echt damp onder druk? of gewoon een beetje rook, dan kan het gewoon wat geknoeide olie of water zijn, moet na een tijdje weg zijn....
20 jaar
Kwam onder de dop vandaan, maar alles doet het weer. meisje is er weer blij mee!
20 jaar
was mijn meisje ook haha, waar een beetje handige jongen toch niet goed voor is :)
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar