Beste mensen,
Sinds een maand of 2 heeft mijn auto (Seat cordoba vario)wat kuren, het begon met motor trillingen als ik met een kar achter mijn auto reed (behoorlijk belast zeg maar).
Een paar weken geleden merkte ik dat het koelvloeistof peil gezakt was en heb toen een halve liter bijgevuld. Heb de auto al meer dan een jaar in mijn bezit en dit is nog niet eerder voorgekomen.
Vorige week begon mijn auto die op lpg rijdt sterk in te houden, op benzine geen probleem.
De temperatuur steeg toen ook eventjes heel sterk maar zakte later weer.
Heb van de week ook nog de bougies en bougiekabels vervangen, heeft niet geholpen maar ik zou dat sowieso al doen.
Mijn collega gaf de tip om te kijken of mijn koelvloeistof peil niet te laag was, dit ivm de kvs de lpg in de verdamper verwarmt.
De Het expansie vaatje was tot max gevuld maar met de wetenschap dat ik laatst een halve liter had bijgevuld zat het me niet lekker.
Gisteren heb ik de verdamper gedemonteerd en schoongemaakt, nadat ik alles weer gemonteerd had en de kvs weer bijgevuld had ben ik een stuk gaan rijden.
Eerst reed de auto goed maar naar een minuut of 10 liep de temperatuur sterk op en begon er een led te branden en ging er een zoemer af, heb de auto toen in de berm geparkeerd.
Kvs was nog steeds tot max gevuld maar de kachel werd niet meer warm.
Heb dus een blijkbaar een luchtbel in mijn systeem, de eerste vraag was hoe kan dit?
Bij mijn vorige auto kon ik het kvs systeem zelf vullen, dit was een Polo variant het broertje van de Seat cordoba vario.
Kan dit alleen door een kvs vulapparaat bij een garage gedaan worden?
Of moet ik er toch sterk rekening mee gaan houden dat bijv. de koppakking lek is of de thermostaat niet open gaat.
Mijn gevoel zegt dat er behoorlijk veel druk wordt opgebouwd in het koelsysteem.
En als ik de dop er af draait komen er steeds luchtbelletje uit.
Het kan natuurlijk ook dat ik ergens anders een kleine kvs lekkage heb maar krijg je dan ook een luchtbel in je systeem zonder dat het niveau van het expansie vaatje zakt?
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Mark,
Je probleem kan komen doordat er nog lucht in je systeem zit, probeer eerst hetvolgende,
Draai bij koude motor de dop van het expansievat af, laat de motor lopen en vul kvs bij, laat de motor op temperatuur komen, kan ook met verhoogd stationair toerental, vul zonodig kvs bij, voel in de tussentijd of de slangen van de radiateur mooi even warm worden, als dat het geval is, de auto binnen ook warme lucht blaast en de fan aanspringt, dan is het goed, draai de dop erop en rij eventueel een klein rondje, laat de motor afkoelen en controleer het peil nogmaals bij koude motor, het kan dan zijn dat deze nog wat zakt en je iets moet bijvullen, nu zo als alles goed is, de boel weer moeten functioneren.
Als dat niet het geval is, rij een stuk ermee tot dat hij op temperatuur is, voel dan eens of beide slangen van de radiateur even warm zijn, als de onderste slang koud blijft, net zoals de radiateur zelf, en hij geen warme lucht naar binnen blaast, kan de waterpomp defect zijn, maar dan heb je ook geen circulatie meer in het systeem, word de bovenste slang wel warm en blaast hij ook warme lucht binnen maar loopt de temperatuur naar het rode, dan kan de thermostaat dicht blijven staan.
Je kan ook eens de bovenste slang van de radiateur met je hand dicht knijpen, geef dan eens een paar stoten gas, voel je nu de slang wat onder druk komen ? Dan zou de waterpomp nog werken, voel je totaal geen weerstand, kan deze niet meer werken of met een geringe opbrengst.
Helpt geen van beide hierboven, en hij bouwt alsnog druk op in het koelsysteem, kan het in het ergste geval ook de koppakking zijn, dat zou de druk in het koelsysteem ook kunnen verklaren, je zou dan eventueel met een CO-snuffelaar kunnen controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, binnen een minuut heb je gelijk de uitslag.
