auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Arosa: max 3000 toeren 1.4 en EPC lamp

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: AKK

Hoi mensen,

Ik wil alleen even mijn ervaring delen i.p.v. een probleem posten, misschien kan ik hier andere mensen mee helpen :)

Vorige week kwam er een kennis bij mij met een probleem aan zijn Seat Arosa, de Arosa hield in bij 3000toeren (alsof ie begrensd was) en het EPC lampje bleef branden.

Na wat beredeneren en zoeken wat het EPC lampje precies inhield, ben ik maar eens begonnen met het losnemen van de accu. de gedachten hierachter dat de ECU zich misschien reset en dat hierdoor het probleem wordt verholpen, het is me immers vaker overkomen. Na 10min de accu maar weer eens aangesloten en geprobeerd de auto te starten.... Helaas, de startmotor was wel actief maar nu sloeg de motor helemaal niet meer aan. Dit was wel een mooi moment om fatsoenlijke metingen te kunnen verrichten.

Na wat krabben achter mijn oren heb ik AUTODATA er bij geroepen en ben begonnen met signalen en spanningen te meten. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er wel brandstof in de rail kwam, de injectoren voorzien werden van spanning en het bobineblok voorzien werd van spanning. vervolgens heb ik de massa's gecontroleerd en ook deze waren goed.

Nadat ik wist dat de spanningen goed waren ben ik de stuursignalen vanaf de ECU gaan controleren. De bobine kreeg geen stuursignaal vanaf de ECU net zoals de injectoren.
Toen ik deze signalen miste ben ik de krukassensor en nokkenassensor gaan controleren. Nokkenassensor had geen gebreken en gaf een mooie puls tijdens het rondstarten.
De krukassensor kreeg wel zijn voedingsspanning, maar gaf geen puls tijdens het rondstorten (getest met een ledtester). Bij het losnemen van de stekker van de krukassensor(onder het bobineblok) ontsnapte er meteen een hoop water uit de stekker.

Nadat ik bij de VW-dealer een nieuwe krukassensor had besteld heb ik deze gemonteerd (onder de startmotor) en de Arosa loopt nu weer als een naaimachinetje!

Ik hoop hiermee meerdere mensen te kunnen helpen die met een zelfde soort probleem zitten. Controleer signalen, maar als je niet thuis bent in de automotive probeer dan niet zelf van alles uit maar schakel de hulp in van iemand bij die er wel verstand van heeft voordat je het probleem groter maakt.


Mijn dank is groot dat ik jullie hiermee (misschien) helpen kan ;)

Groeten erik

Geplaatst door

erik027 (0)
badge

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oke thanks voor je bericht!

ricky 10
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.