Seat Ibiza: Langlopende ontstekingsproblemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 /AKL 74KW

Beste,

In oktober 2008 heb ik 2de hands auto aangeschaft bij een particulier ter vervanging van mijn oude vertrouwde ibiza uit 1995. Tot op heden heb ik helaas nog nooit kunnen genieten daar ik achtervolgd wordt door de meeste vreemde storingen die ik of de dealer maar niet gelocaliseerd krijgen.

Sinds oktober heb ik al last van uitval, slecht willen starten of gebrek aan vermogen afgewisseld door periodes waarin hij prima rijd. Hoewel de problemen al langer spelen hou ik het even op de laatste paar weken qua ervaringen en problemen.

7 - 26 juni
In deze weken startte de auto prima, af en toe viel deze echter uit als ik uitreed voor een stoplicht (gas los, koppelpendaal in). Het toerental zakte dan sneller terug dan gewoonlijk, bleef heel even op 500 rpm hangen waarna de motor uitviel. Opnieuw starten ging probleemloos waarna ik weer verder kon rijden.
Ook tijdens het rijden kwam het soms voor dat de ontsteking gewoon volledig weg viel, en twee tellen later weer doodleuk verder ging waar hij was gebleven.

Bij het uitlezen zag ik enkel meldingen terug van de Lambda sonde waarbij Upper en Lower limits waren bereikt.


27 juni
Auto door de wasstraat gehaald waarna deze even op 3 poten liep, 500 meter verder kwam de 4de cilinder weer tot leven. Vervolgens die dag 150 km gereden zonder uitval van de motor. Bij stevige hobbels in het wegdek merkte ik wel dat de motor een seconden inhield waarna deze wel gewoon verder liep


29 juni
Vanmorgen stapte ik in de auto om koers naar het weg te zetten maar hij wou totaal niet aanslaan. Ik heb ongeveer 3x getracht te starten (zonder extra gas te geven) gedurende 20 seconden. De motor komt rond maar er lijkt gewoon geen vonk te ontstaan.

Vervolgens heb ik de auto uitgelezen waarbij ik de volgende meldingen had:
[code]5 Faults Found:
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
18-10 - Upper Limit - Intermittent
00610 - Ignition Output 2
28-10 - Short to B+ - Intermittent
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
41-00 - Blocked or No Voltage
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
27-00 - Implausible Signal
01087 - Basic Setting Not Performed
27-00 - Implausible Signal[/code]
Deze gereset, nogmaals getracht te starten en weer uitgelezen met het volgende resultaat:
[code]3 Faults Found:
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
27-00 - Implausible Signal
00610 - Ignition Output 2
28-00 - Short to B+
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
17-00 - Control Difference[/code]
Deze auto zal snel de deur uit gaan daar ik over een paar weken op en neer moet tussen Arnhem - Zwolle en benzine te duur is. Hoewel ik zelf genaaid ben als koper van deze auto is dit niet iets waar ik een ander mee wil opzadelen.

Ik zou dit probleem dan ook graag verhelpen voordat ik de auto weg doe, het is mij alleen totaal onduidelijk in welke hoek ik het moet gaan zoeken, vandaar deze post in de hoop dat iemand deze problemen herkend.

Gr. Henk

sPENKMAN

Geplaatst door sPENKMAN (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Henk..

Volgens mij ligt het probleem aan je krukaspositiesensor ( G28 ) deze zal of kapot,of vuil zijn of niet goed werken..( kabelbreuk ) Controleer deze eerst..of controleer eens of hij vonkt,zo niet,zal deze de boosdoener zijn.

[url=http://img530.imageshack.us/i/38698654.p...][img]http://img530.imageshack.us/img530/8974/...[/img][/url]


foutcode: 00610

nl Uitgang naar bougie 2
du Zündausgang 2
en Ignition Output 2
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke oorzaken:

Draadbreuk en/of kortsluiti


foutcode: 00282

nl Gaskleplichter (V60)
du Drosselklappensteller (V60)
en Throttle Position Actuator (V60)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent



- onwaarschijnlijk signaal

Mogelijke verschijnselen:

Stationair toerental te hoog
Stationair regeling staat in noodloop
Cruise Control werkt niet

Mogelijke oorzaken:

Gaskleplichter (V60) is in de war
Bedrading en/of aansluiting van en naar de Gaskleplichter (V60) defect