Hoe moet natuurlijk nergens koelvloeistof verliezen, rookt de auto ook wit achtig als deze warm is ?
Zou anders ook even langs een LPG boer rijden om het systeem te laten controleren, dit zal waarschijnlijk los staan van je andere probleem,
Ik ben benieuwt..
Gr Stefan
Hallo Stefan,
Ik heb de koelvloeistof gevuld zoals jij hebt beschreven maar dan gooit hij het gewoon uit.
Heb de dop nu 1,5 uur later er af gedraaid en er stond nog erg veel druk op, mijn vermoeden van een lekke koppakking wordt steeds sterker.
De auto heeft trouwens 172 dkm gereden en ik rij op gas en regelmatig met een grote kar.
Op de vraag of er witte rook uit de uitlaat komt kan ik antwoorden stationair niet en belast heb ik het niet gecontroleerd.
Laat maandag de CO snuffelaar er wel op los, tenminste als ik zo ver kan rijden.
In de tussen tijd zal ik nog even kijken of de waterpomp werkt aan de hand van jouw tips.
Het LPG probleem kan idd hier helemaal los van staan en ook daar zal ik nog op terug komen.
Hou je op de hoogte en meer tips zijn welkom,
Gr,
Mark
14 jaar
Hmm Mark,
Klinkt op het eerste moment niet erg best, met name dat hij de koelvloeistof er gelijk uit drukt i.c.m. veel druk op het systeem, wat van druk op de slangen is wel normaal trouwens maar ze mogen niet keihard worden, ook mag er bij koude motor geen druk meer op het systeem staan.
Gr Stefan
14 jaar
Heb de knoop eigenlijk al doorgehakt en ga de koppakking vervangen, de auto heeft toch al 172 dkm gereden en ik wil de auto nog enkele jaren blijven rijden
Probeer wel morgen nog een CO snuffel test te regelen voor de zekerheid.
Laat het morgen wel weten,
Gr,
Mark
14 jaar
Beste mensen,
Heb de boosdoener gevonden, het was toch de waterpomp ipv de koppakking.
Hier kwam ik pas achter nadat ik zowel een koppakking en een waterpomp besteld had, durfde er niet meer mee te rijden en had dus niet met een CO snuffelaar getest.
Monteer dus ook de nieuwe koppakking en dan maar afwachten of de auto niet meer inhoud op gas.
Laat nog wel horen hoe het afloopt,
Mvg,
Mark
14 jaar
Plaats ook ff een nieuwe thermostaat voor de zekerheid.
Gr. Harry
Heb de thermostaat getest en werkte gewoon of is dit een zwak punt van Seat???
14 jaar
Het thermostaathuis zelf gaat nog al eens kapot (het "brugje" wat hier in zit) daarop zet de thermostaat zich af om tekunnen openen dit breekt nog al eens of de thermostaat schiet hier door heen.
groet jan
Juist wat Jan zegt.
Gr. Harry
Thermostaat ook gekocht, nu de boel monteren en dan hoop ik dat ik weer een perfect lopende auto heb.
Gr,
Mark
14 jaar
Daar ga ik wel vanuit.
Gr. Harry
Mark,
Zou de thermostaat gewoon vervangen, je kan hem wel in het water leggen en dan zie je hem als het goed is open gaan, maar voor hetzelfde geld gaat hij veel te vroeg open, en dan werkt hij dus niet zoals het zou horen.
Gr Stefan
14 jaar
De waterpomp, koppakking en de thermostaat zijn vervangen en de motor loopt weer goed, ook op gas, verdamper kreeg waarschijnlijk geen kvs.
Het enige wat nog niet verdwenen is zijn de trillingen als ik de auto belast(snel accelereren of een kar achter de auto).
Maar goed dit probleem komt later wel een keer.
De uiteindelijke oorzaak was dus de waterpomp die stuk was, en daardoor reed de auto slecht op gas en gooide hij de kvs via het expansie vaatje eruit.
Ik wil iedereen bedanken die mee heeft gedacht in het oplossen van het probleem (de tips waren super).
Mvg,
Mark
14 jaar
Mark,
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
moter word te warm en ventilator blyft lopen temp meter blyft niet in het midden waar kan dit aan liggen auto is seat cordoba bouwjaar 1998
14 jaar
Open even een nieuw topic AZ09
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar