Seat Arosa: Seat Arosa, sporadisch tandenpoetsen in alle versnellingen.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3?

Mijn overbuurman kwam laatst naar mij toe met een probleem in zijn Seat Arosa uit 1999.
Regelmatig, maar lang niet altijd, waren de tandwielen aan het tandenpoetsen.

De garage waar hij is geweest, heeft het pedaal een paar keer "laten schieten" (ingetrapt naar los) en toen was het weer eventjes voorbij.
Er zit een zelf stellende koppelingskabel op en deze stond redelijk aan het eind van zijn verstelling.
Dus op de gok maar een nieuwe kabel gehaald en deze vandaag geplaatst.

Na een korte testrit leek het probleem verholpen, maar omdat het sporadisch gebeurde, is hij een wat groter stuk gaan rijden.
Net stond hij weer aan de deur, alles leek in orde, totdat ze een km of 30 gereden hadden en de versnellingsbak weer vrolijk ging poetsen..

Mijn eerste ingeving nu is bakolie te laag/oud (niet gecontroleerd) en tweede ingeving is drukgroep (lager is niet hoorbaar).
Helaas moet ik voor de deur op straat sleutelen, en ik denk niet dat ik een koppelingsplaat + drukgroep (incl. lager) wil vervangen op straat :)

Op internet lees ik veelal problemen met een zwaar koppelingspedaal als de drukgroep niet meer in orde is, dit is niet echt van toepassing.
Heeft er iemand wellicht nog suggesties?

Alvast bedankt.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1555) PRO, 9 jaar geleden

Zoals ik het lees , heeft hij koud geen last en warm wel ?
Ik vermoed dat de koppelingsplaat af en toe klemt op de price as en de vernellingsbak dan aangedreven blijft en hij dan niet goed wil schakelen.
Als hij de koppeling dan in zijn vrij een keer los laat en dan nog een keer in trapt wat gebeurt er dan ?

sanscorp (0), 9 jaar geleden

dat zal ik van de week nog even proberen. smeren pri as zou dan zelfs al voldoende zijn?

Net zelf even kunnen rijden, moet het pedaal ernstig ver intrappen wil je schakelen. Vermoeden gaat toch eigenlijk wel uit naar drukgroep.. mja dure gok hè

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Alles is vervangen, probleem doet zich minder voor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.