Mogelijke oplossing:

Controleer de Gaskleplichter (V60)
Controleer het Cruise Control systeem



- kortsluiting naar min

Mogelijke oorzaken:

Gaskleplichter (V60) defect
Bedrading en/of aansluiting van en naar de Gaskleplichter (V60) defect

Mogelijke oplossing:

Controleer de Gaskleplichter (V60)
Controleer de bedrading en aansluitingen van en naar de Gaskleplichter (V60)



- kortsluiting naar plus

Mogelijke oorzaken:

Gaskleplichter (V60) defect
Bedrading en/of aansluiting van en naar de Gaskleplichter (V60) defect

Mogelijke oplossing:

Controleer de Gaskleplichter (V60)
Controleer de bedrading en aansluitingen van en naar de Gaskleplichter (V60)



foutcode: 00513

nl Sensor voor toerental van de motor (G28)
du Geber für Motordrehzahl (G28)
en Engine Speed Sensor (G28)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent



- geen signaal

Mogelijke verschijnselen:

De motor start niet of slaat af


Mogelijke oorzaken:

De bedrading en/of aansluitingen naar en van de Sensor toerenteller (G28) zijn defect
Sensor toerenteller (G28) defect

Mogelijke oplossing:

Controleer de bedrading en aansluitingen naar en van de Sensor toerenteller (G28)
Controleer / vervang Sensor toerenteller (G28)

Extra info:

De meeste Bosch ECU's van 1995 en eerder tonen deze fout als je een scan doet terwijl de motor niet draait. De fout gaat vanzelf weg als je de auto start. Als de sensor echt kapot is dan start de auto echt niet.



- onwaarschijnlijk signaal

Mogelijke oorzaken:

Sensor voor toerenteller (G28); of de rotor zit los, of is defect
Sensor voor toerenteller (G28) zit los

Mogelijke oplossing:

Controleer de rotor van de Sensor voor toerenteller (G28)
Zet de Sensor voor toerenteller (G28) goed vast


foutcode: 01087

nl Geen basisafstelling uitgevoerd
du Grundeinstellung nicht durchgeführt
en Basic Setting Not Performed
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:

Gelimiteerde functionaliteit

Mogelijke oorzaken:

Basis settings niet uitgevoerd

Mogelijke oplossingen:

Basis settings uitvoeren


foutcode: 00537

nl Lambda regeling
du Lambda-Regelung
en Lambda (oxygen Sensor) Regulation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:

CO before catalyst less than 0.5% / greater than 3%
Hoog brandstof verbruik
Rich exhaust
Vervuilde bougies

Mogelijke oorzaken:

Brandstoftank leeg
Brandstofdrul te laag of te hoog
Injector(s) (N30, N31, N32, N33, N83, N84) malfunctioning
Luchtinlaat lekt na de LMM (G70)
Lek in de uitlaat voor de katalysator
Lambda-Sonde (G39) defect
CO content not within specified range
CO content too high
CO content too low
Hot wire for MAF sensor (G70) not burning off cleanly
EVAP canister purge regulator valve (N80) stuck (always open)

Mogelijke oplossingen:

Erase DTC memory
Check CO content, and idle speed
Check exhaust system sealing between exhaust manifold and Oxygen sensor. Oxygen sensor short circuit to ground. Check EVAP Canister Purge Regulator valve
Check intake system for sealing. Oxygen sensor short circuit to positive (+)
Check exhaust system
Check O2S heater for continuity
Check ignition system components
Check intake air system
Check Injectors N30, N31, N32, N33, N83, N84
Check fuel pressure regulator
Check MAF (G70)
Check Lambda-Sonde (G39)
Perform Output DTM (Output checks)

Succes..

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je over een hobbel rijdt dan stotterd hij even?
Misschien een los massapunt,kijk even onder de paravanplaat daar zit er 1 dacht ik en bij/onder de accu zitten er een paar,ook binnen even controleren en ik dacht links achter de plastieke kap waar je motorkap hendel zit,maar er zijn er meer,misschien handig dat je die even opvraagd bij de garage.

sPENKMAN (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Even voor mijn beeldvorming: De krukas positiesensor (voorop de motor waar jij hem aangeeft) is een andere sensor dan de Engine speed sensor (onder het motorblok) toch?

