Beste mensen,
Ik wil graag de distributie riem vervangen van mijn Seat ivm het bereiken van de 180 dkm. De auo heeft geen problemen op dit moment.
Alvorens met de wissel te beginnen ben ik begonnen met de controle en het vaststellen van de positie van de distributieriem t.o.v. de poelies.
Hiervoor zet ik de linker, de eerste cylinder in het BDP, eind compressieslag, begin arbeidslag, kleppen gesloten.
Vervolgens kan ik de nokkenas en brandstofpomp zonder problemen blokkeren met de bekende Midlock tooltjes.
Omdat ik ook de achterste krukaskeerring moet gaan vervangen ivm lekkage wil ik ook de positie controleren van de krukas via het kijkgat boven de tandenkrans van het vliegwiel.
Het merkteken wat hier zichtbaar is blijkt echter niet overeen te komen met het bijbehorende pijltje. Het merkteken op de tandenkrans blijkt exact twee tanden naar links te staan. Naar mijn inzien lijkt de krukas dan iets voor te lopen t.o.v. de nokkenas en de pomp. Ik heb overigens geen punten gezien die aanleiding zouden kunnen zijn dat de distributie riem zou zijn versprongen. De auto loopt immers naar mijn eigen ervaring al 5 jaar hetzelfde.
Mijn vraag is, kan het zijn dat de riem zo bewust is gemonteerd? De 90dkm wissel is door de dealer uitgevoerd.
En verder als ik de riem ga vervangen kan ik deze er weer exact zo opleggen. Ik heb alles in deze positie gekenmerkt.
Of moet ik nu de voorschriften aanhouden en bij het monteren de krukas weer op tijd zetten zodat de originele merktekens overeenstemmen?
Ik zie graag jullie mening hierover tegemoet,
Mvrg
Marcellino
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wanneer de auto goed loopt absoluut niks wijzigen in de timing! kan duur grapje worden. Zeker weten nieuwe riem monteren zoals de poelies met de oude riem staan. Hou je eigen merktekens aan.
Succes
Marcellino,
Daar staat als het goed is een klein 0 - op, die moet in lijn liggen met het pijltje, zie je die staan als je de motor op BDP hebt staan ? Dat streepje waar je over praate ( ander merk teken op vliegwiel ), is bedoelt voor de motorcode AGP en AQM
Die andere 2 motorcode's hebben zo'n plastice schroefdop in het versn. bak huis zitten die je eruit moet draaien en jij zult zo'n rubber hebben die je eruit trekt.
Gr Stefan
14 jaar
heb je ooit wel eens een riem vervangen!
gewoon een vraag
en stefan je krijgt nog een foto van de lamp!!! komt eraan
Hallo Stefan,
Ik heb inderdaad een model met rubberen dop.
Ik had er overigens een foto van gemaakt en online gezet, maar de link vergeten.
Hier alsnog de link van de foto :
[img]http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=...[img]
Ik heb de 0 niet gezien.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar