close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Arosa: lek in koelsysteen bij waterpomp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0i AER

Mijn auto verliest koelmiddel bij de waterpomp. Het is niet de waterpomp zelf maar de kunstoffenbuis tussen het thermostaathuis en de achterzijde van de waterpomp. Om precies te zijn lekt de aansluiting van de kunstofbuis op de waterpomp. Nu ben ik er 1,5 jaar geleden al mee naar de (universeel) garage geweest en die zeiden dat het erg veel werk zou zijn omdat het hele inlaatspruitstuk er af zou moeten. Op hun advies is er toen een middel in gedaan dat het lek zou stoppen, dat was ook zo.

Inmiddels verlies ik weer een halve liter vloeistof per week en dus wil ik het repareren. Ik vindt het een beetje zot dat het hele inlaatspruitstuk er af moet en als ik zo kijk onder de auto en in de vraagbaak denk ik dat het ook gemaakt kan worden door de startmotor en de carterventilatie te verwijderen. (dus via de onderzijde) Maar voor ik daar aan begin zou ik wat kennis of advies willen hebben.

Mijn vragen zijn,

Klopt het dat het hele inlaatspruitstuk er af moet?

Kan het ook door het thermostaathuis een beetje te lossen en de startomotor/carterventilatie te verwijderen?

Op de tekening in de vraagbaak lijkt die kunstofbuis telescoopisch te zijn, klopt dit en zo ja. kan ik die
ook wat verder uitschuiven zodat hij weer goed aan sluit?

Wie kan mij van advies voorzien?
Alvast bedankt,
Ricardo

Geplaatst door

ricardo9623 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitlaatspruitstuk zit toch aan de voorkant van dit blok?
In princiepe hoef je dan alleen het thermostaathuis los te halen om de waterbuis te kunnen verwijderen,moet wel zeggen dat ik het niet helemaal uit mijn hoofd weet bij deze motor (komt niet vaak voor),maar 1.4-1.6 zijn nagenoeg dezelfde constructie,en daar kun je er zo bij.
Zorg wel dat je het gat van het waterpomphuis goed opschuurd en een nieuwe o-ring monteerd op de buis aan beide zijden.
En nee,de buis kun je niet opschuiven,want hij zit geborgt in het thermostaathuis.

ricky 10
badge

16 jaar

Beste Ricky,

Bedankt voor je reactie.
Uit jou info maak ik op dat het INlaatspruitstuk (injektiehuis) waarschijnlijk niet verwijderd hoeft te worden. Daar ben ik wel blij om. Het is best een lastige plek om bij te kunnen komen, je hebt eigenlijk geen ruimte om te werken. Alles zit hier volgebouwd. Het tankje voor carterventilatie zal ik waarschijnlijk wel moeten verwijderen omdat ik anders niet bij de aansluiting op het waterpomphuis kan komen of het in elk geval niet kan zien.

Dat het UITlaatspruitstuk aan de voorzijde zit wist ik. Maar daar heb ik verder ook geen last van want die lekage zit achter, aan de inlaatzijde. ;-) Maar toch bedankt voor de info.

Gr Ricardo

ricardo9623 0

16 jaar

Waterpomp zit op de distributieriem maar dat wist je waarschijnlijk al. Wat is de kilometerstand, is de distributieriem al eens vervangen en zo ja, de waterpomp ook. Deze gaan namelijk graag lekken bij de meeste vw-seat, daarom altijd de waterpomp mee vervangen bij distributieriem wissel. Maar uit je verhaal begrijp ik dat je zeker ervan bent dat het de pomp niet is, maar toch ter info dit.

Audidriver73 75
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.