Ik heb zojuist de Engine Speed Sensor in ieder geval los getrokken (hier had ik eerder problemen mee waarna ik de stekker ertussen uit heb gehaald, dit loste toen de problemen op) en de motor getracht te starten, na ~4 seconden sloeg de motor aan en liep goed. Met de stekker weer aangesloten kreeg ik hem niet gestart dus het lijkt me duidelijk waar het probleem hem in zit.

Zonder die Sensor is het vermogen een stuk minder en reageert hij een stuk zompiger maar hij blijft wel lopen. Morgen de auto dus even afzetten bij de dealer om de sensor te controleren en de kabel nieuw buiten de kabelboom neer te leggen.


@ Richard
Alle massapunten zijn twee maanden geleden nagelopen en schoon gemaakt door de seat dealer, die had in eerste instantie ook het vermoeden dat het probleem hem daar in zat maar dat was niet het geval. De dealer heeft tot op heden weinig kunnen betekenen omdat de problemen niet iedere keer de kop op staken wat het achterhalen van een oorzaak nogal bemoeilijkt...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Henk

Welke sensor heb jij precies losgetrokken dan ? die wat ik aangeef op de tekening zit niet bij de bobine maar onder op het blok..

00513-engine speed sensor(G28) ** Krukaspositiesensor **
00515-camshaft position(hall)sensor(G40) ** Nokkenaspositiesensor of Hallgever genoemd **

Als de krukas positie sensor kapot is,start hij helemaal niet,ook niet als je deze stekker los trekt,wel kan hij lopen als je G40 los trekt zoals je nu omschrijft..

Bij meerdere motoren word de G28 meestal getoond als de motor alleen op contact staat en dus niet loopt,als je de motor start verdwijnt deze ook weer..meestal staat erachter dan * no signal *

Probeer hem nogmaals te starten met die stekker los getrokken en lees hem vervolgens nog eens uit en kijk welke storingscode er nu word getoont.

Gr Stefan

sPENKMAN (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

ik had de stekker van de engine speed sensor (g28) los getrokken dit ook bevestigd bij het uitlezen daar deze geen signaal kreeg (met lopende motor). Ben vanmorgen nog langs de dealer gereden (met de stekker los) maar deze had spijtig genoeg geen tijd ivm de vakantie periode.

Na een warme middag (vandaag) heb ik de engine speed sensor weer aangesloten welke nu wel weer correct werkt, zucht. Ik ben net terug van een ritje Arnhem - Steenwijk en weer terug en weinig problemen gehad. Bij een forse hobbels hield de motor even in voor een seconde maar liep verder gewoon door.

Met het oog op de eerdere problemen met die sensor vermoed ik dat er wederom een kabelbreuk roet in het eten gooit op bepaalde momenten. Is dat een aanname die je op de beschikbare gegevens kan bekrachtigen / ontkrachtigen?

sPENKMAN (0), 14 jaar geleden

Ik heb de auto gisterochtend weer ingeleverd bij een garage in Arnhem, deze heeft te kennen gegeven dat het gaskleppenhuis allerlei foutmeldingen geeft en dat deze dus niet meer in orde is. Net akkoord gegeven voor het reviseren hiervan, als het goed is kan ik de auto over 3 werkdagen weer ophalen.

Ik zal in ieder geval nog even laten weten of dit inderdaad de oplossing is geweest, ben benieuwd

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hou ons even op de hoogte Henk..

sPENKMAN (0), 14 jaar geleden

Vol goede hoop de auto opgehaald maar het probleem is nog altijd present, de nieuwe bougies en gereviseerde gaskleppenhuis merk ik wel in het gedrag van de motor (deze loopt soepeler) maar hij valt soms nog steeds uit als ik uitrij voor een stoplicht...

Ik ga me kop eens breken over wat ik nu ga doen, begin een beetje hopeloos te worden zo.

sPENKMAN (0), 14 jaar geleden

De opvolgende dag nog even teruggeweest naar de garage. De motor bleek niet in de lambda regeling te gaan en een vrij hoge lucht massa waarde te ontvangen van de sensor. Nadat deze is schoongemaakt lag deze op de helft van de eerder gemeten waarde en liep de motor wel in de lambda regeling.

Dit is inmiddels 1,5 week geleden gebeurt en het probleem is verdwenen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hopen dat het hierbij blijft dan..

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.